گوناگون

از هشدار زالی درباره پیک جدید کرونا تا پیشنهاد جدید ظریف به بورل درباره برجام و آمریکا

از هشدار زالی درباره پیک جدید کرونا تا پیشنهاد جدید ظریف به بورل درباره برجام و آمریکا

پارسینه: مشغله فراوان گاهی باعث می‌شود از بخش مهمی از اخبار ساعات گذشته بی اطلاع بمانید یا درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته که در جریان آن‌ها هم قرار نگرفته اید، پارسینه تلاش می‌کند صبح هر روز مهم‌ترین این رویداد‌ها را که گاهی از نظر‌ها دور افتاده و کمتر به آن پرداخته می‌شود به اطلاع مخاطبانش برساند.

تحریریه پارسینه| درست در لحظاتی که در کوران مشغله روزانه گرفتار و یا در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته است، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. پارسینه هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی ندارد و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.

ماجرای هواپیمای ترکیش ایر هیچ شباهتی به هواپیمای اوکراینی ندارد

سخنگوی دولت درباره رخداد‌های عدم فرود هواپیمای ترکیش ایرلاین در فرودگاه امام و به صدا در آمدن آژیر خطر در غرب تهران و حواشی ایجاد شده پیرامون آن گفت: این موضوع هیچ شباهتی با موضوع تلخ سقوط هواپیما ندارد. این مساله توسط وزیر راه و شهرسازی در جلسه هیات دولت مطرح شد. علی ربیعی افزود: وزیر راه و شهرسازی در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به صراحت اعلام کرد که صدای آژیری که در تهران شنیده شد به دلیل اتصال سیم‌ها بوده و هیچ ارتباطی به فرودگاه امام و پرواز‌های شبانه نداشته است.

نصب سانتریفیوژ‌های جدید در نطنز و فردو

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در وین در توییتر نوشت: ضمن سپاس از دانشمندان سختکوش هسته‌ای کشورمان، دو زنجیره ۳۴۸ تایی از سانتریفیوژ‌های آی. آر. دو. ام با ظرفیت تقریبی چهار برابر نسبت به نوع آی. آر. یک با موفقیت در نطنز نصب شده و در حال کار با یو. اف. شش هستند. وی با بیان اینکه «نصب دو زنجیره سانتریفیوژ‌های آی. آر. شش هم در فردو آغاز شده است» افزود: نصب تعداد بیشتری از سانتریفیوژ‌های جدید، در راه است.

قطع میکروفون نوبخت در مجلس

در جریان سخنرانی نوبخت در مجلس درباره بودجه به عنوان نماینده دولت میکروفن او قطع شد. امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس درباره قطع سخنان نوبخت تصریح کرد: این موضوع عمدی نبوده و به صورت الکترونیکی بعد از اتمام زمان سخنان کسی که در جایگاه قرار می‌گیرد میکروفن قطع می‌شود و زمان اقای نوبخت برای دفاع از لایحه بودجه ۲۰ دقیقه بود که بعد از آن به صورت خودکار میکروفن قطع شد.

توصیه محمود صادقی به روحانی: به توهین‌ها پاسخ دهید!

محمود صادقی با بیان اینکه مخالفان دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا دولت نتواند دستاوردی ارائه کند، خاطرنشان کرد: «مشاهده می‌کنید که مخالفان دولت بیش از گذشته به روحانی فشار می‌آورند. در این شرایط معتقدم که آقای روحانی باید به توهین و انتقادات پاسخ دهد و به نظرم نباید فراموش کنیم که روحانی تا سال ۹۶ از نظر شاخص‌های اقتصادی و کلان کشور عملکرد خوبی داشته است. تورم ۴۰ درصدی را دولت اول روحانی توانست به زیر ۱۰ درصد برساند و رشد اقتصادی کشور هم از منفی ۵ درصد به مثبت ۷ درصد رساند.»

آمریکا از مذاکره میان ترکیه و یونان استقبال کرد

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا شامگاه سه شنبه با «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفتگو کرد.

سالیوان در این گفت‌وگوی تلفنی درباره تمایل دولت جدید آمریکا برای ایجاد روابط سازنده میان آمریکا و ترکیه و همچنین توسعه زمینه‌های همکاری و حل اختلافات میان دو کشور خبر داد.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین از سرگیری مذاکرات میان ترکیه و یونان درباره فعالیت‌های اکتشافی در دریای مدیترانه استقبال کرده و از طرح دبیر کل سازمان ملل درباره از سرگرفته شدن مذاکرات درباره قبرس نیز حمایت کرد.

جانز هاپکینز: ۳۴۰۰ نفر دیگر قربانی کرونا در آمریکا شدند

طبق جدیدترین آمار دانشگاه «جانز هاپکینز»، در ۲۴ ساعت گذشته با مرگ دست‌کم سه هزار و ۳۹۱ مورد جدید، شمار قربانیان کروناویروس در ایالات متحده به ۴۴۶ هزار و ۷۴۶ نفر افزایش یافت.

این آمار نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت گذشته، با ابتلای دست‌کم ۱۱۳ هزار و ۵۲۳ مورد جدید، مجموع مبتلایان به کروناویروس در ایالات متحده آمریکا به ۲۶ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۱۴۶ نفر رسید.

مقایسه جدیدترین آمار دانشگاه جان هاپکینز با آمار یک روز قبل این مرکز نشان می‌دهد، شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا تاحدودی کاهش داشته است و قربانیان این ویروس در آمریکا مجدداً افزایش داشته است.

از طرف دیگر، پایگاه اطلاع رسانی «ورلد اُ میترز»، مجموع مبتلایان به کروناویروس در آمریکا را ۲۷ میلیون و ۲۷ هزار و ۳۴۷ نفر و مجموع قربانیان «کووید-۱۹» در این کشور را ۴۵۷ هزار و ۸۵۶ نفر گزارش کرده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی «کووید یو اس ای» که آمار مربوط به شیوع کرونا را در آمریکا تجزیه و تحلیل می‌کند، برآورد کرده است که شمار کلی مبتلایان به کروناویروس در آمریکا ظرف یک ماه آینده به ۲۹ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۳۷۶ نفر و شمار قربانیان آن در این کشور به ۵۴۷ هزار و ۸۸۷ نفر می‌رسد.

الکاظمی: «والی داعش در جنوب» عراق کشته شد

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که ابو حسن الغریباوی «والی داعش در جنوب عراق» از پای درآمد. وی افزود: در ادامه عملیات قهرمانان ما در نابودی عناصر تروریستی داعش و برای وفاداری به خون شهدای عراق، امروز تروریست «ابو حسن الغریباوی» که فرمانده داعش در جنوب عراق نامیده می‌شود و همچنین تروریست «غانم الصباح» کشته شدند.

الکاظمی گفت: «غانم الصباح مسئول انتقال عوامل انتحاری و دیگر عناصر تروریستی بود. نیرو‌های امنیتی عراق ما را سربلند کردند. زنده باد عراق». هلاکت «ابو حسن الغریباوی» کمتر از یک هفته پس از کشته شدن «ابو یاسر العیساوی» از دیگر سرگردگان داعش صورت گرفت.

سخنگوی فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق هفته گذشته از کشته شدن ۱۷ سرکرده گروه تروریستی داعش طی عملیات نیرو‌های عراقی از ماه سپتامبر تا ژانویه امسال خبر داد و گفت که «با دستور مستقیم مصطفی الکاظمی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق، نیرو‌های امنیتی موفق به کشتن تروریست به نام (جبار سلمان علی فرحان العیساوی/ ملقب به ابویاسر العیساوی) شدند».

ظریف آمریکا باید به پایبندی کامل خود به برجام بازگردد

ظریف در این پیام توییتری نوشت: «به کریستین امانپور از شبکه سی ان ان گفتم: ایالات متحده از برجام خارج شد و آن را نقض کرد. اما ایران تنها اقدامات جبرانی انجام داد. آمریکا باید به پایبندی کامل بازگردد. ایران سپس فورا از اقدامات جبرانی خود بازخواهد گشت.»

ظریف در ادامه نوشت: «جوزف بورل-به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک- میتواند قدم‌ها را در مشورت با ایران و آمریکا هماهنگ نماید.

تظاهرات در استانبول و بازداشت ده‌ها معترض

خبرگزاری فرانسه، تظاهرات دانشجویان دانشگاه «بغازیچی» استانبول که از یک ماه پیش تاکنون، در اعتراض به انتصاب «ملیح بولو» به عنوان رئیس دانشگاه از سوی رجب طیب اردوغان آغاز شده است، همچنان ادامه دارد. این تظاهرات روز سه شنبه هم ادامه داشت که به نوشته رسانه‌های محلی، بین ۵۰ تا ۶۰ نفر از معترضان بازداشت شدند.

روز قبل از برگزاری این تظاهرات (دوشنبه) نیز دانشجویان دانشگاه یاد شده به انتصاب ملیح بولو از اعضای حزب حاکم ترکیه به عنوان رئیس این دانشگاه اعتراض کردند که در جریان آن، ۱۵۹ نفر بازداشت شدند.

روزنامه‌های محلی ترکیه گزارش دادند، این اولین باری است که رئیس جمهور ترکیه مستقیما رئیس دانشگاه بغازیچی را تعیین می‌کند. این تظاهرات در طول یک ماه گذشته صحنه بحث‌های سیاسی ترکیه بوده است و برخی از نمایندگان احزاب در صحن مجلس این تظاهرات را مطرح کردند.

گزینه پیشنهادی بایدن برای «وزارت امنیت میهنی» رأی اعتماد گرفت

«آلخاندرو مایورکاس» گزینه موردنظر «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده برای تصدی وزارت امنیت میهنی توانست رأی موافق اکثریت سناتور‌های کنگره فدرال را به خود اختصاص دهد.

در واقع به رغم برخی مخالفت‌ها با این گزینه بایدن، سناتور‌های کنگره فدرال روز سه شنبه به مایورکاس برای تصدی این سمت رأی اعتماد دادند.

بنابر گزارشها، مجلس سنا با ۵۷ رأی موافق در برابر ۴۲ رأی مخالف مایورکاس را برای تصدی این مقام تأیید کرد.

ترامپ اتهام‌ها علیه خود را خلافِ قانون و ناقض آزادی بیان خواند

«بروس کاستور» و «دیوید شوئن» دو وکیل مدافع «دونالد ترامپ» چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده در خلاصه دعوی ۱۴ صفحه‌ای خود که روز سه شنبه به مجلس سنا ارائه کردند، بند قانونی استیضاح دونالد ترامپ را ناقض حقوق وی در فرآیند دادرسی خوانده و آن را به چالش کشیدند.

گفتنی است، مجلس نمایندگان تحت کنترل دمکرات‌ها در روز سیزدهم ژانویه و زمانی که ترامپ همچنان رئیس جمهور آمریکا بود، به بند قانونی استیضاح رأی موافق دادند، اما لایحه قانونی استیضاح تا هفته گذشته به مجلس سنا ارائه نشد. وکلای مدافع ترامپ می‌گویند که برگزاری نشست استیضاح در مجلس سنا اقدامی نامربوط و «آشکارا در تناقض با زبان صریح قانون اساسی است».

افزون بر آن، این وکلای مدافع مدعی شدند که تلاش‌ها برای ممنوعیت سرکار آمدن دوباره ترامپ تحت لوای اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی موضوعی «خارج از موضوع» است، زیرا در این اصلاحیه، شرط برکناری رئیس جمهور از سمت خود تعیین شده است که این مورد نیز هم اکنون به دلیل سرکار نبودن ترامپ موضوعیت ندارد.

وکلای مدافع ترامپ همچنین با رد تمام خطاکاری‌های او، این واقعیت را به چالش کشیدند که دموکرات‌های مجلس نمایندگان چندین اتهام را تنها در یک بند قانونی گنجانده‌اند و با عدم برگزاری نشست استماع یا دادن فرصت به ترامپ برای پاسخگویی او را از حقوق خود در فرآیند دادرسی محروم کرده‌اند.

گفتنی است، کنگره آمریکا ترامپ را به «تهییج شورش» از طریق طرح ادعا‌هایی اثبات نشده در خصوص بروز تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ و همچنین تشویق معترضان به «مبارزه تا پای مرگ» در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ متهم کردند. در لایحه استیضاح ترامپ آمده است که این اقدامات وی به طور مستقیم به شورش و یورش معترضان به کنگره و اختلال در برگزاری نشست کنگره منتهی شد.

هواپیما‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی حریم هوایی لبنان را نقض کردند

رسانه‌های رسمی لبنان بامداد چهارشنبه گزارش دادند که چند فروند هواپیمای جاسوسی و شناسایی رژیم صهیونیستی در ارتفاع کم حریم هوایی مناطق مختلف این کشور را نقض کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی لبنان (NNA)، این هواپیما‌ها در آسمان «خلده»» «عرمون»، «بشامون» و «الشویفات» در ارتفاع بسیار کم ساعت‌ها درحال گشت زنی بوده‌اند.

شکل گیری موج جدید بیماری

علیرضا زالی، به تغییرات وضعیت کرونا در پایتخت نسبت به هفته‌های گذشته اشاره کرد و افزود: این افزایش آماری احتمال دارد حاکی از شکل گیری یک موج جدید بیماری باشد.

وی گفت: کرونا درمان قطعی ندارد و هیچ دارویی برای ریشه کنی و علاج قطعی آن وجود ندارد و واکسیناسیون تمام افراد جامعه نیز زمان بر است.

زالی در ادامه تاکید کرد: به رغم تمامی ویروس‌های جهش یافته همچنان رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری در کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا مؤثر است.

وی با توجه به اثربخشی اعمال محدودیت‌ها در آبان ماه از آن‌ها به منزله سرعت گیر برای کاهش شیوع بیماری نام برد و یادآور شد که با توجه به شاخص‌های آماری شاید مجدد نیاز به اعمال محدودیت‌های جدی‌تر باشد.

زالی با بیان این مطلب که کرونا هرگز ریشه کن نمی‌شود گفت: تا مدت‌های طولانی این بیماری گریبانگیر بشریت است و فقط می‌توانیم شتاب آن را کاهش دهیم و ریشه کن سازی آن فعلاً منتفی است. حتی اگر در عرصه جهانی نیز کنترل شود قطعاً به یک بیماری فصلی و آندمیک تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اعتبار تست PCR و تست سریع در غربالگری‌های، اظهار داشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته تست سریع میزان قابل توجهی اعتبار دارد و تست PCR یکی از تست‌های طلایی برای تشخیص بیماری کرونا است.

به گفته زالی، تاکنون هرگز با کمبود تخت بیمارستانی در تهران مواجه نشدیم حتی در تلخ‌ترین روز کرونایی که ۵ آبان ۹۹ با ۷۵۰۰ بیمار بستری بود و این موج سنگین با همکاری و رشادت مدافعان سلامت مدیریت شد.

روند صعودی بورس‌های جهانی با قدرت ادامه دارد

شاخص خوشبینی به اقتصاد آمریکا در ابتدای ماه فوریه با افزایش ۱.۸ واحدی به ۵۱.۹ واحد رسیده است که بالاترین سطح ثبت شده از ماه اکتبر محسوب می‌شود. دموکرات‌ها که اکنون کنگره و سنا و هم چنین کنترل کاخ سفید را در دست دارند در تلاش هستند تا بسته حمایتی جدید را با ۱.۹ تریلیون دلار اعتبار به تصویب رسانده و اجرایی کنند. تا پیش از این دولت قبلی حدود ۳.۵ تریلیون دلار برای مقابله با تبعات اقتصادی کرونا و کمک به تقویت رشد بخش‌های مختلف هزینه کرده بود که انتظار می‌رود این روند کماکان ادامه داشته باشد.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۹۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۰ هزار و ۷۹۳.۵۰ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۷۹ درصد صعود تا سطح ۳۸۴۱.۶۰ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۸۳ درصد افزایش در سطح ۱۳ هزار و ۶۴۴.۸۴ واحدی بسته شد.

در معاملات بازار‌های بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۷۸ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۵۱۶.۶۵ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۱.۵۶ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۸۳۵.۱۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۱.۸۶ درصدی در سطح ۵۵۶۳.۱۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۹۶ درصد بالا رفت و به ۷۹۵۰.۹۰ واحد رسید.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۹۷ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۳۶۲.۱۷ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۱.۲۳ درصد بالا رفت و در سطح ۲۹ هزار و ۲۴۸.۷۰ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگ‌های کامپوزیت" صعود ۱.۵۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۵۰۱.۰۹ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۵۰ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۷۶۲.۶۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۲ درصد افزایش به ۵۴.۷۳ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افزایش ۰.۹۵ درصدی به ازای ۵۷.۴۵ دلار در هر بشکه مبادله شد.

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۱.۲۸ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۳۶.۹۷ دلار معامله شد. هر اونس نقره با ریزش ۷.۱۴ درصدی به ازای ۲۶.۸۸ دلار مبادله شد.

ممنوعیت ورود اتباع خارجی و دیپلمات‌های ۲۰ کشور به عربستان

وزارت کشور عربستان سعودی سه‌شنبه‌شب به وقت تهران از اعمال محدودیت‌های ورود به این کشور برای برای اتباع ۲۰ کشور جهان خبر داد.

به نوشته روزنامه «الاخباریه» وزارت کشور عربستان در این زمینه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عربستان از ساعت ۹ شب چهارشنبه به وقت محلی ورود اتباع بیگانه، دیپلمات‌ها، متخصصان بهداشت و سلامت ۲۰ کشور جهان را به طور موقت متوقف می‌کند.»

وزارت کشور آل سعود به دلیل اتخاذ این تصمیم ناگهانی هیچ اشاره‌ای نکرده، اما احتمال آن می‌رود که این تصمیم ناشی از افزایش نگرانی‌ها از شیوع موج تازه کرونا در این کشور باشد. این کشور در روز‌های گذشته قرنطینه سراسری به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تمدید کرد.

بمباران سلیمانیه عراق از سوی ترکیه

جنگنده‌های ترکیه اقدام به بمباران مناطقی در کردستان عراق کرده اند.

این بمباران شامل مناطقی از جمله در اطراف شنه در سلیمانیه می‌شود که منجر به وارد آمدن خسارت به برخی خانه‌ها در این مناطق شده است.

مدیر منطقه شنه در این خصوص اعلام کرده که اگرچه بمباران در اطراف شنه رخ داده، اما برخی خانه‌ها دچار خسارت شده اند. این منطقه در نزدیکی روژهیلات واقع شده است.

از سوی مقامات ترکیه هنوز اطلاعاتی در این خصوص منتشر نشده است.

رایزنی عراقچی با دیپلمات کره‌ای برای آزادسازی منابع ارزی ایران

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «چوی جونگ کان»، قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی تلفنی گفتگو کرد.

در این گفتگو موضوع آزادسازی هر چه سریع‌تر منابع ارزی ایران در این کشور مطرح شد و طرفین در خصوص ساز‌و‌کار‌های موثر جهت استفاده از این منابع رایزنی کردند.

طرف کره‌ای بر اراده دولت این کشور و تلاش حداکثری برای رفع محدودیت از این منابع در اسرع وقت تاکید کرد.

ترفند جدید احمدی‌نژاد برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه جمهوری اسلامی در خبر‌های ویژه خود به تحرکات اخیر محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم پرداخت. در این مطلب آمده است: محمود احمدی‌نژاد هم موج جدید تبلیغات انتخاباتی خود برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری در ۱۴۰۰ را شروع کرده است. در این مرحله، به جای آنکه او به نقاط مختلف سفر کند، از هر استان چند نفر را به تهران می‌آورند و کنار خانه او نمایش درخواست مردمی برای ورود به انتخابات می‌دهند و از این صحنه‌ها فیلمبرداری می‌کنند. این تحرکات بعد از انتشار خبر دیدار محرمانه احمدی‌نژاد با یکی از افراد موثر، شتاب بیشتری گرفته است.

نماینده سابق: برای شکایت از احمدی نژاد زنبیل گذاشته ایم

نماینده پیشین مجلس با اشاره به شکایت از احمدی نژاد گفت: در حال حاضر شش شکایت از رئیس جمهوری که پایداری‌ها زمانی حامی او بودند، به قوه قضائیه رفته و به هیچ یک هنوز رسیدگی نشده است؛ بنابراین، اگر قرار به رسیدگی باشد باز ما از مجلس هشتم زنبیل گذاشتیم. محمدرضا خباز، نماینده پیشین مجلس، در خصوص طرح شکایت علیه رئیس جمهور گفت: مجلس یازدهم قبل از تشکیل شمشیر را از رو بسته بود یعنی هنوز به مجلس نیامده و اصلا معلوم نبود که رای بیاورند برای اینکه بغض و کینه خود را نسبت به رئیس جمهور ابراز کنند در مصاحبه‌های خود افراد تندرو به ویژه جبهه پایداری رسما اعلام می‌کردند، ما وقتی به مجلس برویم، آقای رئیس جمهور را استیضاح خواهیم کرد. او گفت: یعنی یک تنش قبل از انتخابات به وجود آوردند و متاسفانه این تنش‌ها هم بیشتر از شهر‌هایی مثل مشهد و قم به وسیله برخی از نمایندگان شکل گرفت و تا توانستند دست به این کار‌ها زدند تا جایی که رهبر انقلاب در سخنرانی خود خطاب به مجلس بیان داشتند که این دولت تا روز آخر وظیفه خود را انجام خواهد داد. شما مواظب باشید که دولت بهتر کارش را انجام بدهد. یعنی نظارت واقعی کنید. رهبری فرمودند، دولت‌ها در سال آخر عموما ممکن است، رخوت و سستی به آن‌ها دست بدهد، یعنی شما نمایندگان مشوق و کمک کار دولت باشید تا دولت بتواند تا روز آخر یعنی تا مرداد سال ۱۴۰۰ کارش را دقیق انجام دهد.

تابش: ۴۵ روز وقت مجلس گرفته شد، آخرش لایحه بودجه را رد کردند

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با عجیب دانستن رد کردن گزارش کمیسیون تلفیق درباره بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: این اقدام مجلس شورای اسلامی خودزنی بود. محمدرضا تابش درباره‌ی رد کردن کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: همیشه این مساله محل چالش بوده که پس از بررسی کمیسیون تلفیق، گزارش این کمیسیون باید ملاک باشد یا لایحه دولت؟ که در مجالس قبلی جا افتاده بود که باید گزارش تلفیق ملاک باشد، اما اقدام امروز مجلس شورای اسلامی تعجب آمیز است، زیرا حتی گزارش کمیسیون تلفیق هم ملاک قرار نگرفت به خصوص این‌که یک شخصیت اقتصادی مستقل یعنی آقای نادران در راس این کمیسیون بود. وی ادامه داد: ۴۵ روز وقت مجلس شورای اسلامی گرفته شد و نمایندگان هر تغییری می‌خواستند در بودجه اعمال کرده بودند و اصلاحات در کمیسیون تلفیق انجام شد و رهبری هم در زمینه‌ی بودجه رهنمود‌هایی داشتند، اما کار عجیبی در لایحه بودجه انجام گرفت و من معتقدم رد کردن گزارش کمیسیون تلفیق، خودزنی مجلس شورای اسلامی بود؛ این یک اتفاق عجیب و تاسف‌آور است.

پاسخ ذوالنوری به شائبه‌ها درباره یک ملاقات در سفارت انگلیس

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه برخی رسانه‌ها دیدارم با سفیر آلمان را تحریف کردند، گفت: اینکه گفتند این دیدار در سفارت انگلیس انجام‌شده غیرواقعی است. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در دیدار جمعی از مدیران رسانه و فعالان فرهنگی با اشاره به تحریفات درباره دیدار با سفیر آلمان تصریح کرد: سفیر آلمان پیگیر بود که به ملاقات من بیاید و پس از چند هفته این دیدار انجام شد و حرف‌های خود را بیان کردم، ولی متأسفانه برخی از اشخاص و کانال‌های خبری دروغ‌هایی درباره این دیدار گفتند و اینکه دیدار در سفارت انگلیس انجام‌شده که این سخنان غیرواقعی واقعاً جای تأسف است. او ادامه داد: گفته شد که ذوالنور صاحب شرکت است. شخصی که این خبر را منتشر کرد چرا کارکرد‌های شرکت و فعال بودن آن اشاره نکرده، چون شرکت صورت‌های مالی دارد، ولی هیچ موردی ذکر نشد، ولی متأسفانه تخریب صورت می‌گیرد و برخی از رسانه‌ها بازنشر کرده و این موضوع منصفانه نیست. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه مرا دوره کرده و در یک‌جهت بیندازند این‌گونه نیست بلکه تکلیف محور عمل می‌کنم، ممکن است حرف حقی بزنم که اصلاح‌طلبان از آن خوششان بیاید و ممکن است علیه جریان اصولگرا باشد، ولی حرف حق باشد، من هیچ‌گاه در چارچوب‌های خشک جریانی مطلقاً خود را اسیر نمی‌کنم و اینکه به تکلیف برسم و کاری را انجام می‌دهم.

واکنش ضرغامی به رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس

عزت الله ضرغامی در واکنش به رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «گفته بودم که لایحه بودجه، نه درآمدهایش قابل وصول است و نه هزینه‌هایش قابل دفاع! امروز مجلس به کلیات این لایحه، حتی پس از تغییرات مهم از جمله "شفاف‌سازی" رای منفی داد. این لایحه، خیلی قابل اصلاح نیست!»

نمایندگان نمی‌دانستند به لایحه بودجه رای می‌دهند یا گزارش تلفیق

محمد خدابخشی اظهار داشت: طبق آیین نامه داخلی، دولت دو هفته وقت دارد لایحه بودجه را بار دیگر با اصلاحات به مجلس بیاورد یا لایحه سه دوازدهم ارائه کند. سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این که خودش موافق کلیات بودجه بود، گفت: برخی از نمایندگان نمی‌دانستند که به لایحه بودجه رای می‌دهند یا گزارش کمیسیون تلفیق مجلس، از این روی، برخی از نمایندگان اشتباهی رای دادند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ مخالف و ۱۲ ممتنع از ۲۶۱ نماینده حاضر در جلسه علنی با کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مخالفت کردند.

رستم قاسمی: به کاندیداتوری در ۱۴۰۰ فکر می‌کنم

رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم درپاسخ به سؤالی درباره احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و معیشت مردم، هنوز زود است که فضای کشور را انتخاباتی کنیم و بنده با اینکه سمت دولتی ندارم، امّا این روز‌ها بخشی از وقت خود را برای حل مشکلات اقتصادی کشور گذاشته‌ام. قاسمی همچنین گفت: من می‌گویم اگر کسی عرضه نشستن روی این صندلی را ندارد از ابتدا نباید بپذیرد. اگر کسی عرضه شمشیر کشیدن ندارد نباید وارد شود. چه کسی مانع شده تا دولت کار کند؟ آیا دلسوزان نظام مانع هستند؟ آیا اصلاً چنین چیزی وجود دارد؟ اگر کسی مانع کار کردن دولت است، یا همان سال نخست شمشیر را بکش یا همان موقع بگو «نمی‌گذارند کار کنم، خداحافظ»، نباید وقت مردم را گرفت و بعد از هفت سال گفت که نمی‌گذارند کار کنم. مردم همه این‌ها را تجربه کرده‌اند.

دستورات اجرایی بایدن برای لغو سیاست‌های مهاجرتی ترامپ

به نوشته وبگاه خبری «آکسیوس»، اولین دستور اجرایی با هدف گرد‌هم‌آوردن خانواده‌های مهاجر در کنار یکدیگر صادر خواهد شد.

سیاست‌های سختگیرانه دولت ترامپ در خصوص مهاجرت موجب جدایی بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از مهاجرانی شده بود که خانوادگی مهاجرت کرده بودند؛ از جمله صد‌ها کودک که اولیا یا سرپرستانشان هنوز پیدا نشده‌اند. این مقامات آگاه خبر داده‌اند که این دستور اجرایی یک کار‌گروه را به ریاست وزیر امنیت داخلی آمریکا تشکیل خواهد داد و در اولین اقدام کودکان و خانواده‌های مهاجری که از یکدیگر جدا شده‌اند را تشخیص خواهد داد.

این کارگروه همچنین ملزم خواهد شد که به طور منظم گزارش‌هایی را در این خصوص به بایدن ارائه کند و اقداماتی را در جهت جلوگیری از جدا شدن خانواده‌های مهاجر از یکدیگر توصیه کند.

بر اساس گفته این مقام‌های ارشد آمریکایی دومین دستور اجرایی بایدن با هدف حل و فصل بی‌نظمی‌ها در امور مهاجرت و باز‌بینی برنامه مهاجرتی دولت ترامپ موسوم به «پروتکل‌های حمایتی از مهاجران» صادر خواهد شد. این مقام‌های آمریکایی همچنین در خصوص دستور اجرایی سوم بایدن نیز گفته‌اند که این دستور بر بازگرداندن اعتماد به سیستم مهاجرتی آمریکا تمرکز خواهد داشت.

بر اساس این دستور اجرایی، چندین سیاست ترامپ در خصوص مهاجرت مورد باز‌بینی قرار خواهد گرفت. سیاست‌های مهاجرتی یکی از تمرکز‌های اصلی دولت ترامپ بود و اکنون بایدن با صدور دستورات اجرایی در حال از بین بردن میراث وی است.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا طی سه روز اول ریاست جمهوری خود ۳۰ دستور اجرایی را امضا کرد که تنها ۳ مورد کمتر از دستور‌های اجرایی دونالد ترامپ طی صد روز اول کاری او است. بایدن در اولین روز کاری خود، ۱۷ دستور اجرایی با هدف لغو اقدامات ترامپ امضا کرد.

از جمله مهمترین این دستورات اجرایی می‌توان به به لغو ممنوعیت مسافرتی و مهاجرتی از کشور‌های دارای اکثریت مسلمان، بازگشت به توافق آب‌وهوایی پاریس، اجباری شدن استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و پایان وضعیت اضطراری در مرز آمریکا-مکزیک، اشاره کرد.

وزیر اقتصاد: عرضه اولیه‌ها زیاد می‌شود

دژپسند در پاسخ به این که با توجه به از بین رفتن اطمینان مردم به بازار سرمایه، چگونه امید می‌رود که سال آینده تامین مالی از طریق بورس افزایش یابد، گفت: ما به دنبال فرهنگ‌سازی برای روش غیرمستقیم هستیم، زیرا در روش‌های مستقیم یک مقدار نوسانات تنش ایجاد می‌کند، ولی روش‌های غیرمستقیم مناسب‌تر است، همچنین به محض اینکه شرایط مناسب‌تر شود آمادگی داریم تا عرضه اولیه‌های زیادی را عرضه کنیم؛ لذا ما در مدیریت بازار سهام برنامه جامع و کاملی داریم، اما منتظریم که حواشی روانی رفع شود و به یک شرایط تعادلی برسیم تا عرضه اولیه‌ها زیادی را عرضه کنیم.

دژپسند با بیان اینکه معتقدم دیر یا زود به این مهم دست می‌یابیم، گفت: بررسی تحلیل‌های فعالان بازار سرمایه در دو هفته اخیر نشان می‌دهد، آن‌ها معتقدند که بازار سرمایه در حال عبور از عدم تعادل است و لذا ما هم تلاشمان دستیابی به این مهم است. ما نباید نگاه کوتاه مدت به عرضه اولیه داشته باشیم ضمن اینکه در جلسه‌ای بیان کردم که در ۹ ماهه امسال سودآوری شرکت‌ها نسبت به ۹ ماهه سال گذشته سه برابر شده و این بدان معناست که نباید فقط به افزایش قیمت سهام توجه شود بلکه سود سهام دارای نقش مهم است؛ بنابراین یک فعال حرفه‌ای بازار سرمایه از این زاویه توجه می‌کند.
منبع: پارسینه

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار