گوناگون

اوکراین روابط دیپلماتیک با ایران را قطع می‌کند؟

اوکراین روابط دیپلماتیک با ایران را قطع می‌کند؟

پارسینه: به دنبال ادعای مقامات اوکراینی و غربی علیه ایران در رابطه با ارسال پهپاد‌های انتحاری به روسیه، وزیر خارجه این کشور خواهان قطع روابط دیپلماتیک با ایران شد.

به گزارش «پارسینه»، دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین ، با ارائه یک طرح پیشنهادی به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور، از او خواست که روابط دیپلماتیک این کشور با ایران قطع شود.

او نوشت: « روابط دیپلماتیک با ایران توسط صد‌ها پهپاد آن‌ها که از مرزهایمان عبور کرده و به شهرهایمان و زیرساخت‌ها ضربه زده مردم را کشته اند، قطع شده است.»

به گزارش سایت اوکراینی «یورو میدان پرس»، وزیر خارجه اوکراین در ادامه نامه خود مدعی شده است که این کشور هرگز موضعی علیه ایران اتخاذ نکرده است، اما پس از مشارکت ایران در تهاجم روسیه علیه اوکراین، کیف موضعی صریح و صادقانه اتخاذ کرده است.

کولبا اضافه کرد: «چنانچه آن‌ها تامین سلاح برای روسیه را متوقف کنند، درباره از سرگیری مجموعه روابط گفتگو خواهیم کرد.»

وزیر خارجه اوکراین پیش از این در توییتی خواستار اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به دلیل حمایت تسلیحاتی از روسیه شده بود.

طی دو روز گذشته روسیه حملات پهپادی گسترده‌ای را علیه اوکراین ترتیب داده است. مقامات اوکراینی می‌گویند که روسیه از پهپاد‌های شاهد-۱۳۶ ساخت ایران استفاده می‌کند. مقامات ایرانی به طور مکرر ادعای فروش تسلیحات به روسیه را رد کرده اند.

دیروز، سه شنبه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، این ادعا‌های بی‌اساس که بر پایه اطلاعات غلط و مفروضات مغرضانه مطرح می‌شود را بخشی از فضاسازی سیاسی و هدفمند دستگاه‌های رسانه‌ای برخی از کشور‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و از همین رو آمادگی کشورمان را برای گفتگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با اشاره به بیطرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای منازعه همواره ضمن مخالفت با ادامه جنگ، بر لزوم توقف درگیری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز تاکید کرده و در این ارتباط دیدار‌ها و تماس‌های متعددی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسی و اوکراینی انجام گرفته است.

کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ یک موضع شفاف و خلل ناپذیر همواره بر رعایت اصل بنیادین حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی تمام کشور‌ها از جمله اوکراین بر اساس اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین الملل تاکید کرده است.

همزمان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه شنبه در پاسخ به این که آیا روسیه از پهپاد‌های ایرانی استفاده می‌کند یا خیر گفت که مسکو هیچ اطلاعاتی درباره استفاده از این پهپاد‌ها در اختیار ندارد. وی افزود: «در جنگ با اوکراین از تجهیزات روسی با نام‌های روسی استفاده می‌شود و هر سوال دیگری در این مورد باید به وزیر دفاع ارجاع داده شود.» وزارت دفاع تا کنون هیچ اظهار نظری در این باره نکرده است.

منبع: پارسینه

ارسال نظر

  • شیرین صفوی

    ما هرگز نباید وارد جنگ با اوکراین شویم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار