گوناگون

انقراض دسته جمعی و فروپاشی تمدن بشری در آینده نزدیک

انقراض دسته جمعی و فروپاشی تمدن بشری در آینده نزدیک

پارسینه: در روز سال نوی میلادی، چندین دانشمند استنفورد با حضور در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه «سی بی اس» درباره بحران انقراض جمعی جهانی بحث کردند و هیچ کدام خبر خوبی نداشتند.

به گزارش «پارسینه»، تونی بارنوسکی، زیست‌شناس استنفورد که کارش استفاده از سوابق فسیل ها برای ترسیم تغییرات در اکوسیستم‌ها در طول زمان است، گفت که مطالعات او نشان می‌دهد که نرخ انقراض امروز تقریباً ۱۰۰ برابر سرعت آن در چهار میلیارد سال از عمر زمین است که به عنوان تاریخ حمایت از حیات شناخته می شود.

به گفته بارنوسکی، این بدان معناست که زمین در حال حاضر بدترین دوره انقراض دسته جمعی را از زمان دایناسورها تجربه می کند و در حالی که خود زمین بارها و بارها از رویدادهای انقراض جمعی بهبود یافته است، اکثریت قریب به اتفاق موجودات زنده در آن دوره ها چنین شانسی نداشته اند.

متأسفانه، این انقراض ممکن است شامل ما انسان ها هم شود - یا حداقل، تله های تمدن تکنولوژیکی ما.

پل ارلیک، همکار بارنوسکی در استنفورد، که در این برنامه حضور داشت، گفت: «من و اکثریت قریب به اتفاق همکارانم فکر می‌کنیم که چند دهه آینده پایان تمدنی خواهد بود که به آن عادت کرده ایم.»

به گفته محققان، این واقعیت تلخ به این معنی است که حتی اگر انسان‌ها بتوانند در برخی ظرفیت‌ها زنده بمانند، تأثیرات گسترده انقراض دسته جمعی - که شامل تخریب زیستگاه، شکست در زنجیره غذایی طبیعی، ناباروری خاک و موارد دیگر می‌شود - باعث فروپاشی جامعه بشری مدرن می شود.

بارنوسکی البته موضوع را به گونه ای دیگر مطرح کرد: «من می گویم که صحبت از اینکه ما داریم سیاره را می‌کُشیم زیاده‌روی است، زیرا وضعیت سیاره خوب خواهد شد. کاری که ما انجام می دهیم این است که داریم شیوه زندگی خود را می کشیم.»

به عبارت دیگر، اگر انسان ها به شدت مسیر خود را اصلاح نکنند، بلایی که ما به سر این سیاره می آوریم به طرز بسیار ناخوشایندی به سر خودمان خواهد آورد. این یک هشدار وحشتناک است، اما هشداری است که سایر کارشناسان آن را تکرار می کنند.

شایان ذکر است که ارلیک تا حدودی نماد هشدار جمعیت بیش از حد و انقراض جمعی است. او در سال ۱۹۶۸ «بمب جمعیت» را منتشر کرد که یکی از اولین کتاب های مدرن در مورد خطرات توسعه انسانی و افزایش جمعیت بود و به عنوان یک هشدار دهنده برای پیش بینی های بحث برانگیز او در آن زمان به حساب می آمد. اگرچه همه پیش‌بینی‌های مشاجره‌آمیز او محقق نشدند، اما بدون شک دو پیش‌بینی بزرگ - اینکه گازهای گلخانه‌ای یخ‌های قطبی را آب می‌کند، و اینکه بشریت بر حیات وحش غلبه خواهد کرد - تحقق یافته است. و متأسفانه، استدلال او برای تحقق آنها به طرز افسرده‌کننده ای آشنا است.

به گفته ارلیک، مشکل «جمعیت بیش از حد، مصرف بیش از حد، و جنون رشد» است.

ارلیک گفت: «بشریت پایدار نیست. برای تداوم سبک زندگیمان (اساساً سبک زندگی من و شما) در کل سیاره، به پنج زمین دیگر نیاز است. مشخص نیست که آنها از کجا می آیند.»

این محقق ۹۰ ساله افزود: «منابع مورد نیاز، سیستم‌هایی که از زندگی ما پشتیبانی می‌کنند، قطعا تنوع زیستی است که ما در حال از بین بردن آن هستیم. بشریت به شدت درگیر نشستن بر روی شاخه ای است که ما در حال اره کردن آن هستیم.»

منبع: پارسینه

ارسال نظر

  • ناشناس

    تمدن از هم نمی پاشد ولی فاتحه دین خوانده شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار