گوناگون

مقایسه دور از انتظار دو جنگنده F-۳۵ و سوخو ۳۵

مقایسه دور از انتظار دو جنگنده F-35 و سوخو 35

پارسینه: جنگنده اف۳۵ برترین جنگنده حال حاضر ناوگان امریکا و دنیا می باشد و سوخو ۳۵ یکی از بهترین های نسل ۴.۵ دنیا و احتمالا جنگنده ای که ممکن است برای نیروی هوایی ایران هم مورد استفاده قرار بگیرد.

به طور منطقی مقایسه دو جنگنده از دو نسل کاملا متفاوت اشتباه است.
سوخو ۳۵ به عنوان جنگنده ای از نسل ۴.۵ شناخته میشه که مولفه اصلی نسل اون اوپتیک و اویونیک پیشرفته تر و مجهز تر و دارای هوش مصنوعی است. ولی مولفه اصلی نسل ۵ پنهان کاری آنهاست. که یک مرحله بالای نسل قبلی انهاست و علاوه بر ابیونیک پیشرفته تر به پنهان ماندن از دید رادار ها توجه زیادی دارند. برای همین شاید مقایسه این دو درست نباشد با این وجود ما این دو را از نظر سرعت برد رادار مانور پذیری پنهان کاری بررسی کنیم.
اف ۳۵ یک جنگنده چندمنظوره تک خلبان است که هواگردی رادار گریز برای ایفای نقش در زمینه برتری هوایی و ماموریت های تهاجمی توسعه داده شده همچنین اف ۳۵ قابلیت جنگ الکترونی و اطلاعات نظارت تشخیص هدف را اداره کند.
سوخو ۳۵ یک جنگنده چندمنظوره ابر چابک تک خلبان ساخت کشور روسیه با قابلیت مانور بالا و دو موتوره هست این جنگنده توسعه یافته جنگنده سوخو ۲۷ است و به عنوان سوخو ۲۷ ام هم شناخته میشود.
سوخو۳۵ توانایی انجام گسترده ای از مانور ها از جمله مانور کبری و مانور زنگوله در بالاترین کیفیت داراست.
این جنگنده در کمتر از ۵ ثانیه میتواند سرعت خود را به ۰ برساند و تغییر جهت بدهد.
جنگنده اف ۳۵ برای ارائه کمترین سطح مقطع راداری ارائه شده و بدنه آن با مواد جاذب امواج رادار پوشیده شده در کنار پوشش خروجی پیشرانه سطح مقطع این هواپیما به اندازه کمتر از یک توپ گلف کاهش پیدا کرده است. اف ۳۵ این توانایی را دارد که قبل از اینکه خودش رهگیر شه خودش بتواند اهداف قفل و انها را منهدم کند.
راداری جنگنده اف ۳۵ بردی در حدود ۳۵۰ کیلومتر دارد و سوخو ۳۵ بردی حدود ۴۰۰ کیلومتر دارد شاید برد سوخو بیشتر باشد. ولی کشف و رهگیری اف ۳۵ بسیار سخت هست و اینجا اف ۳۵ برتری دارد و دیر تر کشف میشود.
هردو جنگنده توانایی حمل ۸ تن سلاح را دارند که میزان خوبی هست ولی سوخو۳۵ دارای ۱۲ جایگاه و اف ۳۵ دارای ۱۰ جایگاه حمل سلاح است. البته این را باید بدانیم که اف ۳۵ برای پنهان کاری خود دارای دهلیز داخلی است تا موشک ها درون هواپیما قرار بگیرند. تا سطح مقطع راداری افزایش پیدا نکند اما ابیونیک اف ۳۵ کاملا برتر از سوخو است. کابین نمایشگر اوپتیک و تجهیزات الکترونیکی جز نکاتی هستند که اف ۳۵ از سوخو ۳۵ از ان برتر است و در یک نبرد هوایی در کنار سایر ویژگی ها اویونیک از دلایل پیروزی هست.
در کنار این اف ۳۵ یک جنگنده با توانایی جنگ الکترونیک بالاست که در این مورد هم میتواند بر سوخو غالب بشود.
به طور کلی اف ۳۵ یک پله از سوخو ۳۵ بالاتر است و شاید با دید اولیه برد سرعت و مانور پذیری شانس سوخو بالا بدانید ولی جنگنده اف۳۵ از لحاظ نبرد هوایی دور برد با ویژگی های گفته شده مانند پنهان کاری و جنگ الکترونیک کاملا بر سوخو چیره میشود. اما در مقابل اف۳۵ و سوخو۳۵ در دارک‌فایت اگر بتوانند مقابل هم قرار بگیرند و هردو بتوانند یک دیگر را رهگیری کنند شاید اینجا باید شانسی برای پیروزی سوخو قرار دهیم.
به لطف موتور های سوخو۳۵ این جنگنده یکی از مانور پذیرترین جنگنده های دنیاست. در حالی که اف۳۵ از مانورپذیری کمی برخوردار است و به همین دلیل میگوییم که سوخو۳۵ میتواند راحت تر از موشک ها فرار کند و مانور دهد جنگنده اف۳۵ از یک موتور توربوفن به نام ویتنی اف۱۳۵ اف ۳۵ با کمک این پیشرانه به ماکسیمم سرعت ۱.۶ ماخ برسد. جنگنده سوخو ۳۵ از دو موتور AL41 بهره میبرد که از فناوری جهت دهی رانش برخوردار است که به این جنگنده سرعت ۲.۲ ماخ را میدهد در بحث موتور جنگنده سوخو۳۵ با دو موتور ریسک کمتری نسبت به اف۳۵ دارد زیرا اگر یکی از موتور ها از کار بیافتد موتور دوم میتواند جنگنده را به پایگاه برگرداند ولی اگر اتفاقی برای موتور اف۳۵ بیوفتند کار اف۳۵ تمام است.
برد انتقالی اف ۳۵ برابر با ۲۸۰۰ کیلومتر و برد رزمی اون ۱۲۳۹ کیلومتر است. این هواپیما میتواند تا ارتفاع ۱۵ کیلومتر اوج بگیرد در مقابل سوخو۳۵ دارای برد انتقالی ۳۶۰۰ کیلومتر و توان رزمی تا برد ۱۶۰۰ کیلومتر را داراست و میتواند تا ۱۶ کیلومتر اوج بگیرد.
شاید در یک سری از مسائل سوخو از اف۳۵ برتری داشته باشد ولی در مسائل اوپتیک پنهان کاری و اویونیک اف۳۵ کاملا برتری دارد
و در یک نبرد این سوخو هست که شکار میشود.
البته همه ی این اطلاعات در کاغذ هستند و مسائلی مثل مهارت خلبان، شرایط هوا و... میتواند تاثیر داشته باشد.

ارسال نظر

  • ایران استوار بمان

    سلام در رابطه با پنهان کاری اف ۳۵باید بگم که طبق گفته کارشناسان آمریکایی بیشتر یک پروپاگاندا است و آن طوری که این جنگنده سروصدا کرده نیست . در کل پروژه اف ۳۵یکی از گرانترین و پر خرج ترین ودر عین حال پر ضعف ترین پروژه هاست .طوری که مجلس آمریکا دیگه حاضر نیست برای این جنگنده بودجه تعیین کنه و به خاطر همین هست که آمریکا به ‍کشورهای هم پیمان خودش پیشنهاد خرید اف ۳۵را میدهد. حتی این جنگنده در نبرد با اف ۱۶ هم شکست خورده. و به خاطر همین ارتش آمریکا داره روی پروژه تقویت و ساخت اف ۱۶,جدید سرمایه گذاری میکند که خیلی کم هزینه تر نسبت به اف ۳۵,هست و کارایی بهتری هم داره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار