گوناگون

مردم آماده موج جدید بارندگی های پاییزی در کشور باشند/خشکسالی دست از سر کشور بر نمی دارد

مردم آماده موج جدید بارندگی های پاییزی در کشور باشند/خشکسالی دست از سر کشور بر نمی دارد

پارسینه: کارشناس سازمان هواشناسی و برخی کارشناسان بررسی شرایط جوی از ورود سامانه بارشی و آغاز بارندگی‌ در غالب مناطق کشور خبر دادند.

به گزارش پارسینه به نقل از منابع محلی*،امین‌حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی با تشریح وضعیت جوی کشور گفت: امروز با ورود سامانه بارشی به کشور برای مناطق غرب، شمال‌ غرب، غرب سواحل شمال، جنوب‌غرب، دامنه و ارتفاعات البرز غربی و به تدریج ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی، بخش‌هایی از استان‌های فارس، بوشهر، جزایر شمال خلیج‌فارس، بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید، پیش‌بینی شده است.

کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: شدت بارش‌ها امروز برای استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان، کرمانشاه و کردستان است. فردا فعالیت سامانه بارشی در غرب، جنوب غرب، استان‌های بوشهر، فارس، غرب و جنوب اصفهان، کرمان، یزد، هرمزگان و جزایر واقع در خلیج‌فارس و تنگه هرمز است.نقشینه توضیح داد: امروز برای مناطقی از استان‌های ساحلی شمال، بارش پراکنده رخ می‌دهد. جمعه در شمال‌غرب، جنوب‌غرب، غرب، استان‌های ساحلی خزر، جنوب، جنوب شرق، شرق و نیمه جنوبی خراسان رضوی، رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، شنبه، بخش‌هایی از سواحل شرقی دریای خزر، شمال‌شرق، شرق، ارتفاعات کرمان و جزایر تنگه‌هرمز، بارش پراکنده دارند. یکشنبه، بیشتر مناطق کشور جوی آرام دارند.کارشناس سازمان هواشناسی گفت: جمعه برای دامنه‌های جنوبی البرز، شمال‌شرق و شمال غرب، وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و احتمال خیزش گردوخاک وجود دارد.نقشینه افزود: امروز دریای خزر، مرکز و غرب خلیج‌فارس و فردا نیز خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز و نواحی غربی دریای‌عمان مواج و متلاطم می‌شود. جمعه مجددا دریای خزر مواج خواهد شد.

وی گفت: برای تهران امروز هوا غبارآلود است. بعدازظهر فردا وزش باد در پایتخت پیش‌بینی شده است و جمعه وزش باد به ویژه در مناطق جنوبی شدت خواهد یافت. برای ارتفاعات تهران در روز جمعه احتمال بارش‌های پراکنده وجود دارد.

از سوی دیگر پدر علم هواشناسی ایران با اشاره به ورود اولین موج پاییزی به کشور گفت: با وجود بارش‌های خوب آذرماه، اما کاهش بارندگی در پاییز امسال جبران نمی‌شود. احتمالا جدیدترین پیش بینی اشتباه سازمان هواشناسی کشور مربوط به پیش بینی آغاز بارش‌های فرانرمال از ابتدای آبان‌ماه امسال بوده است.

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای درباره بارش‌ها اعلام کرد: بر اساس داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، بارش‌های فرانرمال از اوایل ماه جاری (آبان) آغاز می‌شود، ضمن این‌که میزان بارندگی‌های کشور ۲۰ درصد بیشتر از میانگین ۳۰ ساله بوده است. سال گذشته پس از پایان هفته چهارم پاییز در ۱۲ استان کشور حتی یک قطره باران هم نباریده بود و میانگین بارش حدود ۱۰ استان نیز کمتر از یک میلی‌متر بود.

این در حالی است که از ابتدای سال زراعی تا پایان هفته چهارم پاییز فقط بارش در یک استان جنوبی صفر بوده و بارندگی‌های پاییز در ۳۰ استان شروع شده است.داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد گیلان با میانگین دریافت حدود ۱۰۸ میلی‌متر باران، پربارش‌ترین استان کشور تا این لحظه است.

پس از گیلان بیشترین بارش‌ها به‌ترتیب برای استان‌های مازندران با ۹۶، گلستان ۵۹ و اردبیل با ۳۹ میلی‌متر بوده است.با وجود اینکه بر اساس انتظارات بارش‌های سال زراعی زودتر آغاز شد و میزان آنها نیز تا اینجا بیشتر از نرمال بوده است، اما کم‌بارشی انباشته و خشکسالی‌های متوالی گذشته با یک سال بارش نرمال جبران نمی‌شود، همچنان بخش وسیعی از کشور تحت‌تأثیر درجات مختلف خشکسالی است که ضرورت مدیریت منابع آب را بیش از پیش می‌کند.»

همچنین مطابق داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی جاری تا روز یکشنبه ۱۴ آبان‌ماه بارش‌ها در ۲۳ استان کشور منفی بوده که این خلاف پیش بینی بارش‌های فرانرمال را نشان می‌دهد.

حسین اردکانی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: جمعه سامانه بارشی وارد جنوب غرب ایران شده و خوزستان تا یک قسمتی از ایلام و احتمال فارس را تحت تاثیر قرار داده و شاهد بارندگی خوبی در این استان‌ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: این سیستم کم عمق و ضعیف باعث بارندگی نسبتا خوبی در مناطق کوهستانی می‌شود و رگبار شدید و خوبی دارد. پس از آن به سمت هرمزگان و بندرعباس و در راستای شرق حرکت می‌کند و ۴۸ و ۷۲ ساعته از کشور خارج می‌شود.

اما خبر می رسد بارندگی شدید در بندرعباس از صبح پنجشنبه آغاز شد. شدت بارندگی در دقایق ابتدایی موجب آب گرفتگی در برخی از نقاط شهر شد.

رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: شهر «گواور» از توابع شهرستان گیلانغرب با ۴۳ میلی‌متر بارندگی پر بارش‌ترین شهر در ۴۸ ساعت گذشته در این استان بود.سعید قاسمی عصر پنجشنبه در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: پس از گواور، شهر‌های اسلام آباد غرب با ۳۴، سومار با ۳۲، کرندغرب ۲۹ و قصرشیرین با ۲۷ میلیمتر بارندگی در رتبه‌های بعدی پربارش‌ترین نقاط استان در این مدت قرار دارند.

وی میزان بارندگی در شهر کرمانشاه را نیز ۱۴ میلیمتر اعلام کرد و افزود: طی این مدت تنها کنگاور با ۲ و سنقر با چهار میلیمتر شاهد کمترین میزان بارش در طی این مدت بودند.رییس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه میانگین بارش‌های این سامانه در استان را ۱۵ میلی متر اعلام کرد و یادآور شد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون به طور میانگین ۴۴ میلی متر بارندگی در استان به ثبت رسیده است که در مقایسه با سال زراعی گذشته این میزان هفت برابر افزایش نشان می‌دهد.

قاسمی افزود: در سال زراعی جاری شهر‌های گواور با ۹۲، اسلام آباد غرب با ۸۴ و کرند غرب نیز با ۸۱ میلی متر، بیشترین بارندگی را به ترتیب در استان به خود اختصاص داده اند.

منابع: ایرنا/ مهر/ تسنیم

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار