گوناگون

دلیل علاقه به تکرار آهنگ های غمگین

دلیل علاقه به تکرار آهنگ های غمگین

درست زمانی که تلاش می‌کنیم تا قسمت‌های ناراحت‌کننده را از آهنگ‌های غمگین مورد علاقه‌مان حذف کنیم، کمتر از آن‌ها لذت می‌بریم.

به گزارش پارسینه، به نظر می‌رسد که وقتی تلاش می‌کنیم تا قسمت‌های ناراحت‌کننده را از آهنگ‌های غمگین مورد علاقه‌مان حذف کنیم، کمتر از آن‌ها لذت می‌بریم. ممکن است آهنگ‌های غمگین ما را به دلیل تجربه‌ی همدلی یا احترام به هنر آن قطعه، از نظر عاطفی به شکل مثبت تحت تاثیر قرار دهند. اکنون یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ما ممکن است صرفا از احساس غم و اندوهی که موسیقی غمگین در ما برمی‌انگیزد، لذت ببریم.

عمری شوبرت، از دانشگاه نیو ساوت ولز در استرالیا، می‌گوید: "احساس کردن احساسات منفی به‌طرز عجیبی ممکن است جزئی از انسان‌بودن باشد، اما چطور می‌توانیم بگوییم که این احساسات اشتباه است؟ بسیاری از افراد ممکن است فقط به این دلیل قطعه‌ای را دوست داشته باشند که آن‌ها را غمگین می‌کند."

شوبرت از ۵۰ نفر، اکثرا دانشجویان موسیقی، خواست که درباره‌ی یک قطعه‌ی موسیقی غمگین که آن را دوست دارند، فکر کنند. سپس از آن‌ها خواست تا در مورد احساساتی که در حین گوش‌دادن به آن قطعه داشتند، پاسخ دهند.

۸۲ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که غم‌واندوه بر لذت آن‌ها از آهنگ افزوده بود.

سپس شرکت‌کنندگان خواسته شد تا تصور کنند که غم موجود در قطعه‌ی موسیقی می‌تواند به‌نحوی ازبین برود. در نهایت، ۸۲ درصد گزارش کردند که حذف غم‌واندوه از آهنگ باعث می‌شود که کمتر از آن لذت ببرند.

این نتایج نشان می‌دهند که ممکن است "غم‌واندوه بودن" و "تحت تاثیر قرارگرفتن" در تجربه‌ی موسیقی با یکدیگر مرتبط باشند. احساس کردن احساسات منفی می‌تواند جزء لذت کلی تجربه شود.

توماس ایرولا از دانشگاه دورهام در بریتانیا معتقد است که ممکن است افراد نتوانند احساس "متاثر شدن" را ازبین ببرند و غم‌واندوه را از آهنگی که عموما به‌عنوان آهنگی غمگین شناخته می‌شود، حذف کنند. او می‌گوید: "کل مطالعه بر این فرض استوار است که شنوندگان می‌توانند دلایل عاطفی خود را در مورد موسیقی موردعلاقه‌شان برای یکدیگر توضیح دهند."

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار