گوناگون

زاهدان دروازه‌ای به فرهنگ و تاریخ سیستان و بلوچستان

زاهدان دروازه‌ای به فرهنگ و تاریخ سیستان و بلوچستان

عده زیادی از افراد هنوز هم با شنیدن نام سیستان و بلوچستان، مکانی دور افتاده را در ذهن تصور می‌کنند که خالی از هر گونه جذابیتی برای سفر و ماجراجویی است.

عده زیادی از افراد هنوز هم با شنیدن نام سیستان و بلوچستان، مکانی دور افتاده را در ذهن تصور می‌کنند که خالی از هر گونه جذابیتی برای سفر و ماجراجویی است. در حالی که بر خلاف تصور آنها استان سیستان و بلوچستان را می‌توان گنجینه‌ای از فرهنگ و تمدن دانست که آن طور که شایسته است در میان گردشگران و ساکنان شهرهای دیگر شناخته نشده است. راه شناخت این گنج پنهان سفر به مرکز این استان یعنی زاهدان و تجربه کشف جاذبه‌های بکر و فرهنگی تاریخی ناشناخته آن است. اما پیش از آنکه به دنبال بلیط چارتر برای سفر به زاهدان باشید در ادامه با ما همراه شوید؛ زیرا در  مطلب حاضر قرار است با بررسی اجمالی اهمیت زاهدان به عنوان دروازه‌ای برای کشف فرهنگ و تاریخ سیستان و بلوچستان به سراغ جذابیت‌های این شهر برویم.

سیستان و بلوچستان و مرکز آن زاهدان در یک نگاه

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران قرار دارد. این استان دو ناحیه سیستان و بلوچستان را در برگرفته است. منطقه سیستان شامل قسمت شمالی این استان می‌شود که در کتاب اوستا از آن نام‌برده‌شده است. منطقه بلوچستان نیز شامل قسمت جنوبی این استان است که پیشینه تاریخی طولانی دارد و در شاهنامه فردوسی از آن به‌عنوان زادگاه رستم نام‌برده‌شده است. ساکنان شهرهای سیستان و بلوچستان امروزی اغلب از قومیت سیستانی و یا بلوچی هستند. افرادی که قومیت سیستانی دارند با لهجه خاص سیستانی صحبت می‌کنند و مذهب بیشتر آنها شیعه است. در مقابل ساکنانی که قومیت بلوچی دارند بلوچ هستند و به گویش بلوچی صحبت می‌کنند. زاهدان مرکز این استان است و در منطقه بلوچستان قرار گرفته است. این شهر دروازه‌ای است به تمدن اساطیری استان سیستان و بلوچستان که زمانی جزو ایالت‌های پر اهمیت دوران هخامنشیان بوده است.

جاذبه‌های گردشگری شهر زاهدان در سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان سرمایه‌های فرهنگی و تاریخی زیادی را در خود جا داده است که شهر زاهدان در مرکزیت این استان نیز بیشترین سهم را از این سرمایه‌ها داشته است و سفر به آن و کشف جاذبه‌های مختلف آن به ویژه اماکن تاریخی آن راهی برای درک و کشف عظمت و شکوه تاریخچه و فرهنگ سیستان و بلوچستان است. برای این کار کافی است از هر نقطه از کشور که هستید با مراجعه به https://safarmarket.com/flights  از طریق هوایی راهی زاهدان شوید و از این جاذبه‌ها دیدن کنید. اما قبل از آن با ما همراه شوید تا مهم‌ترین آنها را به شما معرفی کنیم.

روستای تاریخی گردشگری لادیز

لادیز نام یک روستای تاریخی در شهر زاهدان است که به دلیل قدمت بالایی که دارد مجموعه‌ای از آثار تاریخی و ارزشمند را در خود جای داده است. گذشته از بحث جاذبه‌های تاریخی که در این روستا جای گرفته است طبیعت دل‌انگیز و بکر این روستا موجب شده است که به عنوان منطقه ییلاقی و گردشگری شناخته شود؛ بنابراین اگر از پایتخت به زاهدان سفر کرده‌اید و می‌خواهید علاوه بر بازدید از اماکن تاریخی این شهر فارغ از هیاهوی شهری به دل طبیعت بزنید حتماً پیش از آنکه با پرواز زاهدان تهران به سفرتان خاتمه دهید از این روستا دیدن کنید. حتماً در سفر به این روستا یادتان بماند تا از قلعه لادیز یا قلعه اربابی که از بناهای تاریخی و مهم این روستا است دیدن کنید.

زاهدان دروازه‌ای به فرهنگ و تاریخ سیستان و بلوچستان

مسجد جامع مکی زاهدان

مسجد جامع مکی زاهدان را باید در صدر لیست جاذبه‌های دیدنی این شهر قرار داد. این مسجد علی‌رغم آنکه نسبت به دیگر بناهای تاریخی این شهر قدمت بالایی ندارد؛ اما معماری آن به قدری چشم‌نواز و دیدنی است که به یکی از نمادهای مهم و باشکوه این شهر تبدیل شده است. سال ساخت این مسجد ۱۳۵۳ است و مساحت آن نزدیک به ۶۰۰ متر است. جالب است بدانید که نمای بیرونی این مسجد با الهام از مسجد معروف سلطان احمد در استانبول طراحی شده است و نمای داخلی آن هم شباهت‌های زیادی به مسجدالنبی دارد.

خانه تاریخی شمس زاهدان

 خانه تاریخی شمس زاهدان نیز از دیگر جاذبه‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود که متعلق به دوران پهلوی است و در شمار بناهای ملی ایران قرار دارد. به سبب ارزش و اهمیتی این خانه تاریخی دارد سازمان میراث و فرهنگی استان این خانه را از صاحبان آن خریداری و بعد از صرف هزینه جهت بازسازی و مرمت آن کاربری آن را از شخصی به جاذبه‌ای گردشگری تغییر داده است. بازدید از این خانه حس نوستالژیک حضور در خانه‌های باصفای قدیمی است. جالب است بدانید که معماری این خانه به سبک معماری خانه‌ها و بناهای یزد است.

مسجد زرنج زاهدان

تعداد مساجد تاریخی که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند کم نیستند؛ اما مسجد زرنج زاهدان یکی از قدیمی‌ترین آنها است که بنای آن علی‌رغم آسیب‌های فراوانی که دیده است همچنان پا برجا است. قدمت این مسجد آن‌طور که محققان گفته‌اند به قرن اول هجری بازمی‌گردد و در دسته اولین بناهایی است که در دوران تمدن اسلامی در زاهدان ساخته شده است. این مسجد توسط عبدالرحمن بن سمره بنا شده است و با هدف مکانی برای تعلیم طلاب مسلمان ساخته شده است.

موزه بزرگ زاهدان

برای بازدید از آثار تاریخی شهر زاهدان و کشف تاریخچه و تمدن استان سیستان و بلوچستان یکی از بهترین جاهایی که در سفر می‌توان از آن دیدن کرد موزه بزرگ زاهدان است. زیرا در این موزه مجموعه‌ای عظیم و نفیس از آثار مکشوفه‌ای که در کاوش‌های باستان‌شناسان در شهرها و شهرستان‌های مختلف استان سیستان و بلوچستان به‌دست‌آمده است، نگهداری می‌شود و در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته است. گفتنی است مساحت این موزه هزار مترمربع است و ساختمان پنج طبقه آن به سبک معماری مدرن و با نمایی سفید رنگ طراحی شده است. طرح کلی ساختمان موزه برگرفته از شمایل قلعه سب در شهرستان سراوان است.

زاهدان دروازه‌ای به فرهنگ و تاریخ سیستان و بلوچستان

شرایط آب و هوایی زاهدان و بهترین زمان سفر به آن

به‌طورکلی استان سیستان و بلوچستان و مرکز آن یعنی شهر زاهدان از آب و هوای گرم و خشک برخوردارند. بارش باران و به‌ویژه برف در این شهر اغلب به عنوان پدیده‌ای بسیار نادر شناخته می‌شود که حتی در فصل‌های سرد سال هم به ندرت اتفاق می‌افتد. در مقابل دمای هوای این شهر در فصل تابستان به شدت بالا می‌رود؛ بنابراین بهترین زمان برای سفر به زاهدان فصل پاییز و اوایل بهار است.

کلام آخر

استان سیستان و بلوچستان جزو تاریخی‌ترین مناطق کشورمان است و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه گردشگری در جنوب شرق کشور دارد. با این وجود چهره حقیقی استان سیستان و بلوچستان و در رأس آن شهرستان زاهدان همواره در سایه شهرت شهرهای نواحی دیگر کشور قرار گرفته است. ازاین‌رو در مطلب حاضر تلاش کردیم تا به گوشه‌هایی‌ از تاریخچه این استان و شهر مرکزی آن اشاره کنیم و با معرفی جاذبه‌های تاریخی شهر زاهدان که دریچه‌ای برای شناخت و درک تمدن و تاریخ استان سیستان و بلوچستان است جذابیت‌های سفر به این شهر را کمی آشکار کنیم. لازم به ذکر است آنچه در این مطلب به عنوان قدمت تاریخی این استان گفته شده است به طور مختصر است و این استان تاریخچه بلند بالا و مفصلی دارد. علاوه بر آن جاذبه‌های تاریخی زاهدان نیز تنها به مواردی که رد این مطلب ذکر کردیم محدود نمی‌شود؛ اما ما فقط به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار