گوناگون

اجرای آتش بس موقت ۷ صبح جمعه همزمان با آزادی تعدادی از اسرای اسرائیلی

اجرای آتش بس موقت ۷ صبح جمعه همزمان با آزادی تعدادی از اسرای اسرائیلی

پارسینه: وزارت خارجه قطر روز پنجشنبه اعلام کرد که ۱۳ اسیر در دست گروه حماس بعداز ظهر جمعه آزاد می‌شوند. همچنین قطر روز پنجشنبه اعلام کرد آتش‌بس چهارروزه میان اسرائیل و حماس از صبح روز جمعه آغاز می‌شود و بعد از ظهر جمعه اولین دسته از اسرای اسرائیلی آزاد می‌شوند.

به گزارش پارسینه به نقل از منابع محلی و خبرگزاریهای بین المللی،رژیم صهیونیستی در آستانه اجرای توافق مبادله اسرا و زندانیان با گروه حماس اعلام کرد که فهرست اولیه اسرایی را که قرار است بعدازظهر روز جمعه آزاد شوند دریافت کرده است. به گفته یک مقام قطری اولین گروه از اسرا حدود ساعت ۱۶ روز جمعه از سوی گروه حماس آزاد خواهند شد. این مقام قطری افزود که اولین گروه از اسرایی که آزاد می‌شوند ۱۳ زن و کودک خواهند بود.

قطر روز پنجشنبه اعلام کرد آتش‌بس چهارروزه میان اسرائیل و حماس از صبح روز جمعه آغاز می‌شود و بعد از ظهر جمعه اولین دسته از اسرای صهیونیستها آزاد می‌شوند. ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر، در جمع خبرنگاران در دوحه گفت این آتش‌بس جامع در شمال و جنوب غزه از ساعت هفت صبح جمعه به وقت محلی آغاز می‌شود.

از سوی دیگر حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای گفت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، و حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، با هم دیدار و گفت‌و‌گو کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیانیه حزب‌الله می‌گوید که آنها «تازه‌ترین تحولات فلسطین، لبنان و منطقه و ... تلاش‌های انجام شده برای پایان دادن به تجاوزات اسرائیل به نوار غزه را بررسی کردند.»

همچنین دفتر نخست‌وزیر رژیم اسرائیل تایید کرد که فهرست اولین اسرایی که قرار است آزاد شوند را دریافت کرده است. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مقامات در حال بررسی جزئیات لیست و با خانواده‌ها در تماس هستند. همزمان، حماس اعلام کرد که آتش‌بس در ازای آزادی اسرا به مدت چهار روز ادامه می‌یابد.

فرانسه نیز خواستار «اجرای کامل» توافق بین اسرائیل و حماس در مورد آزادی پنجاه اسرا در ازای آتش‌بس بشردوستانه و تبادل اسرای فلسطینی شد.وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه روز پنجشنبه تاکید کرد که این توافق باید «بدون وقفه بیشتر» به اجرا در آید. آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت که پاریس بار دیگر خواستار آزادی فوری همه اسرا شده است.

او افزود که انتظار خانواده‌های گروگان‌ها بی‌رحمانه و غیرقابل تحمل است و فرانسه خواستار رعایت کامل مفاد این توافق است!

اما همچنان که گفته شد حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز پنج‌شنبه دوم آذر با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت دیدار و گفتگو کرد. این دیدار پس از اعلام توافق آتش‌بس موقت میان اسرائیل و حماس انجام شد؛ در حالی که هنوز این توافق به اجرا نیامده و درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل همچنان ادامه دارد. گفته می شود در روزهای اخیر کشورهای غربی بار دیگر به ایران درباره گسترش درگیری‌ها در منطقه هشدار دادند.

وزارت بهداشت غزه هم که تحت کنترل گروه حماس است، روز پنج‌شنبه اعلام کرد تعداد فلسطینیان کشته شده در حمله اسرائیل به نوار غزه به بیش از ۱۳ هزار نفر افزایش یافت.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، به دنبال حمله شامگاه چهارشنبه اول آذر اسرائیل به خانه‌ای در جنوب لبنان، پنج نفر از نیروهای حزب‌الله کشته شدند.یکی از این افراد، فرزند رییس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان است.حزب‌الله در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کرد این پنج نفر، «در راه قدس شهید شدند» که در این میان نام عباس محمد رعد به چشم می‌خورد.پیش از این گفته شده بود این فرد در حمله اسرائیل به منزلی در روستای بیت یاحون در جنوب لبنان کشته شده است.

جواد نصرالله، فرزند حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز کشته شدن فرزند رییس فراکسیون حزب‌الله در پارلمان این کشور را اعلام کرد.ارتش اسرائیل ادعا کرده بود چهارشنبه شب زیرساخت‌ها و هسته‌های وابسته به حزب‌الله را هدف قرار داده است.

جستجوی منازل حامیان حماس در ایالت‌های مختلف آلمان

دویچه وله گزارش داده پلیس آلمان در چند ایالت این کشور، از جمله برلین، نورد راین وستفالن، نیدرزاکسن و شلزویگ هولشتاین منازل حامیان حماس و شبکه فلسطینی صامدون را جستجو کرد.بازرسان در جریان این جستجو‌ها در نورد راین وستفالن اطلاعات، کتاب‌ها و نوشته‌هایی را کشف و ضبط کردند. حدود ۹۰ افسر پلیس صبح پنجشنبه آپارتمان‌های یک مرد ۵۰ ساله در شهر مونستر و یک مرد ۴۸ ساله در بوخوم را بازرسی کردند.

ادعا شده این افراد "در سازماندهی اقدامات گروه حماس نقش دارند". هربرت رویل، وزیر داخله این ایالت به رسانه‌ها گفت هدف پلیس از جستجو‌ها این است که "شواهد را دقیقا بررسی و در صورت لزوم، اقدامات بعدی را انجام دهد". این بازرسی‌ها همچنین برای یافتن "سرنخ‌هایی برای سایر ارتباطات و سازمان‌های جانشین احتمالی" حماس است.

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده چهار تونل "مهم" حفر شده در اعماق زمین در نوار غزه و همچنین یک انبار سلاح که در زیر تخت فرزندان یکی از اعضای بلندپایه حماس پنهان شده بود را کشف کرده است.

ارتش ویدئوهایی را در این رابطه بر روی پلتفرم اکس (توئیتر سابق) منتشر کرد. به ادعای ارتش اسرائیل این تونل‌ها به یک شبکه برق متصل هستند که توسط حماس استفاده می‌شد. یکی از این تونل‌ها در بازرسی از منزل یکی از اعضای بلندپایه گروه حماس پیدا شده ظاهراً!

و در پایان وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه حماس است، روز پنجشنبه اعلام کرد که تخلیه بیمارستان‌های شهر غزه را در اعتراض به بازداشت مدیر بیمارستان شفا «تعلیق کرده است».منابع فلسطینی گزارش داده بودند ارتش اسرائیل محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان شفا، و شماری از کادر پزشکی این مجتمع درمانی را که در حال خروج از بخش شمالی غزه با هدف رفتن به سوی جنوب این باریکه بودند، بازداشت کرده است.

برخی رسانه‌های اسرائیل این امر را به نقل از منابع نظامی تأئید کرده بودند. ارتش اسرائیل ساعاتی بعد به رسانه‌های این کشور گفت که محمد ابوسلمیه به‌دلیل تبدیل شدن بیمارستان به محلی برای عملیات نظامی بازداشت شده است.به ادعای شبکه تلویزیونی اسرائیلی «کان»، دکتر ابوسلمیه از سوی شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، که نیروهای آن نیز در باریکه غزه هستند، بازداشت شده است. این احتمال مطرح است که او برای بازجویی به اسرائیل منتقل شده باشد.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار