گوناگون

بازتاب اصلاح قانون انتخابات ایران در واشنگتن پست!

پارسینه: این روزنامه چنین استدلال می‌کند که مباحث موجود، دور جدیدی از زورآزمایی احمدی‌نژاد و رقبایش است

درپی مذاکرات روز پنجشنبه مقامات ایران و دیپلمات‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بخش مهمی از اخبار مطبوعات جهان همچنان به ارزیابی‌ها و مواضع طرفین درباره این گفت‌و‌گوها اختصاص دارد.

در این راستا، روزنامه «پاکستان آبزرور» یکی از آخرین مطبوعاتی است که دیدگاه آژانس درباره نتایج این مذاکرات را بازتاب و از نزدیک بودن زمان توافق هسته‌ای آژانس با ایران خبر داده است. منبع این خبر، سخنان روز گذشته «هرمن ناکارتس»، معاون مدیرکل آژانس و رئیس هیأت دیپلمات‌های این نهاد در سفر به تهران است که گفته بود انتظار می‌رود در دور بعدی گفت‌و‌گو‌ها که اواسط ماه ژانویه برگزار می‌شود، دو طرف به توافق دست یابند.

وی همچنین با بیان این که دیدار‌های خوبی در تهران انجام شده و در گفت‌و‌گو‌ها پیشرفت حاصل شده است، گفته، انتظار می‌رود در ماه ژانویه رویکرد ساختاری موردنظر طرفین نهایی شده و اندکی پس از آن به کار گرفته شود.

در همین حال، خبر جدیدی درباره مرکز نظامی «پارچین»، توجه شماری از مطبوعات بین‌المللی را به خود جلب کرده است. در این رابطه، روزنامه «آیریش تایمز» با اشاره به اینکه بازرسان آژانس نتوانستند در سفرشان به تهران، اجازه دسترسی به این مرکز را بگیرند، اداعا کرده است:تصاویر جدید ماهواره‌ای از انجام فعالیت‌های تازه‌ای در پارچین حکایت دارد.

به نوشته این روزنامه، «مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل» آمریکا مدعی شده پس از آن که در ماه‌های گذشته، عملیات خاکبرداری و جابجایی خاک در این مرکز نظامی انجام شده بود، اینک تصاویر ماهواره‌ای، نشانگر آغاز عملیات «بازسازی» در آن است. این تصاویر همچنین نشان می‌دهد که یک فضای امنیتی به دور این مرکز ساخته شده است.

دو مطلب مربوط به ترکیه نیز در میان مطالب امروز مطبوعات انگلیسی زبان جایگاهی ویژه دارند. در نخستین مطلب، روزنامه «حریت» ترکیه از سفر احمدی‌نژاد به این کشور در روزهای آتی خبر داده است.

این روزنامه می‌نویسد، محمود احمدی‌نژاد روز هفدهم دسامبر به دعوت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به این کشور سفر خواهد کرد؛ اما اشاره می‌کند این سفر هنگامی انجام می‌شود که تنش‌ها در روابط دو کشور بر سر موضوع سوریه و نیز مشکلات ناشی از تحریم‌ها، افزایش پیدا کرده است. دعوت رسمی برای این سفر، برای شرکت در هفتصد و سی و نهمین سال درگذشت مولانا در «قونیه» انجام می‌گیرد؛ اما قرار است در حاشیه آن، طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای مورد بحث قرار گیرد.

در دومین مطلب، روزنامه «عرب نیوز» با انتشار گزارشی تحلیلی، به موضوع رقابت‌ها و تنش‌های موجود میان ایران و ترکیه پرداخته و می‌نویسد، این رقابت‌ها، ثبات منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد. البته این روزنامه بر پایه خط کلی ضدایرانی خود و تلاش در راستای انداختن مسئولیت همه بی‌ثباتی‌های منطقه به گردن ایران، مواردی را جهت بیان استدلال خود مطرح می‌کند. در این مطلب بیش از هر چیز به رقابت‌های ایران و ترکیه در دو کشور عراق و سوریه پرداخته شده و اثرات آن بر ثبات این دو کشور مورد بحث قرار گرفته است. البته جالب اینجاست که این روزنامه سعودی، ایران را به حمایت از «القاعده» در یمن نیز متهم کرده است!

در پایان، روزنامه «واشنگتن پست» یکی از موضوعات مربوط به سیاست داخلی ایران را در مرکز توجه خود قرار داده است؛ یعنی مباحث مربوط به اصلاح قانون انتخابات در ایران. این روزنامه می‌نویسد، تغییرات پیشنهادی در قوانین انتخاباتی ایران، به موضوعی مورد اختلاف تبدیل شده و مباحثی را بر سر این که چه کسی باید درباره کاندیداهای دارای صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن تصمیم‌گیری کند، مطرح کرده است. این روزنامه چنین استدلال می‌کند که مباحث موجود، دور جدیدی از زورآزمایی احمدی‌نژاد و رقبایش است که در آن، رقبا امیدوارند جلوی روی کار آمدن دولتی که سیاست‌های دولت کنونی، از جمله سیاست‌های اقتصادی پوپولیستی که سبب مسائل اقتصادی کنونی شده را دنبال کند، بگیرند.

منبع: تابناک

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار