گوناگون

دست‌کاری یا سرقت اَبرهای ایران؛ توهم یا واقعیت؟

دست‌کاری یا سرقت اَبرهای ایران؛ توهم یا واقعیت؟

صاحبنظران برجسته با رد ادعای دست کاری یا سرقت ابرهای ایران، کم‌بارشی برف و باران در کشور را به خاطر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین دانسته که پیشتر دانشمندان ممتاز جهان این خشکسالی ها را گزارش کرده بودند و آنان به صراحت معتقدند که شایعه خطرناک "دست کاری ابر در ایران" توهمی بیش نیست.

کم بارشی در مناطق مختلف کشور که در سال‌های گذشته همزمان با فرارسیدن چله زمستان دماوند و رشته کوه البرز مملو از برف و کولاک بود و از طرف دیگر کم بارشی در رشته کوه های زاگرس و دیگر مناطق مرتفع کشور سبب نشر و بازشر خبرهای شایعه برانگیز "دست کاری ابرهای ایران" در فضای مجازی شد که به سرعت در حال دست به دست شدن است.

صاحبنظران با رد این شایعه بر این باور هستند که در دنیا هنوز علم بشر به نقطه ای نرسیده که بتواند ابرها را دست کاری یا مورد سرقت قرار دهد تا از این طریق به کشور دیگر ضربه بزند. همچنین چهره های دانشگاهی بر این باورند که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با پدیده خشکسالی روبرو هستند و اگر این علم وجود داشت آنها برای نجات کشور خود به کار می بستند.

به عنوان مثال خشکسالی در کالیفرنیا ایالات متحده آمریکا به حدی رسیده است که این منطقه در حال از بین رفتن است و اگر این علم و توانایی وجود داشت آنها مشکلتشان خود را حل می کردند.

با دانش فعلی بشر و بررسی هواشناسی هیدرولوژی، دست کاری یا سرقت ابرها با علم امروزی امکان پذیر نیست. آمریکا میلیاردها دلار به خاطر خشکسالی های اخیر خسارت دید و فشارهای جدی بر کشور آنها وارد شد و همزمان بسیاری از دریاچه های آنها در حال خشک شدن است و این کشور کاری نمی تواند انجام دهد. خشکسالی های اخیر با شدت بیشتر در جهان یکه تازی می کند، پسروی آب دریای خزر، وقوع سیلاب های عجیب در اروپا و استرالیا به همراه زمستان های یخبندان و موج گرمای شدید اروپا نشانه های شدت گرفتن تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است که علم امروز نمی تواند برای آن چاره اندیشی کند.

170850410

ناسا در ۱۰ سال اخیر پیاپی با تهیه فیلم، عکس و مستندات علمی هشدار می دهد که تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین مناطق شمال استوا و شمال آفریقا و خاورمیانه را به شدت آسیب می زند.

با مستندات علمی کم بارشی این مناطق نسبت به جاهای دیگر جهان به مراتب بیشتر است که در ماه های اخیر نتیجه این بررسی های علمی را با کم بارشی مشاهده می کنیم.

صاحبنظران بر این باور هستند که ملاک، گزارش های رسمی سازمان ملل و سازمان بین المللی تغییرات اقلیمی به همراه مستندات ناسا در خصوص تغیرات اقلیمی و گرمایش زمین است نه توهم و شایعه سرقت ابرها که در فضای مجازی در حال پخش است و هیچ جایگاه علمی ندارد.

حضور دانشمندان و استادان ایرانی در کنفرانس های علمی جهان همانند کنفرانس دبی مورد تاکید چهره های فاخر دانشگاهی است چراکه ایران از جمله کشورهای خاورمیانه است که بیشترین گرمایش زمین را تجربه می کند که این امر سبب کم بارشی برف و باران و افزایش تبخیر آب است.

دست بشر کوتاه از ابر

فوق دکتری مهندسی عمران- محیط زیست از آمریکا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: دست کاری یا سرقت ابرهای ایران یک توهم و حرف پوچی است که این روزها در فضای مجازی دست به دست می شود.

دکتر عزیر عابسی اظهار داشت: تاکنون علم بشر به درجه ای نرسیده است تا بتواند بر روی ابرها دست کاری کرده و یا اینکه آن را مورد سرقت قرار دهد که به واسطه آن بخواهد به یک کشور ضربه وارد کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا درگیر این خشکسالی ها هستند، تصریح کرد: اگر این علم وجود داشت بدون تردید آنان مشکل خشکسالی یا کمبود آب کشور خود را برطرف می کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ادامه داد: از لحاظ علمی و بررسی مشخصات هیدرولوژی هواشناسی، سرقت و یا دست کاری ابرها امکان پذیر نیست.

این دکتری محیط زیست این را هم گفت که آمریکا میلیاردها دلار به خاطر خشکسالی کشور خود ضرر کرده است و به دلیل کمبود بارش فشارهای جدی بر این کشور وارد شده و دریاچه های آنها در حال خشک شدن است و کاری نمی توانند انجام دهند.

170850405

تغییرات اقلیمی علت کم بارشی

دکتر عابسی بیان کرد: ناسا در ۱۰ سال اخیر به صورت پیاپی با مستندات علمی در قالب عکس و فیلم اعلام می کند که منطقه ی شمال استوا، شمال آفریقا و خاورمیانه به علت تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین آسیب های جدی خواهند دید.

این استاد صاحبنظر محیط زیست کشور بیان کرد: بنا بر تغییرات اقلیمی دانشمندان گرمایش زمین در این مناطق جهان که ایران هم از جمله آن است سبب کاهش بارش و تبخیر زیاد آب خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که در چند سال اخیر گرمایش زمین در این مناطق بیشتر خود را نشان می دهد، افزود: پایین رفتن آب دریا در شمال ایران، وقوع سیلاب های عجیب در اروپا و استرالیا به همراه آتش سوزی جنگل ها و زمستان یخبندان و موج گرمای شدید تابستان از جمله ی این تغییرات اقلیمی است.

وی اظهار کرد: به گزارش رسمی سازمان ملل و سازمان بین المللی تغییرات اقلیمی به همراه مستندات دقیق ناسا، تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین سبب کم بارشی در ایران است.

وی اضافه کرد: چون ایران در منطقه ای از خاورمیانه قرار دارد که بیشترین تغییرات اقلیمی و گرمایش دما را به همراه دارد که این امر مانع شکل گیری ابرها و کاهش بارش و از طرفی دیگر افزایش تبخیر آب خواهد شد.

وی تصریح کرد: تغییرات اقلیمی در ایران به جاهایی ختم خواهد شد که تحمل پیامدهای آن برای هر کشوری دشوار است.

170850402

حرف بی اساس ممنوع

این دانش آموخته رشته محیط زیست در آمریکا گفت که دیگر زمان آن فرا رسیده که به نظر دانشمندان و نخبگان جهان که سال ها در خصوص علت گرمایش و خشکسالی زمین تحقیق کردند، گوش کنیم.

وی با بیان این مطلب که دست کاری و سرقت ابرها یک توهم است، اظهار داشت: حرف های بی اساس این روزها "مالیخولیای" فضای مجازی است.

عابسی با بیان این مطلب که کنفرانس های بسیار ارزشمندی در جهان همانند کنفرانس دبی برگزار می شود، گفت: ما به جای شرکت در سطح اساتید نخبه با اعزام چند تن از افراد غیر متخصص زمینه ی دستیابی به آخرین تحقیقات علمی و انتشار آن در رسانه های کشور عقب می مانیم و زمینه پخش خبرهای توهمی را فراهم می کنیم.

وی اظهار داشت: استان مازندران هم متاثر از این تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین شاهد کم بارشی، برف و باران و تبخیر آب دریای خزر است.

بر اساس داده‌هایی که هواشناسی مازندران در اختیار ایرنا قرار داد، پوشش برف امسال به‌طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته و سال ۱۴۰۰ کاهش یافت. طبق این آمارها در حال حاضر حدود ۳.۲ درصد مساحت استان یعنی حدود ۷۶۳ کیلومتر مربع پوشیده از برف است. اما در زمان مشابه سال ۱۴۰۱ پوشش برفی استان حدود ۵.۳ درصد مساحت استان معادل یک‌هزار و ۲۶۳ کیلومتر مربع را در برداشت.

آذر امسال در ایستگاه‌های کوهستانی آلاشت، سیاه‌بیشه، کجور و بلده به ترتیب ۱۲، هشت، یک و یک سانتیمتر برف گزارش شد. در حالی که آذر ۱۴۰۱ در ایستگاه‌های کوهستانی رینه، آلاشت، کجور و بلده به ترتییب ۸.۲۲، ۱.۸، ۴.۴ سانتیمتر بارش برف ثبت شد.

البته در عین حال که کاهش ذخایر برفی نگرانی‌هایی را بابت وضعیت منابع آبی مازندران در بهار و تابستان سال آینده ایجاد می‌کند، نمی‌توان به افزایش آمار بارش‌های استان طی ماه‌های اخیر هم به طور جدی دل خوش کرد. چرا که بخش زیادی از آب حاصل از بارندگی‌ها به رودخانه‌ها و سپس به دریا می‌ریزد. ضمن این که باید در نظر داشت اثرگذاری کمّی افزایش آمارهای بارندگی در استان با توجه به تغییر روند بارش‌ها و ثبت بارندگی‌های سیل‌آسا، با اثرگذاری کیفی آن متفاوت است. به این معنا که بارندگی‌ها در مازندران طی سال‌های اخیر به دلیل تغییر اقلیم و افزایش دمای هوا از بارش‌های غیرمتمرکز و تدریجی و مستمر چند روزه به بارش‌های ناگهانی و متمرکز تبدیل شده‌اند که منجر به وقوع سیلاب می‌شوند.

گرمایش زمین در ارتفاعات که طی سال‌های اخیر به شکل محسوسی رخ داده در حال ذوب کردن ذخایر برفی و یخچال‌های طبیعی است. سیل مرداد ۱۴۰۱ در چالوس که بر اثر ذوب شدن یخچال طبیعی بالادست این منطقه رخ داد و خسارات زیادی هم بر جای گذاشت یکی از پیامدهای افزایش دما در شمال کشور است. در چنین شرایطی با توجه به این‌که امکان پیشگیری از این فرآیند طبیعی وجود ندارد، برنامه‌ریزی برای مدیریت منابع آب در سال آینده و پیشگیری از خسارات ناشی از خشکسالی ضروری است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار