گوناگون

افزایش تلفات رژیم صهیونیستی در کنار توسعه جنگ به خان یونس/هشدار انگلیس به ایران

افزایش تلفات رژیم صهیونیستی در کنار توسعه جنگ به خان یونس/هشدار انگلیس به ایران

پارسینه: سازمان ملل متحد اعلام کرد که پس از حمله نظامیان اسرائیل به نوار غزه، حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در این باریکه آواره شده‌اند.تازه‌ترین آمار از بیجاشدگان و آوارگان در غزه از سوی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد از آغاز جنگ اسرائيل در هفتم اکتبر، ۸۵ درصد از جمعیت این منطقه مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

به گزارش پارسینه، خبرنگار بی بی سی عربی در گزارشی اشاره کرده است: مشکل شهر جنوبی خان یونس آن است که پیش از آتش‌بس موقت میان حماس و اسرائیل، صد‌ها هزار نفر از فلسطینیانی که از شهر غزه و شمال آن از خانه و کاشانه آواره شده بودند به دنبال سرپناه به این شهر آمدند. خان یونس حالا بسیار پرتراکم است و جایی نمانده است.

نزدیک به ۱۰ هزار نفر در بیمارستان ناصر، بیمارستان اصلی خان یونس پناه گرفته‌اند. جایی که بدون این عده هم انباشته از بیمار است.اغلب مردم از نقشه تخلیه‌ای که دولت اسرائیل منتشر کرده بی‌خبرند و حتی کسانی که از آن باخبرند هم با قطعی اینترنتی راهی برای دیدن و دسترسی به نقشه ندارند.

آن‌ها درعین حال معنی این هشدار‌ها را نمی‌دانند. خانواده من هنوز در خان یونس زندگی می‌کنند و من هر روز با آن‌ها صحبت می‌کنم. همیشه از من می‌پرسند که کجا بروند. نقشه را برایشان می‌فرستم، اما اینترنتی نیست که نقشه را ببینند.یکی از بی‌جا شدگان در بیمارستان ناصر به من گفت: این مسخره است، نقشه نیست. چون ما جایی برای رفتن نداریم.»

خان یونس یک شهر کوچک است که حالا احتمالا بیش از یک میلیون نفر در آن پناه گرفته‌اند. با پایان آتش‌بس میزان کمکی که به مردم می‌رسد بسیار ناچیز است.

دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اجساد ۱۵ شهروند این رژیم را که از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر در غزه به اسارت گرفته شده بودند، سرشماری کرده است.بنا به این ادعا ، با تایید مرگ سه اسیر دیگر در نوار غزه، شبه‌نظامیان فلسطینی اکنون بقایای ۱۵ تن از اسرا را در اختیار دارند. در فهرست منتشر شده، نام یازده فرد غیرنظامی و ۴ سرباز به چشم می‌خورد که یکی از آنها افسر ارشد ارتش اسرائیل بوده است؛ هرچند جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نشده است.ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که ۱۳۷ گروگان همچنان در غزه نگهداری می شوند.

اما یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که جاده صلاح‌الدین که به عنوان یک دالان بشردوستانه برای انتقال غیرنظامیان به جنوب غزه مورد استفاده قرار می‌گرفت، اکنون بخشی از «میدان نبرد» است و به مردم هشدار داد از این مسیر استفاده نکنند.آویچای آدرایی، سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل مدعی شده که این موضوع به دلیل «پیشروی نظامی ارتش اسرائیل در منطقه خان‌یونس» است، و ارتش اسرائیل اکنون اجازه تردد «از طریق محور کنارگذر واقع در غرب خان‌یونس» را می‌دهد.

افزایش تلفات رژیم صهیونیستی در کنار توسعه جنگ به خان یونس/هشدار انگلیس به ایران

خان یونس شهری در جنوب غزه است که ارتش اسرائیل اکنون در حال پیشروی در آن از طریق یک حمله زمینی گسترده است. شهر خان یونس در جنوب غزه دیروز و شب گذشته زیربمباران شدید بود. اکنون شاهدان و خبرنگاران محلی از وجود تانک‌های اسرائیلی در حومه شهر خبر می‌دهند.

مسئولان یکی از بیمارستان‌های این شهر گفته‌اند که شمار زیادی در این شهر زخمی شده‌اند.ارتش اسرائیل نقشه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و از غیرنظامیان خواست منطقه‌ای در شمال شرقی خان یونس را ترک کنند. ارتش اسرائیل همچنین مدعی شده که بخش نزدیکی از جاده اصلی شمال به جنوب غزه میدان جنگ است و باید از آن دوری کرد.

همچنین آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد از اسرائیل خواسته است بعد از پایان وقفه بشردوستانه در جنگ با گروه حماس، اجازه ورود سوخت بیشتر به نوار غزه را صادر کند.متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که اوایل روز جمعه و به دنبال پایان این وقفه، اسرائیل اجازه ورود سوخت به غزه را نمی‌داد.

او افزود بعد از گفت‌وگوهای «صریح» آمریکا با مقام‌های اسرائیلی، آنها اجازه را صادر کردند و سپس در روز شنبه نیز سوخت بیشتری وارد نوار غزه شد.میلر گفت واشینگتن به شکل شفاف اعلام کرده است که می‌خواهد میزان سوخت ورودی روزانه به نوار غزه حتی از میزان وارد شده در جریان وقفه بشردوستانه هفته گذشته بیشتر شود.

از سوی دیگر میریانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، روز دوشنبه بعد از ورود به نوار غزه، میزان آسیب به شهروندان این باریکه در جریان جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس را «غیرقابل‌تحمل» خواند.

او در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) گفت که بار دیگر به شکل فوری می‌خواهد با استفاده از «قوانین جنگ» از غیرنظامیان محافظت و کمک‌های امدادی بدون توقف وارد این باریکه شود. اسپولیاریک همچنین خواستار آزادی همه اسرای در بند حماس شد و گفت صلیب سرخ باید اجازه یابد با آنها دیدار کند.

اما آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک سازمان ملل، «اونروا» با اعلام این آمار از وقوع ۱۱۷ حادثه در ۸۵ مرکز مرتبط با این سازمان خبر داد. بنا به گزارش این آژانس امدادرسانی، ۳۰ واحد از ساختمان‌های این نهاد بین‌المللی به طور مستقیم مورد اصابت قرار گرفته و دیگر واحدها آسیب‌های جانبی دیده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت نیز روز ۱۰ دسامبر برای بررسی وضعیت بحرانی بهداشت و سلامت در نوار غزه و کرانه باختری یک نشست اضطراری برگزار می‌کند.این سازمان اعلام کرد که درخواستی را از ۱۵ کشور برای برگزاری چنین نشستی دریافت کرده است.

بنا به گفته سفیر فلسطین در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، تمرکز نشست اضطراری سازمان جهانی بهداشت بیشتر بر وضعیت بهداشتی نوار غزه خواهد بود اما به حملات علیه واحدهای درمانی در کرانه باختری نیز خواهد پرداخت.

و در پایان دولت بریتانیا در بیانیه‌ای حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که دولت بریتانیا «متعهد به امنیت کشتی‌رانی در منطقه است» چون این آب‌ها برای تجارت اهمیت حیاتی دارند که نشانه ضرورت حضور نیروی دریایی بریتانیا در آنجاست.

بیانیه همچنین ایران را به «حمایت نظامی و سیاسی طولانی‌مدت از شبه‌نظامیان حوثی» متهم کرده و تهران را «مسئول اقدامات گروه‌های نیابتی و شرکایش» دانسته است.

آحوثی‌ها دیروز در بیانیه‌ای گفتند که دو کشتی «اسرائیلی» را در تنگه بااب‌المندب هدف قرار داده‌اند؛ اما ارتش اسرائیل تاکید کرد که این دو کشتی هیچ ارتباطی با این رژیم نداشته‌اند.

گفتنی است ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، امروز سنتکام، ستاد فرماندهی نیروهای آمریکا در خاورمیانه، را «تروریستی» خواند و گفت: «ادعاهای آنها بی‌سند و مدرک است و قابلیت راستی‌آزمایی ندارد. از منظر ایران این ادعاها فاقد ارزش پاسخگویی است.»

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار