گوناگون

خوراکی های کشنده برای پرنده

خوراکی های کشنده برای پرنده

پرندگان ارتباط احساسی خوبی با انسان‌ها برقرار می‌کنند. این ارتباط آنقدر قوی است که بعد از گذشت زمانی کوتاه، پرنده مانند یکی از اعضای خانواده، عزیز شمرده می‌شود.

 در بسیاری از خانواده‌ها پرندگان همراه با خانواده بر سر یک سفره می‌نشینند و غذا میل می‌کنند. پس قبل از خرید غذای حیوانات خانگی حتما حواستان به خوراکی ‌های سمی و خطرناک برای پرنده عزیزتان باشد. بخش عمده بیماری حیوانات خانگی به علت تغذیه نامناسب آنها است به دلیل نیازها و ساختار متفاوت دستگاه گوارش، رژیم غذایی حیوان خانگی باید با انسان متفاوت باشد. در این مقاله به بررسی غذاهای ممنوعه و نکاتی که برای آماده کردن غذای پرندگان باید دانست، می‌پردازیم.

2

آیا غذاهای انسانی برای پرندگان مضر است؟

برخی از غذاهایی که انسان‌ها مصرف می‌کنند برای پرنده نقش مکمل غذایی دارند. طبق تحقیقات دامپزشکان، پرندگانی که در کنار غذاهای مخصوص خود، میوه و سبزیجات سالم و تازه استفاده می‌کنند، کلیه و کبد سالم‌تری دارند. حتما در لیست خرید غذای حیوان خانگی، میوه و سبزیجات قرار دهید. به هیچ عنوان غذای مخصوص پرنده را از بشقاب غذای روزانه خود حذف نکنید. حتی غذاهایی که برای انسان مفید هستند می‌توانند جز خوردنی‌‌های خطرناک برای پرندگان باشند. مصرف لبنیات سبب بروز اسهال در حیوانات خانگی می‌شود. اما مصرف ماست به دلیل عدم وجود قند لاکتوز مانعی ندارد.

آیا افزودن ادویه به غذای پرنده باعث مسمویت پرنده می‌شود؟

ادویه یکی از مواد غذایی مضرر برای پرندگان است. غذای مصرفی ما انسان‌ها پر از ادویه‌های مختلف از جمله نمک است. همه حیوانات خانگی به میزان مشخصی سدیم نیاز دارند اما میزان سدیم موجود در غذای ما از میزان نیاز آنها بیشتر است. مصرف غذاهای ناسازگار با بدن پرنده باعث ایجاد مشکلاتی مانند آسیب به کبد و کلیه، بزرگ شدن قلب و در نتیجه مرگ تدریجی آنها می‌شود. علاوه بر نمک، شکر و غذاهی حاوی مواد نگهدارنده مانند سوسیس و کالباس یا بیکینگ پودر از خطرناک‌ ترین مواد غذایی برای پرندگان هستند. حتی اگر محصولی فاقد شکر سفید باشد، به دلیل وجود شیرین کننده‌های مصنوعی برای حیوان خانگی ممنوع است.

3

چه غذاهایی برای انواع پرندگان ممنوع هستند؟

درست است پرندگان زینتی در خانه و همراه با ما زندگی می‌کنند اما با ما هم سفره نیستند. نباید تمام وعده‌های غذایی پرنده با انسان‌ها مشترک باشد. برای خرید و اطلاع از تنوع و قیمت غذای پرندگان به سایت https://voodoopet.ir/ سر بزنید. حتی انسان‌ها هم در هضم و گوارش یکسری مواد غذایی مشکل دارند. ساختار دستگاه گوارش پرندگان از حساسیت و ظرافت بیشتری برخوردار است. پس باید غذای مخصوص پرندگان را برای آنها تهیه کرد. هر ساله بسیاری از پرندگان زینتی به علت مصرف مواد غذایی نامناسب تلف می‌شوند. در اینجا مواد غذایی در دسترس که برای سلامتی پرندگان مناسب نیستند را بررسی می‌کنیم.

 

نوشیدنی‌های الکلی و گازدار

زمانی که در خانه الکل و نوشیدنی‌های حاوی الکل سرو می‌کنید، پرنده را از آن مکان خارج کنید یا در قفس نگهداری کنید. گاهی ممکن است پرنده از روی کنجکاوی الکل بنوشد. پس بهتر است این ماده از دسترس پرنده خارج باشد. الکل از خطرناک‌ترین مواد غذایی برای پرندگان است.

4

هسته میوه و آووکادو

در هسته میوه‌های هلو، گیلاس، آلو، سیب و همچنین بادام تلخ، ماده سمی به نام سیانید هیدروژن وجود دارد. این سم منجر به مسمویت در انسان و پرندگان می‌شود. هنگام خرید غذای حیوانات خانگی دقت کنید که غذای مناسبی تهیه کنید که پرنده پس از مصرف غذای مورد علاقه‌اش دچار بیماری نشود. اگر در انتخاب غذا برای پرنده خود ابهامی دارید، با خرید از وودوپت این شک را برطرف کنید.

غذاهای شور

اصولا ماکارونی پخته، سیب ‌زمینی، برنج، نان، بیسکویت، گوشت چرخ کرده، ماست و پنیر ملایم به عنوان وعده غذایی مجاز برای پرندگان استفاده می‌شوند. با این حال نمک نباید چاشنی این غذاها باشد. غذاهای شور جز دسته  مواد غذایی مضر برای پرندگان محسوب می‌شوند. دوز بالای نمک خوراکی باعث آسیب شدید کلیه، خارش و آسیب مغزی می‌شود. اگر شک دارید که پرنده شما نمک زیادی میل کرده، فورا به او آب فراوان دهید و دامپزشک را در جریان بگذارید. به عنوان مثال، حتی یک درصد نمک موجود در چوب ‌شور می‌تواند باعث اسهال، گرفتگی عضلات و حتی مرگ پرنده شود.

 

شکلات، کاکائو، قهوه

نوشیدن چای و قهوه در روتین زندگی بسیاری از انسان‌ها از محبوبیت زیادی برخوردار است. کافئین از جمله خوردنی‌های خطرناک برای پرندگان است. کاکائو و مشتقات آن می‌تواند باعث استفراغ، اسهال، اضطراب و حتی تشنج پرندگان شوند. پس مراقب باشید کافئین موجود در کاکائو و قهوه برای پرندگان کشنده است. نوشیدن آب میوه و سبزیجات تازه مطابق زائقه پرندگان است و نیازهای غذایی او را به خوبی تامین می‌کند.

ریواس و اسفناج

به دلیل بالا بودن میزان آهن ریواس و اسفناج، جذب کلسیم در بدن پرنده کاهش پیدا می‌کند. مشخص است که این اتفاق باعث پوکی استخوان و آسیب‌های جدی به ساختار بدن پرنده می‌شود. به صورت کلی مواد غذایی که حاوی آهن هستند مانند کاهو باید به مقدار بسیار کم و به صورت خام برای پرنده سرو شوند.

پیاز و سیر

عده‌ای از دامپزشکان مصرف سیر و پیاز را برای پرندگان بدون مانع می‌دانند اما زیاده روی در مصرف سیر و پیاز، مشکلات گوارشی برای حیوان خانگی به وجود می‌آورد. کم خونی همولیتیک همراه با مشکلات تنفسی در اثر مصرف طولانی مدت پیاز یا سیر اتفاق می‌افتد. حتی مصرف پیاز پخته از خوردنی‌های خطرناک برای پرندگان است. در رژیم غذایی حیوان خانگی خود به هیچ عنوان در مصرف ماده‌ای افراط نکنید.

هنگام خرید غذای پرنده به چه نکاتی توجه کنیم؟

از خطرناک‌ترین خوردنی‌ها برای پرندگان، مواد غذایی آلوده و کپک زده است. مصرف این مواد غذایی باعث بیماری و اذیت شدن پرنده می‌شود. همچنین بد نیست بدانید با برخورد غذای پرنده به پوشال آلوده قفس، باعث آلودگی ماده غذایی می‌شود. اصلی‌ترین راهکار برای جلوگیری از آلوده شدن ماده غذایی حیوان خانگی شما، خرید پوشال بستر آنتی باکتریال است. هنگام خرید پوشال بستر پرندگان به موارد زیر توجه کنید تا پرنده شما در کمال سلامتی به زندگی ادامه دهد:

  • راحت و بهداشتی
  • قابل شست و شو
  • جاذب آب و مایعات

 

کلام آخر

ما در این مطب به بررسی خوراکی‌های سمی برای پرنده پرداختیم. برای حفظ سلامتی پرندگان خانگی باید در رژیم غذایی آنها دقت کنیم. در ظاهر ممکن که پرندگان با ما هم سفره باشند؛ اما هر پرنده باید غذای مناسب خودش را در هر وعده مصرف کند. نظافت و دقت در انتخاب متریال قفس پرنده نکته‌ مهمی است که باید به آن توجه کنید. https://voodoopet.ir/ فروشنده تخصصی مایحتاج حیوانات خانگی است که با بررسی نیازهای مختلف پرندگان، تخصصی و اقتصادی‌ترین مواد را برای دلبند شما فراهم می‌کند. همچنین می‌توانید برای خرید پوشال بستر پرندگان به وب سایت ما مراجعه کنید.

 

 

حجم ویدیو: 5.73M | مدت زمان ویدیو: 00:00:45 دانلود ویدیو

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار