گوناگون

پاکت‌های سیگار در کانادا بی‌نام و نشان می‌شوند

پاکت‌های سیگار در کانادا بی‌نام و نشان می‌شوند

پارسینه: بر اساس قوانین فدرال کانادا از هفته آینده پاکت‌های سیگار عاری از هر گونه نشان و نام برندی و با رنگ پیش‌فرض قهوه‌ای‌ در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

صنعت دخانیات کانادا با اعطای فرصتی ۹۰ روزه به خرده فروشان برای فروش سیگار‌های خود با پاکت‌های قبلی قصد اجرایی کردن مقررات بهداشتی کانادا تا تاریخ ۹ نوامبر را دارد.

طبق این قانون قرار است از این پس تمام بسته‌بندی‌های سیگار‌ها در کانادا به صورت یکسان و با توجه به شرایط جدید با رنگ پاکت قهوه‌ای و متن خاکستری ارائه شود. طی این اقدامات هم‌چنین اندازه و ظاهر سیگار‌ها و سایر محصولات موجود در داخل بسته‌ها را استانداردسازی می‌کند.

کارشناسان و متخصصان بهداشتی اعلام کرده‌اند مواضع سیاستِ این قوانین در کانادا در رأس فشار جهانی برای جلوگیری از جذابیت برند‌های سیگار به ویژه میان جوانان و نوجوانان و کوچک کردن سایز پاکت‌های سیگار بوده است.

یک تحلیلگر ارشد این سیاست در انجمن سرطان کانادا با اشاره به ۱۳ کشور دیگری که اقدامات مشابهی را صورت داده‌اند، مقررات بسته‌بندی ساده سیگار‌ها را در کانادا، بهترین در جهان دانسته است. برای مثال کانادا در حذف سیگار‌های بلند و باریکی که به "سیگار‌های مخصوص زنان" شهرت دارند، در جهان پیشرو بوده است.

هم‌چنین از سال ۲۰۲۱ میلادی پاکت‌های پهن برای سیگار‌ها در کانادا اجباری خواهد شد تا فضای بیشتری برای درج هشدار‌های سلامتی روی آن‌ها فراهم شود.

به گفته یک استاد روانشناسی دانشگاه "واترلو" بسته‌بندی‌های سیگار‌ها به ابزار‌های قدرتمند تجاری برای جلب توجه مصرف کنندگان تبدیل شده‌اند و تغییر آن‌ها به سبک‌های ساده می‌تواند راه‌های موثر برای کاهش استعمال دخانیات باشد.

این استاد دانشگاه می‌گوید بسته‌بندی‌های سیگار‌ها به گونه‌ای هستند که مصرف‌کنندگان را به این تصور می‌اندازند که برخی از برند‌ها ضرر کمتری نسبت به برخی دیگر دارند. برای مثال مطالعات نشان داده عموم مردم بر این باورند که پاکت‌های سیگار با رنگ‌های روشن و فضای سفید خطرات کمتری نسبت به همان محصولات با رنگ‌های تیره دارند.

بنا بر گزارش پایگاه خبری گلوبال نیوز کانادا، کارشناسان کانادایی قصد دارند با تیره‌تر کردن رنگ پاکت‌ها و با حذف لوگو‌ها و نوشته‌های اضافی هشدار‌های سلامتی درج شده روی پاکت‌های سیگار را برای مصرف‌کنندگان برجسته سازند.
منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار