گوناگون

رازهایی از دروازه جهنم ؛ ترسناک ترین گودال شعله ور در جهان+ فیلم

رازهایی از دروازه جهنم ؛ ترسناک ترین گودال شعله ور در جهان+ فیلم

پارسینه: پدیده شعله ور در صحرای آسیای مرکزی هم یک حادثه صنعتی است و هم یک جاذبه توریستی.

یکی از عجیب ترین جاذبه های توریستی که از اعماق زمین می سوزد، در ترکمنستان به دروازه جهنم معروف است. این کشور جاذبه های گردشگری کمی دارد، اما این مکان آتشین یکی از ترسناک ترین ها است.

دروازه‌ جهنم هنوز هم در سال ۲۰۲۳ می‌سوزد و آتش‌های بی‌پایان همچنان ادامه دارد و گردشگران و مردم محلی به طور یکسان از دهانه آتشفشانی ان دیدن می‌کنند.

دهانه گاز دروازا یا دروازه جهنم چیست؟

دروازه جهنم در صحرای قراقوم در شمال مرکزی ترکمنستان قرار دارد. هزاران شعله در داخل دهانه آتش گرفته و این جاذبه عجیب، این نام مستعار را به خود اختصاص داده است. شعله های آتش بین ۴۰ تا ۵۵ سال است که می سوزد. دهانه آن چیزی در حدود ۲۲۶ فوت عرض و ۹۸فوت عمق دارد.

چرا دروازه جهنم می سوزد؟

دروازه جهنم از زمان روشن شدن اولیه اش در دهه ۱۹۷۰ شعله ور بوده است. این به این دلیل است که در زیر زمین، مقدار نامشخصی از گاز متان به شعله سوخت می‌دهد. تا زمانی که گاز متان در زیر وجود داشته باشد، شعله های آتش احتمالا ادامه خواهند داشت.

تاریخچه دروازه جهنم در ترکمنستان

آغاز شعله ور شدن دروازه‌های جهنم، نامشخص باقی مانده است. برخی ادعا می کنند که این دهانه در دهه ۱۹۶۰ زمانی که خاک تحت فشار گاز متان فرو ریخت، به وجود آمد. اما تا دهه ۱۹۷۰ یا ۱۹۸۰ طول کشید تا آتش سوزی منفجر شود. ظاهراً آتش برای جلوگیری از انتشار گاز سمی ایجاد شده است. برخی دیگر فکر می کنند مهندسان شوروی در سال ۱۹۷۱ حفره ای را در میدان نفتی حفر کردند و چند روز بعد فرو ریخت. این امر می تواند دهانه را تشکیل دهد و به دنبال آن گاز را شعله ور کند تا از انتشار گازهای گلخانه ای مرگبار جلوگیری کند.

حقایق جالب در مورد دروازه جهنم

برخی از مردم سعی کرده اند به داخل گودال آتشین فرود آیند، اما تنها یکی از انها، از این اقدام جان سالم به در برده است. در سال ۲۰۱۳ جورج کورونیس، برای جمع‌آوری نمونه‌های خاک در گودال پایین آمد. با کندن نمونه ها، شعله های آتش در نقاط ظاهر شد.

دروازه جهنم در ترکمنستان یکی از گرم ترین مکان های روی زمین است

دروازه جهنم یکی از گرم ترین مکان های روی زمین است. گرم ترین دمای هوای ثبت شده تاکنون تنها یک ششم دمای گودال است. دروازه جهنم در تمام طول سال با دمای ۷۵۲ درجه شعله ور می شود.

دروازه جهنم یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری

لبه دهانه خطرناک این دروازه جهنم هنوز یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در کشور ترکمنستان است اما در کل گردشگران کمی به این مکان می ایند چرا که در دروازه‌ جهنم، غذا و اقامتگاهی برای گردشگران نیست. ثانیا، مکان بسیار دور است و اکثر مردم نمی توانند به آن برسند. ثالثاً و شاید بارزترین دلیل برای این که چرا تعداد کمی از گردشگران به این مکان می ایند؛ این باشد که ترکمنستان خود مکانی نسبتاً منزوی است و در داخل مرزهای آن گردشگری زیادی رخ نمی دهد.

دانشمندان بر این باورند که ذخایر عظیم متان (گاز طبیعی) در زیر دروازه های جهنم قرار دارد. دانشمندانی که این دهانه را بررسی کرده اند معتقدند که می توان آن را استخراج کرد. جای تعجب نیست، زیرا ترکمنستان ششمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی در جهان را در اختیار دارد.

مقامات مایلند دروازه جهنم را ببندند

به دلیل خطرات این نقطه جذاب، مقامات ترکمنستان می خواهند دهانه را ببندند. تلاش های متعددی در طول ۵۰ سال انجام شده است، اما هیچ چیز هنوز جواب نداده است. شعله های آتش سوزان و جریان تقریبا بی پایان گاز سمی تا کنون این کار را غیرممکن کرده است.

انفجار هسته ای؛ تنها راه برای بستن دروازه جهنم

تلاش‌هایی برای خاموش کردن این آتش‌سوزی انجام شده است اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است. بنابراین، دانشمندان روش های دیگری را برای خاموش کردن آتش در نظر گرفته اند. برخی از آنها به این نتیجه رسیده اند که ممکن است یک انفجار هسته ای این کار را انجام دهد. البته، یک بمب هسته ای با تشعشعات یا انفجار اشتباه، اثرات شدید و مرگباری خواهد داشت.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار