گوناگون

رازهای باستانی از مهندسی عجیب اتاق غذاخوری گردان امپراطور نرون+ فیلم

رازهای باستانی از مهندسی عجیب اتاق غذاخوری گردان امپراطور نرون+ فیلم

باستان شناسان سکوی گردان ۲۰۰۰ ساله را یکی از عجیب ترین و پیچیده ترین سازه های دوران باستان می دانند.

به گزارش پارسینه،در حالی که کاخ مجلل امپراطور نرون ، Domus Aurea - که دارای حدود ۳۰۰ اتاق پوشیده از سنگ مرمر سفید و صیقلی بود - برای اولین بار در دوران رنسانس دوباره کشف شد، در سال ۲۰۰۹ تیمی از باستان شناسان فرانسوی و ایتالیایی به کشف خیره کننده ای دست یافتند. حفاری های آنها یک شگفتی غیرمنتظره را کشف کرد: یک اتاق غذاخوری گردان که زمانی به مهمانان برجسته خدمت می کرد.

باستان شناسان سکوی گردان ۲۰۰۰ ساله را یکی از عجیب ترین و پیچیده ترین سازه های دوران باستان نامیدند.

نرون از سال ۵۴ تا ۶۸ پس از میلاد امپراطور روم بود. او بیشتر توجه خود را بر دیپلماسی، تجارت و تقویت حیات فرهنگی امپراطوری روم متمرکز کرد. با این وجود، او هم به خاطر استبداد و هم به خاطر اسراف زیاد در زندگی به خوبی شناخته شده بود.

reconstructive_1 (1)

در سال ۶۴ پس از میلاد، بیشتر رم در آتش سوزی بزرگ رم، که بسیاری از رومیان بر این باور بودند که خود نرون برای پاکسازی زمین برای مجموعه قصری برنامه ریزی شده خود آغاز کرده بود، ویران شد. او جدای از اینکه اولین شکنجه کننده مسیحیان بود، مسئول بسیاری از اعدام‌ها، از جمله اعدام مادر، همسر و به احتمال زیاد برادر ناتنی‌اش بود.

 

کاخ طلایی نرون در رم

 

ساخت کاخ نرون بلافاصله پس از آن که آتش سوزی بزرگ خانه های اشرافی را در دامنه تپه پالاتین پاک کرد، آغاز شد.

کاخ با ورق طلای گسترده ای به نام villa دکور شده بود: سقف های گچ بری شده با سنگ های نیمه قیمتی و روکش های عاج پوشیده شده بود، در حالی که دیوارها نقاشی شده بودند و دکوراسیون را در موضوعات مختلف در هر گروه اصلی هماهنگ می کرد.

مورخ سوتونیوس در کتاب زندگی سزارها، نرون، شرح واضحی از قصر نوشت:

 

«دهلیز آن به اندازه‌ای بزرگ بود که مجسمه عظیم امپراتور به ارتفاع صد و بیست فوت را در خود جای دهد. و آنقدر گسترده بود که یک ستون سه گانه به طول یک مایل داشت. برکه‌ای نیز وجود داشت، که با ساختمان‌هایی احاطه شده بود که شهرها را نشان می‌داد. علاوه بر بخش‌های کشور، دارای مزارع، تاکستان‌ها، مراتع و جنگل‌ها، با تعداد زیادی حیوانات وحشی و اهلی بود. در خانه، همه قسمت ها با طلا پوشانده شده بود و با نگین و مروارید مزین شده بود. اتاق‌های ناهارخوری با سقف‌های عاج‌دار وجود داشت. تالار ضیافت اصلی دایره ای بود و مدام شب و روز مثل بهشت می چرخید»

کشف امروزی اتاق غذاخوری گردان نرون در حین انجام کاوش در Domus Aurea رم، صورت گرفت. در حین حفاری در یک تراس مصنوعی در گوشه شمال شرقی تپه پالاتین رم، برجی گرد به ارتفاع ۱۲ متر با یک ستون مرکزی بزرگ به قطر چهار متر و هشت جفت طاق نما پیدا کردند.

اعتقاد بر این است که خطوط حفره‌های این سازه، گوی‌های فلزی را در خود جای داده‌اند که کف گردان را پشتیبانی می‌کنند. در پایین برج، باستان شناسان نشانه هایی نیز یافتند که نشان می دهد مکانیزمی در دیوار تعبیه شده است. رسوبات کلسیت بر روی سنگ های اطراف نشان می دهد که حرکت ثابت کف ممکن است توسط آب هدایت شده از طریق یک سیستم چرخ دنده تامین شده باشد.

فرانسوا ویلدیو، باستان شناس ارشد، می گوید: «این را نمی توان با چیزی که ما در معماری روم باستان می شناسیم مقایسه کرد. آنها اعلام کردند که احتمالاً بقایای آن تنها چیزی است که از اتاق غذاخوری گردان افسانه ای نرون باقی مانده است - فضایی دایره ای که برای چرخش مداوم طراحی شده است و مهمانانش را مجذوب خود می کرد. این امر آن را به یک شگفتی مهندسی در زمان خود تبدیل می کرد.

ماریا آنتونیتا تومی، باستان شناس و مسئول سابق نظارت باستان شناسی وزارت فرهنگ که بر حفاری در پالاتین نظارت داشت، گفت که کشف اتاق غذاخوری توانست نور جدیدی را بر امپراطوری نرون بتاباند.

تومی در مقاله ای که منتشر کرد، توضیح داد: با وجود شهرت وحشتناک نرون، «او فقط یک شخصیت منفی نبود». از نظر او، پیچیدگی مکانیکی و معماری اتاق غذاخوری گردان، اشتیاق او را به علم و فناوری و همچنین به هنر و فرهنگ برجسته می‌کند.

حجم ویدیو: 712.51K | مدت زمان ویدیو: 00:00:20 دانلود ویدیو

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار