گوناگون

سیگاری ها زودتر از بقیه مردم در آینده آلزایمر خواهند گرفت

سیگاری ها زودتر از بقیه مردم در آینده آلزایمر خواهند گرفت

شماری از نشریات علمی و پزشکی از جمله نشریه اینترنتی اسکریپ‌نیوز هشدار داده‌اند که سیگار کشیدن مغز را کوچک می‌کند- و خطر آلزایمر و زوال عقل را افزایش می‌دهد. این نشریه این ادعا را بر اساس مطالعات جدیدی مطرح کرده که نشان داده‌اند دلیل نقش پررنگ سیگار کشیدن در ابتلا به آلزایمر این است که مصرف سیگار و دیگر انواع دخانیات مغز افراد مختلف را کوچک می‌کند.

به گزارش پارسینه به نقل از نشریه اینترنتی اسکریپ‌نیوز؛ محققان آمریکایی با بررسی اسکن مغزی بیش از ۳۲ هزار نفر به این نتیجه رسیدند که سیگار کشیدن باعث کاهش حجم مغز افراد در آینده خواهد شد. در این مطالعه هم‌چنین این نتیجه به دست آمده که کوچک شدن مغز در اثر سیگار کشیدن همیشگی خواهد بود و در عین حال خطر ابتلا به زوال عقل یا آلزایمز را نیز افزایش خواهد داد. در واقع این مطالعه حکایت از این می‌کند که فرد هر قدر بیشتر سیگار بکشد، مغز او سریع‌تر پیر خواهد شد و خطر ابتلا به زوال عقل در او افزایش خواهد یافت.

سیگار کشیدن مدت‌هاست که به عنوان یکی از دلایل اصلی مشکلات سلامتی مربوط به دهان، ریه‌ و قفسه سینه مطرح بوده است. با این حال این مطالعه جدید یک اثر منفی دیگر از این عادت مضر را رسانه‌ای کرده و گفته که سیگار در بلندمدت مغز افراد را نیز درگیر خواهد کرد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس دریافتند که سیگار کشیدن باعث کوچک شدن مغز خواهد شد و نکته مهم‌تر این که ترک سیگار هم با این که از ادامه تاثیرات منفی جلوگیری می‌کند، اما آن را به اندازه اصلی خود باز نخواهد گرداند- که به این معنی است که آسیب‌های مغزی حاصل از سیگار برگشت‌ناپذیر خواهد بود. و از آن‌جایی که مغز به طور طبیعی با افزایش سن افراد حجم خود را از دست می‌دهد، می‌توان گفت که سیگار کشیدن به طور موثری روند پیری مغز را تسریع و احتمالاً این موضوع را توضیح می‌دهد که چرا سیگاری‌های مسن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل هستند.

این یافته‌ها نتیجه مقایسه تاریخچه سیگار کشیدن، تصویربرداری مغز، استعداد ژنتیکی و سایر داده‌های سلامتی ۳۲۰۹۴ فرد سیگاری بوده است.

در این مطالعه آمده: «افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر در معرض زوال ماده خاکستری و سفید مغز قرار خواهند گرفت- که توضیحی می‌دهد که چرا ۱۴ درصد از موارد جهانی بیماری آلزایمر را می‌توان به سیگار نسبت داد».

 

منبع: شفقنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار