گوناگون

سیدی: بیرانوند در جام ملت‌ها افت فنی و روانی داشت ؛قلعه‌نویی نباید آن جمله را در مورد دروازه بان می‌گفت

سیدی: بیرانوند در جام ملت‌ها افت فنی و روانی داشت ؛قلعه‌نویی نباید آن جمله را در مورد دروازه بان می‌گفت

مربی پیشین دروازه‌بان‌های پرسپولیس می‌گوید تجربه کالدرون ثابت می‌کند علیرضا بیرانوند برای استمرار موفقیت نیازمند رقیب جدی است.

پارسینه: پیرامون ارزیابی عملکرد علیرضا بیرانوند در جام ملت‌های 2023، اظهار داشت: در کلاس A مربیگری دروازه‌بان‌ها که زیر نظر هارون بن عامر برگزار شد، عملکرد علیرضا بیرانوند در جام ملت‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و این سؤال مطرح شد چرا بیرانوند که نقش مهمی در قهرمانی‌های متوالی پرسپولیس به ویژه تیم تحت هدایت برانکو داشت در جام ملت‌ها با افت محسوسی مواجه شد. به نظرم افت عملکرد بیرانوند فقط مختص به مسئله فنی نیست او از نظر بحث روانی هم دچار مشکل شده است.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل افت روانی بازیکنان تیم ملی از جمله علیرضا بیرانوند فشار رسانه‌ای که حتی پیش از برگزاری جام ملت‌ها وجود داشت. نشانه بارز این مسئله صحبت‌های سعید الهویی دستیار امیر قلعه‌نویی در تیم ملی است. او در برنامه تلویزیونی بعد از جام ملت‌ها، اولین نکته صحبت‌های خودش را به بحث فشار رسانه‌ای اختصاص داد. همین مسئله نشان می‌دهد موضوع فشار رسانه‌ها چقدر تأثیرگذار بوده است.

* حواله خودرو در روحیه ملی‌پوشان تأثیرگذار بود؟

مربی سابق دروازه‌بان‌های پرسپولیس در پاسخ به این سؤال که آیا عدم دریافت حواله خودرو هم جزو بحث افت روانی و مشکلات تیم ملی بود، عنوان کرد: با اینکه در افکار عمومی فوتبالیست‌ها ثروتمند هستند؛ اما فوتبال ما فقیر است. فکر نمی‌کنم بازیکنان به دلیل عدم دریافت حواله خودرو از کسب افتخار بگذرند یا بازی واقعی خود را به نمایش بگذارند ولی مگر ما می‌توانیم بگویم گروه پزشکان یا فلان گروه شغلی چرا اینقدر حقوق می‌گیرند؟ هر کسی بسته به تخصص و گروه شغلی‌اش دریافتی دارد. عمر دوران قهرمانی یک ورزشکار مگر چند سال است و چند نفر تا این سطح بالا می‌آیند؟ این بازیکنان سال‌ها دوری از خانواده، کم خوابی، تمرینات پرفشار و بعضاً مصدومیت‌های سنگین را تحمل می‌کنند. این مسائل هم در ورزش حرفه‌ای وجود دارد. البته در خارج از کشور معمولاً به این آسانی کسی پاداش نمی‌گیرد و به نظرم در نهایت ما باید فرهنگ پرداخت پاداش به تیم‌ها را اصلاح کنیم اما شرطش پرداخت به موقع قرارداد بازیکنان و رعایت اصول حرفه‌ای قراردادها است.

* باید روی آموزش دفاع و دروازه‌بان‌ها بیشتر کار کنیم

سیدی با اشاره به افت فنی بیرانوند و لزوم آموزش هر چه بیشتر دروازه‌بان‌ها، گفت: از آنجایی که تیم تعادل فنی نداشت ما با ضد حمله مواجه می‌شدیم. ابتدا دفاع‌های ما مرتکب اشتباه می‌شدند و بعد توپ مقابل دروازه قرار می‌گرفت. در بازی‌های مختلفی از جمله فلسطین و امارات گل دریافت کردیم. این موضوع نشان می‌دهد باید روی آموزش دفاع و دروازه‌بان‌ها بیشتر کار کنیم که نیازمند زیرساخت مناسب است. بحث دوم عدم فشار لازم در جریان مسابقات لیگ است. وقتی 2 یا 3 تیم شاخص وجود دارد، طبیعتاً بازیکن یا دروازه‌بان بازی‌های پُرفشار کمتری تجربه می‌کند، این موضوع باعث می‌شود در تورنمنتی مانند جام ملت‌ها که اکثر بازی‌ها پُر فشار است مشکل دفاع تیمی بیشتر خودش را نشان دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هر فردی که به عنوان سرمربی تیمی انتخاب می‌شود، بهترین یا نزدیک دوستش که سابقه دروازه‌بانی داشته را برای کار انتخاب می‌کند. در صورتی که باید مربی گلرها آموزش دیده، دارای مدرک و برای کار در لیگ برتر مثلاً 3 تا 5 سال سابقه داشته باشد. این معیارها باید از سوی فدراسیون و کمیته آموزش تدوین و به باشگاه‌ها ابلاغ شود. در حال حاضر در خصوص این مسائل سهل‌انگاری و اغماض فراوان رفتار می‌شود.

* قلعه‌نویی نباید آن جمله را می‌گفت

مربی سابق دروازه‌بان‌های پرسپولیس با اشاره به صحبت قلعه‌نویی که گفته بود: «دروازه‌بان خوب بهتر از پدر و مادر خوب است»، تصریح کرد: نباید احساسات و عواطف را وارد بازی کنیم. این صحبت از سوی مربی، یعنی اینکه بیرانوند گلر شماره یک تیم ملی است و ناخواسته رقبای او در تمرینات شاید کم‌انگیزه شوند. ما باید کمک کنیم چند گلر خوب و آماده در حد و سطح بیرانوند کنار او باشند، تا بهترین عملکرد دروازه‌بان تیم ملی را شاهد باشیم. مثلاً در بازی فلسطین یا هنگ‌کنگ می‌توانستیم از سنگربان دیگری استفاده کنیم. هم صاحب تجربه می‌شدند، هم اینکه بیرانوند متوجه می‌شد که بی‌رقیب نیست. در چنین حالتی اگر مصدومیت یا اخراجی صورت بگیرد خیال سرمربی راحت‌تر است.

* کالدرون با رقیب تراشیدن برای بیرانوند باعث افزایش آمادگی‌اش شد

سیدی ادامه داد: در پرسپولیس  زمان کالدرون، بیرانوند یکی از بهترین عملکردهایش را داشت و حتی توانست لژیونر شود. چرا که سرمربی آرژانتینی به بیرانوند گفت می‌دانم بهترینی اما باید به فکر روزهای مصدومیت احتمالی و چند کارته شدنت باشم. چند بازی هم به رادوشوویچ بازی داد. در پایان فصل ما دو گلر آماده داشتیم که کلین شیت‌های زیادی داشتند. بیرانوند لژیونر شد و باشگاه پرسپولیس هم از این موضوع منفعت کسب کرد. باید از این تجربه سود برد. اگر کادر فنی تیم ملی می‌گوید از آمار، اطلاعات و آنالیز استفاده می‌کند باید در خصوص گلرها هم به فکر باشد و نقش احتمالات را هم نادیده نگیرد.

* دروازه‌بان بخشی از دفاع تیمی پُر مشکل تیم ملی ایران است

وی راجع‌به اینکه چرا تیم ملی در 6 مسابقه 7 گل دریافت کرد، اظهار داشت:  آمارهای جهانی درباره میانگین امتیازات باشگاهی و حتی گل دریافتی آنها صحبت می‌کند. وقتی در 6 مسابقه 7 گل دریافت می‌کنیم حاکی از مشکل دفاع تیمی ما است. در دفاع تیمی علاوه بر مدافعان، دروازه‌بان هم بخشی از کار را به انجام می‌رساند. بنابراین باید بررسی دقیقی انجام دهیم و با بررسی تمام جوانب و دلایل کار در رقابت‌های بعدی جبران کنیم.

* چرایی عدم بازگشت به پرسپولیس

مربی سابق دروازه‌بان‌های پرسپولیس در مورد اینکه آیا اوسمار اجازه بازگشت وی به پرسپولیس را نداد، عنوان کرد: روی پرسپولیس و استقلال فشاری برای انتخاب نفرات وجود دارد. در مرحله بعد بعضی افرادی که خارج از گود هستند قضاوت‌هایی درباره افراد داخل کار انجام می‌دهند که درست نیست. اگر به مربیان داخلی با معیار آموزش دیدگی و سوابق قابل قبول اعتماد کنیم، در هزینه‌های باشگاه صرفه‌جویی صورت می‌گیرد و به فوتبال کشور خدمت کردیم. مربی خارجی نیازمند هزینه ارزی است و اینکه مربی دروازه‌بان خارجی معمولاً در ایران ماندگار نیست. ضمن اینکه امثال بیرانوند، فلاح‌زاده، گوهری و نیازمند را مربیان ایرانی کشف کردند، آموزش دادند و به این فوتبال معرفی کردند. بنابراین در شرایطی که اوضاع مالی باشگاه‌ها معمولاً خوب نیست از فدراسیون می‌خواهیم با تعریف یکسری معیارها برای مربیان از جمله مربی گلرها به فوتبال کشورمان در همه ابعاد کمک کند. 

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار