گوناگون

تحلیل فنی ایران - قطر؛ نقاط قوت دو تیم کجاست؟

تحلیل فنی ایران - قطر؛ نقاط قوت دو تیم کجاست؟

ایران اگر بتواند توپ را در یک سوم میانی یا تهاجمی خود به دست آورد، باید با توجه به بالا بودن فول‌بک‌های قطری به دنبال انتقال مثبت طولی باشد.

 پارسینه: استادیوم الثمامه، میزبان جدال حساس ایران و قطر در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا است؛ جدالی که برنده آن باید به مصاف اردن در فینال برود.

وب‌سایت TheAnalyst پیش از این دیدار نگاهی فنی به نقاط قوت دو تیم داشته و راهکارهای مربیان برای این جدال را مورد بررسی قرار داده است که مروری روی آن‌ها داریم.

بررسی فنی وضعیت ایران

ایران با پیروزی برابر امارات، فلسطین و هنگ کنگ به راحتی به مرحله حذفی صعود کرد؛ ایران در این سه مسابقه، هفت گل زد که شش بازیکن مختلف این گل‌ها را به‌ثمر رساندند. این نشان می‌دهد ایران در خط حمله از نظر عمق ترکیب چه‌اندازه قدرتمند است. 

مهدی طارمی، ستاره خط حمله ایران در بازی برابر امارات و سوریه سه گل زد اما با اخراج مقابل سوریه، بازی برابر ژاپن را از دست داد. اگرچه غیبت طارمی مقابل ژاپن، مدعی قهرمانی آسیا برای تیم قلعه نویی دردسرساز نشد اما بازگشت او اتفاق مهمی به‌شمار می‌رود. با وجود از دست دادن بازی برابر ژاپن، مهدی طارمی با زدن 14 ضربه به‌سوی دروازه حریفان، شوت‌زن‌ترین بازیکن ایران در جام ملت‌های آسیا بوده است. او همچنین پس از سردار آزمون با میانگین 064 xG غیر پنالتی در هر بازی، بیشترین میانگین xG در هر بازی را با 0.41 امید گل داشته است. قطر باید به شدت مراقب زوج تهاجمی خط حمله ایران باشد.

رامین رضاییان، فول‌بک راست ایران نقشی کلیدی در موقعیت‌سازی و ارسال پاس به محوطه جریمه داشته است. رضاییان با 14 سانتر در جریان بازی، یکی از مهم‌ترین بازیکنان ایران در موقعیت‌سازی است و ساختن 8 موقعیت گلزنی، نقش او را در بیلدآپ تهاجمی تیم قلعه نویی نشان می‌دهد. 

در خط هافبک، سامان قدوس کسی است که نبض بازی را در دست دارد و به بازی تیم نظم می‌دهد. پخش توپ هافبک برنتفورد در یک‌سوم عقب زمین برای شروع کردن حملات بسیار مهم بوده و در عین حال، مشارکت‌های دفاعی‌اش چشمگیر است. قدوس با 31 باز‌پس‌گیری توپ از همه بازیکنان ایران بهتر کار کرده و این نشان می‌دهد او در فاز دفاعی و تهاجمی چه بازیکن منعطفی است. این هافبک 30 ساله که دو پاس گل به نامش ثبت شده، توانسته میانگین 0.23 xA (امید پاس گل و معیار سنجش کیفیت پاس‌های روبه‌جلو) در هر بازی را در این تورنمنت ثبت کند.

بررسی فنی وضعیت قطر

قطر هم مثل ایران در مرحله گروهی هر سه بازی‌اش را برد و این سه برد را برابر تاجیکستان، چین و لبنان، بدون حتی یک گل خورده کسب کرد. اگرچه مسیر مرحله حذفی سخت‌تر بود؛ عنابی‌ها با کامبک 2-1 مقابل فلسطین پیروز شدند و برابر ازبکستان در ضربات پنالتی به برتری رسیدند.

اکرم عفیف، برجسته‌ترین و کلیدی‌ترین مهره تهاجمی قطر است. او که متمایل به چپ بازی می‌کند، توانایی زدن به داخل و شوت‌زنی با پای راستش را دارد که در این تورنمنت همواره یک تهدید برای حریفان بوده است. با ساختن 13 موقعیت گل و 12 موفقیت در موقعیت یک در برابر یک، عفیف حرکات قطر در یک‌سوم تهاجمی را به‌خوبی رهبری می‌کند. 

 

در خط دفاعی، مثلث طارق سلمان، المهدی و لوکاس مندس در خنثی کردن تهدیدهای حریفان موفق عمل کرده است. قطر تا این‌جای تورنمنت فقط دو گل خورده و این به‌خاطر تلاش‌های جمعی دفاعی بازیکنان بوده است. 

از نظر تاکتیکی، قطر حین مالکیت توپ با سیستم 2-5-3 بازی می‌کند و وینگ‌بک‌های تیم در حمله به تیم عرض می‌دهند. از طرفی یکی از مهاجمان عقب‌تر می‌آید تا حین بیلدآپ، آرایش خط هافبک شکل لوزی بگیرد. اگر ایران بخواهد کنترل بازی را در میانه میدان به‌دست بگیرد، تقابل با برتری عددی قطر در خط هافبک مهم خواهد بود. قطر وقتی که مالکیت توپ نداشته باشد، معمولا انفعالی بازی می‌کند و ترجیح تینتین مارتینز، سرمربی تیم این است که یک میدبلاک یا لوبلاک با آرایش 2-3-5 تشکیل دهند و مقابل حمله تیم حریف، سازمان خودشان را حفظ کنند.

ایران اگر بتواند توپ را در یک سوم میانی یا تهاجمی خود به دست آورد، باید با توجه به بالا بودن فول‌بک‌های قطری به دنبال انتقال مثبت طولی باشد. به‌این صورت بازیکنی چون علیرضا جهانبخش فرصت حمله به فضای آزاد شده مقابل سه مدافع میانی حریف را می‌یابد. با توجه به رویکرد ریسک‌پرهیزانه قلعه نویی و مارتینز، انتظار می‌رود نبرد تاکتیکی جالبی ببینیم. 

منبع: طرفداری

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار