گوناگون

ادای احترام متقابل احمد شاه به سربازان + فیلم

ادای احترام متقابل احمد شاه به سربازان + فیلم

پارسینه: تصاویر کمتر دیده شده از سفر احمد شاه به انگلیس منشر شده است که در آن احمد شاه رفتار محترمانه ای حتی نسبت به سربازان دارد!

احمدمیرزا در ۱۲ سالگی و پس از برکناری محمدعلی‌شاه بر تخت سلطنت نشست. مقارن با انتخابات مجلس سوم شورای ملی، احمدمیرزا به سن قانونی رسید و با نام احمدشاه در مرداد ۱۲۹۳ خورشیدی رسماً تاجگذاری کرد. ویدیو ای از او پخش شده که ادای احترام متقابل احمد شاه به سربازان به خاطر سن کمش تعجیب برانگیز است

احمدشاه در واقع به دلیل سنت سفر به اروپا که در دوره شاهان پیش ایجاد شده بود و هم به دلیل جوانی، آرزوی رفتن به اروپا را داشت. به همین دلیل هم در تیر ۱۲۹۸ خورشیدی نخستین سفر خود را به اروپا آغاز کرد. وی در حالی کشور را از راه بندرانزلی به نخستین مقصد خود در بادکوبه ترک می‌کرد که دعوا بر سر قرارداد ۱۹۱۹ همچنان ادامه داشت. شاه پس از اقامت کوتاهی در استانبول راهی ایتالیا شد و سوئیس، فرانسه و در نهایت انگلیس مقاصد بعدی او بودند.

داستان ادای احترام متقابل احمد شاه به سربازان از آنجا شروع شد که در سفر احمد شاه به انگلیس، وثوق‌الدوله که خود عامل قرارداد ۱۹۱۹ بود، شاهزاده نصرت‌الدوله وزیر امور خارجه جدید را که مورد اعتمادش بود، همراه احمدشاه فرستاد تا در کشور‌های اروپایی وی را وادار به ایراد بیاناتی در موافقت با این قرارداد کند. اما گویا احمدشاه به‌رغم آنکه با استقبال مقامات رسمی و بلندپایه انگلیس هم مواجه شده بود در ضیافت رسمی مقامات انگلیس صحبتی درباره قرارداد نکرد و زیربار آن نرفته بود. چنانکه در شب سخنرانی، ناصرالملک به شاه گفته بود: کار خودت را ضایع کردی! شاه نیز پاسخ داده بود که اگر در سوئیس کلم‌فروشی کنم، بهتر است تا در چنین مملکتی پادشاه باشم.

این قدیمی‌ترین ویدیوی ایران است که از انبار شخصی یکی از نوادگان قاجار ساکن در کشور اتریش بیرون آمده! این کلیپ زیرخاکی مربوط به سفر احمدشاه قاجار به انگلیس در سال ۱۲۹۸ هجرى شمسى است. نکته قابل توجه در این ویدئو ادای احترام متقابل احمد شاه به سربازان که به او احترام می‌گذارند!
احمدشاه در انگلیس با استقبال جورج پنجم پادشاه این کشور مواجه شد و با رضایت از مهمان نوازی آن‌ها این کشور را ترک کرد و مدتی دیگر در اروپا باقی ماند تا آن که عزم مراجعت به کشور کرد.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار