گوناگون

نگاهی به اقدامات هولناک منفورترین و بدنام ترین ملکه انگلستان

نگاهی به اقدامات هولناک منفورترین و بدنام ترین ملکه انگلستان

پارسینه: ملکه ماری اول در دوران سلطنتش به دلیل رفتارهای هولناکش با پروتستان ها، به یکی از بدنام ترین ملکه های تاریخ انگلستان تبدیل شد.

به گزارش پارسینه، ملکه ماری اول در دوران سلطنتش به عنوان ملکه انگلستان توسط منتقدان بسیارش با نام های زیادی شناخته می شد. او به دلیل رفتار خشن خود با پروتستان ها، ماری خون‌آشام نامیده شد و باعث شد به عنوان منفورترین و بدنام ترین ملکه انگلستان شهرت پیدا کند.

بیایید به اتفاقاتی نگاه کنیم که منجر به تبدیل شدن ماری به یکی از بدنام ترین ملکه های تاریخ انگلستان شد.

ملکه ماری اول دختر هنری هشتم و کاترین آراگون بود که در ۱۸ فوریه ۱۵۱۶ به دنیا آمد.

در آن زمان، هیچ کس گمان نمی کرد که او به منفورترین و بدنام ترین ملکه انگلستان بدل شود.

پدر ماری، از مادرش طلاق گرفت تا با زنی به نام آن بولین، ازدواج کند زیرا هنری هشتم خواستار وارث مرد بود.

پادشاه هنری هشتم پس از ازدواج با آن بولین، از کلیسای کاتولیک جدا شد و در این میان بین پروتستان ها محبوب شد و اندکی بعد کلیسای انگلستان را راه اندازی کرد.

با این حال زمانی که آن بولین نتوانست یک وارث مرد به دنیا آورد، هنری او را اعدام کرد و با جین سیمور ازدواج کرد. پس از چندین ازدواج ناموفق و اعدام، سرانجام صاحب یک پسر شد: ادوارد ششم، که در نه سالگی پادشاه شد.

پس از مرگ هنری در سال ۱۵۴۷، ادوارد ششم تاج و تخت را به دست گرفت. قبل از مرگ ادوارد ششم، او می‌خواست اطمینان حاصل کند که قدرت به پسر عمویش که پروتستان بود، می‌رسد اما تاریخ به گونه دیگری رقم خورد.

ماری یک کاتولیک باقی ماند و راضی به تماشای تصرف کشورش توسط پروتستان ها نشد، بنابراین در سال ۱۵۵۳ کودتا کرد.

به عنوان ملکه، او سعی کرد با تبدیل انگلستان به یک کشور کاتولیک، اصلاحات را در کشورش به عقب برگرداند.

چگونه ماری نام خوناشام را به دست آورد؟

ملکه ماری اول به دلیل آزار و شکنجه پروتستان ها در دوران سلطنت خود به عنوان ملکه انگلیس، لقب "ماری خوناشام" را به خود اختصاص داد.

او یک کاتولیک بود که تلاش کرد انگلستان را دوباره به یک کشور کاتولیک تبدیل کند و با این کار به عنوان یک حاکم بی رحم شهرت پیدا کرد.

آزار و شکنجه پروتستان ها تقریباً بلافاصله پس از ملکه شدن او آغاز شد. در سال ۱۵۵۴، او شروع به اعدام مخالفان مذهبی و سوزاندن آنها در آتش به دلیل عقایدشان کرد.

ملکه ماری را شرور می‌دانستند، اما حتی خواهر ناتنی‌اش الیزابت اول، مردم را اعدام می‌کرد.

با این حال حجم قربانیان ملکه ماری بسیار بود و در میان آنها افراد برجسته ای مانند: توماس کرانمر، اسقف اعظم کانتربری، لیدی جین گری، هیو لاتیمر و نیکلاس ریدلی بودند. اعدام های او چنان تأثیری بر مردم گذاشت که توسط یک پروتستان به نام جان فاکس ضبط شد.

او در کتاب خود به نام « شهدای فاکس» به تفصیل اعدام هایی را که در زمان سلطنت منفورترین و بدنام ترین ملکه انگلستان رخ داده است، بیان می کند.

در نهایت، ماری بیش از ۳۰۰ نفر را در آتش سوزاند.

علیرغم تعهد خود به بازگرداندن انگلستان به عنوان کشوری کاتولیک، او نقش خود را جدی گرفت، تغییراتی ایجاد کرد و ابتکاراتی را برای سیاست آغاز کرد.

ملکه ماری اصلاحات مالی را تصویب کرد، برای بهبود اقتصاد و افزایش تجارت تلاش کرد.

او همچنین نیروی دریایی را بهبود بخشید تا انگلیس بهتر برای جنگ آماده شود. با این حال، مردم از سیاست های مذهبی او ناراحت بودند و نام مستعار او این را نشان می داد. ملکه ماری در طول سلطنت کوتاه خود وارثی به دنیا نیاورد و خواهر ناتنی اش الیزابت اول پس از مرگ او تاج و تخت را به دست گرفت.

اگرچه ملکه ماری مردم را به دلیل اعتقادات مذهبی شان اعدام می کرد اما پدرش نیز در این زمینه بدنام بود و هزاران نفر به دست این پادشاه کشته شدند. همان طور که پیشتر نیز گفته شد، خواهر ناتنی او ( الیزابت ) نیز در طول سلطنت خود صدها تن را اعدام کرد.

البته برخی معتقدند علت نام گذاری خون آشام برای او، این بود که وی اولین ملکه ای بود که بر انگلستان حکومت کرد و مردم عادت نداشتند که یک زن تا این اندازه قدرت داشته باشد.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار