گوناگون

نگاهی به قابلیت های منحصر به فرد F۱۰۰ نخستین جنگنده مافوق صوت آمریکایی+ فیلم

نگاهی به قابلیت های منحصر به فرد F100 نخستین جنگنده مافوق صوت آمریکایی+ فیلم

جنگنده F100 در جنگ ویتنام خود را در نبرد متمایز کرد و در بین نیروهای هوایی در سراسر جهان محبوبیت داشت.

به گزارش پارسینه، به نقل از simple flying ، در ۲۵ می ۱۹۵۳، جنگنده F100 آمریکای شمالی وارد آسمان شد و اولین پرواز آزمایشی خود را علی رغم ماه ها افت تولید ناشی از تاخیرها و اعتصابات کارخانه توسط کارمندان سازنده North American Aviation انجام داد. 

در حالی که هواپیماهای آزمایشی قبلی مانند Bell X-1 می‌توانستند دیوار صوتی را بشکنند، نمی‌توانستند این کار را در طول پرواز بدون شتاب یا هموار انجام دهند. هنگامی که F-100 Super Saber در ۲۷ سپتامبر ۱۹۵۴ وارد خدمت عملیاتی در نیروی هوایی ایالات متحده شد، این هواپیما بلافاصله به اولین جت جنگنده ای تبدیل شد که با سرعت مافوق صوت در پروازهای سطحی، عمل می کرد.

با وجود مهندسی چشمگیر و نوآوری مدرن، F-100 به یک نام آشنا تبدیل نشده است و نزدیک به ۲۳۰۰ سوپر سابر طی یک دوره تولید شش ساله بین سال‌های ۱۹۵۳و ۱۹۵۹ ساخته شد و وارد خدمت نیروهای هوایی در سراسر جهان شد.

داستان نخستین جنگنده مافوق صوت آمریکایی یا همان F-100 Super Saber زمانی شکل گرفت که هواپیمایی آمریکای شمالی مصمم بود در پی پیشرفت جت F-86 Saber قبلی خود باشد. بر اساس گزارش موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده، این هواپیما به عنوان یک جنگنده فراصوت طراحی شد و اولین جنگنده ای بود که می توانست پا به پای جنگنده های پیشرفته شوروی مانند MiG-15 حرکت کند

در طول جنگ کره، بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ جنگنده F86 سابر یکی از تاثیرگذارترین هواپیماهای جنگ محسوب می شد که با تطبیق پذیری خود بر هواپیماهای دشمن برتری پیدا کرد، با مشخصاتی شامل: حداکثر سرعت، بیشینه سرعت: ۶۸۷ مایل در ساعت، دامنه: ۱۵۲۵ مایل، خدمه: یک نفر، نیروی محرکه: یک عدد موتور توربوجت جنرال الکتریک J47-GE-27 بود.

این هواپیما بسیار موفق بود و در نهایت وارد خدمت نیروهای هوایی در سراسر آمریکای شمالی، اروپا و آسیا شد. در مجموع ۹۸۶۰ فروند اف-86 سابر خدمت کردند که نیروی هوایی بولیوی آخرین سازمانی بود که این جت را بازنشسته کرد.

نیاز به ارتقا

با پایان جنگ کره، برای نیروی هوایی مشخص شده بود که نیاز به نسخه ای توانمندتر از F-86 Sabre وجود دارد. با وجود قابلیت های عملیاتی چشمگیر آن، حیاتی ترین دارایی یک جت جنگنده در این دوره بدون شک سرعت بود. در این رده، نیروی هوایی ایالات متحده نمی توانست از فناوری شوروی عقب بماند.

در نتیجه، سازمان به شدت پذیرای پیشنهاد جنگنده جدید مافوق صوت از سازنده North American Aviation بود. در ۷ ژوئیه ۱۹۵۱، این شرکت اولین ماکت هواپیمای خود را به نمایش گذاشت که دارای بال ۴۵ درجه ای بود. طبق گفته موزه ملی هوا و فضا، این جت چشمگیر مشخصات عملکردی زیر را ارائه می داد:

مشخصات F-100 Sabre:

حداکثر سرعت: ۸۹۲ مایل در ساعت، دامنه:۱۹۹۵ مایل، خدمه : یک نفر، نیروی محرکه: یک عدد موتور توربوجت پس سوز پرت اند ویتنی J57-P-21

سابقه عملیاتی F100

جنگنده F100 به دلیل قدرت مانور پیشرفته و سرعت چشمگیر خود به سرعت در جنگ متمایز شد. این جت تقریباً هیچ شباهتی به هواپیمای قبلی خود، F-86 نداشت. در واقع این هواپیما جایگزین F-4C Phantom II بود که به دلیل مانور ضعیف تر و اسلحه های داخلی متحمل خسارات سنگینی شد.

در حالی که نیروی هوایی ایالات متحده بدون شک شناخته شده ترین نیرویی است که F-100 Super Sabre را عملیاتی کرده است، این جت در بین نیروهای هوایی در سراسر جهان محبوب بوده است. چهار اپراتور بین المللی این هواپیما به شرح زیر بودند:

نیروی هوایی سلطنتی دانمارک

نیروی هوایی فرانسه

نیروی هوایی جمهوری چین

نیروی هوایی ترکیه

اپراتورهای بین المللی از طرفداران بزرگ انواع بعدی F-100 بودند و تایوان تنها نیروی غیر آمریکایی بود که مدل F-100A را به کار گرفت. نیروی هوایی دانمارک و نیروی هوایی فرانسه هر دو از انواع F-100D و F-100F استفاده کردند

حجم ویدیو: 387.64K | مدت زمان ویدیو: 00:00:16 دانلود ویدیو

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار