گوناگون

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران پایین‌تر از حد توافق در برجام!

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران پایین‌تر از حد توافق در برجام!

پارسینه: آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه ششم اسفند در تازه‌ترین گزارش خود درباره برنامه اتمی ایران اعلام کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده تهران پایین‌تر از حد مجاز در برنامه جامع مشترک (برجام) است.

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران پایین‌تر از حد توافق در برجام!
به گزارش پارسینه به نقل از رویترز، در این گزارش آمده است که «تا روز ۱۸ فوریه ۲۰۱۷ (۳۰ بهمن)، میزان اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصدی ایران حدود ۱۰۱.۷ کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ بوده است».

میزان اورانیوم غنی شده که ایران بر اساس توافق با شش قدرت جهانی مجاز است در اختیار داشته باشد، ۳۰۰ کیلوگرم گاز هگزافلوراید است که معادل ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ است.

به این ترتیب، بر اساس گزارش روز جمعه آژانس، ذخایر حال حاضر اورانیوم ایران نصف سقف مجاز و تعیین شده در برجام است.گزارش اخیر آژانس به اعضای شورای حکام نخستین گزارش آن از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، است که از منتقدان سرسخت این توافق است.

این گزارش می‌افزاید ایران همچنین محدودیت‌های مربوط به در اختیار داشتن مواد حساس را رعایت کرده است.آژانس در گزارش ماه نوامبر خود اعلام کرده بود که ذخایر آب سنگین ایران به صورت جزئی از سقف تعیین شده برای آن فراتر رفته است. ایران از آن زمان ذخایر خود در این زمینه را کاهش داده و بر اساس گزارش روز جمعه آژانس، آن را به رقم ۱۲۴ تن رسانده است.

سقف تعیین شده برای ذخایر آب سنگین ایران ۱۳۰ تن است.این گزارش همچنین اشاره کرده که «ایران هیچ نوع غنی‌سازی اورانیوم یا تحقیقات مرتبط و توسعه فعالیت‌های» هسته‌ای در تاسیسات فردو نداشته است.

رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس، پس از انتشار این گزارش در مصاحبه ای گفت این نخستین گزارش آمانو است که در سال ۲۰۱۷ منتشر می‌شود و «بار دیگر تایید کرده که تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب برجام پیش می‌رود».

وی افزود: «به طور کلی بیشتر گزارش مشابه گزارش قبلی است و فقط تحولات فنی از زمان گزارش قبلی تا حالا اضافه شده است».


منبع: Reutersرویترز

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار