گوناگون

توافق اولیه ایران و آژانس در تهران + متن کامل بیانیه مشترک/ اسلامی: حافظه دوربین‌ها پاک نمی‌شود

توافق اولیه ایران و آژانس در تهران + متن کامل بیانیه مشترک/ اسلامی: حافظه دوربین‌ها پاک نمی‌شود

پارسینه: رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مدیرکل آژانس در آینده به تهران مجدد خواهد آمد، گفت: توافق کردیم کارت‌های حافظه دوربین‌های آژانس تعویض شود که این اقدام در چارچوب پادمان است.

به گزارش پارسینه ، مهندس محمد اسلامی بعد از نشست با « رافائل گروسی » مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: همه اقدامات در جهت اعتماد سازی است و آژانس هم در جهت وظایف قانونی خود نقش موثری را ایفا کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: همچنین توافق کردیم برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی فنی به ایران بیایند و اقدامات لازم که برای دوربین‌ها به لحاظ فنی انجام شود را انجام دهند.

اسلامی تصریح کرد: کارت حافظه طبق روالی که در ایران هست و در آنجا نگهداری می‌شود همین جا پلمب می‌کنند و کارت‌های جدید را نصب می‌کند.

وی تاکید کرد: در نشست با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، صرفا مسائل فنی بررسی شد و‌ مسائل سیاسی جایگاهی نداشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امروز مذاکرات خوب و سازنده‌ای انجام شد، گفت: روح‌ حاکم بر مذاکرات ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات و همکاری‌ها بود، مسائل میان دو طرف فنی است و مسائل سیاسی جایگاهی ندارد.

ایران و آژانس باید همکاری‌ها را گسترش دهند

در ادامه « رافائل گروسی » مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت: «مثل همیشه این افتخاری است برای من برای حضورم در تهران. برای من این بازدید بسیار مهم است، چون اولین دیدارم بعد از روی کار آمدن دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران است. این بدان معناست که ایران و آژانس باید با هم کار کرده و همکاری خود را گسترش دهند».

گروسی در ادامه از اسلامی و مهمان نوازی و گفتگوی مثبت و عمیقی که داشتند قدردانی کرد و ادامه داد: «ما باید درباره مسائل با هم مذاکره و تبادل نظر داشته باشیم. این اولین دیدار من بعد از انتصاب اسلامی است و درباره مسائل فنی صحبت شد».

وی گفت: «ظرف کمتر از دو‌هفته کنفرانس عمومی آژانس برگزار خواهد شد و این یکی از رویداد‌های مهم در جهان است. خوشحال شدم شنیدم آقای اسلامی سرپرستی هیأت ایرانی را دارد و توافق کردیم ادامه مذارکات را در وین ادامه دهیم و پس از آن من مجدداَ برای گفت‌وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به ایران برمی‌گردم. خوشحالم گفتگو‌های ما مثبت بود».

در همین حال، در بیانیه مشترک ایران و آژانس به بازرسان آژانس اجازه داده شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند.

این بیانیه مشترک به شرح زیر است:

جناب آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آژانس)، در روز یکشنبه مورخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ به تهران سفر و با جناب آقای محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان)، دیدار کرد.

طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فیمابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدار‌های متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

در همین راستا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار خواهد کرد و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های بین ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف و بحث در خصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

به بازرسان آژانس اجازه داده می‌شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

به گزارش فارس، دیدار گروسی و هیأت آژانس با محمد اسلامی ۲ ساعت به طول انجامید و پس از آن وی به همراه اسلامی در جمع خبرنگاران حضور یافت و به تشریح گفتگو‌های انجام شده پرداخت.

این نخستین سفر گروسی به تهران در دولت سیزدهم و اولین دیدار وی با محمد اسلامی رئیس جدید سازمان انرژی اتمی است. این سفر در آستانه نشست شورای حکام آژانس انجام می‌شود.

پیش از این برخی رسانه‌ها از سفر گروسی به تهران خبر داده بودند. خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات که از نزدیک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دنبال می‌کنند گزارش داد سفر مدیرکل آژانس به ایران تایید شده و او احتملاً اوایل روز یکشنبه وارد تهران می‌شود.

پیش‌تر شبکه آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از چند مقام گزارش داد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال ملاقات با «محمد اسلامی» رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران پیش از کنفرانس وین است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این نسبت به اقدام غیرسازنده از سوی آژانس هشدار داد و گفت: آژانس و نهاد‌های سیاستگذار آن نمی‌توانند خود را از سرنوشت تفاهم هسته‌ای جدا کنند و هر اقدام غیر سازنده، مخل فرآیند مذاکره خواهد بود

منبع: پارسینه

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار