گوناگون

هوش مصنوعی «جی پی تی-۴» از راه نرسیده همه را شگفت زده کرد +ویدئو

هوش مصنوعی «جی پی تی-۴» از راه نرسیده همه را شگفت زده کرد +ویدئو

پارسینه: در نخستین روز پس از رونمایی از «جی پی تی-۴» (GPT-۴) بسیاری از کاربران از عملکرد آن در آزمایش‌های اولیه و نسخه نمایشی یک شرکت برای نگارش پیش‌نویس شکایت نامه، قبولی در آزمون‌های استاندارد و ساخت یک وب‌سایت واقعی از روی یک طرح دستی شگفت‌زده شدند.

به گزارش «پارسینه»، روز سه شنبه، شرکت «اوپن‌ای آی» (OpenAI) نسخه نسل بعدی فناوری هوش مصنوعی را معرفی کرد که زیربنای ابزار چت بات معروف آن، یعنی «چت جی پی تی» است. « جی پی تی-۴ » قدرتمندتر وعده داده است که نسخه‌های قبلی را از صحنه خارج کند و به طور بالقوه نحوه استفاده ما از اینترنت را برای کار، بازی و تولید تغییر دهد. البته این فناوری پرسش‌های چالش برانگیز بیشتری ایجاد کرده اند در مورد اینکه چگونه ابزار‌های هوش مصنوعی می‌توانند مشاغل را متحول کنند، به دانش‌آموزان برای تقلب کردن کمک کنند، و رابطه ما با فناوری را تغییر دهند.

«جی پی تی-۴» یک نسخه به روز شده از مدل زبان این شرکت است که بر روی حجم وسیعی از داده‌های آنلاین آموزش داده شده است تا برای درخواست‌های کاربر، پاسخ‌های پیشرفته تولید کند. این فناوری در حال حاضر به برخی از محصولات شرکت‌های دیگر، از جمله موتور جستجوی بینگ مایکروسافت که مجهز به هوش مصنوعی است راه پیدا کرده و دیگران می‌توانند برای دسترسی به آن در فهرست انتظار قرار بگیرند. برخی از کاربران که دسترسی زودهنگام به این ابزار داشته اند، تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و برخی از جالب توجه‌ترین موارد استفاده از آن را مطرح کرده اند.

« سی ان ان » در مطلبی به توانایی‌های «جی پی تی-۴» پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

تحلیلی فراتر از متن

بزرگ‌ترین تغییر در «جی پی تی-۴» در قلب آن و توانایی در کار با عکس‌هایی است که کاربران آپلود می‌کنند.

یکی از شگفت‌انگیزترین موارد استفاده تا کنون، از یک نسخه نمایشی ویدیویی است که از طرف «اوپن‌ای آی» منتشر شده و نشان می‌دهد که چگونه یک طراحی روی کاغذ می‌تواند در عرض چند دقیقه به یک وب‌سایت کاربردی تبدیل شود. فردی که این توانایی را معرفی می‌کرد ابتدا یک تصویر را در «جی پی تی-۴» آپلود کرد و سپس کد حاصل شده را به نرم افزاری که پیش‌نمایش سایت طراحی شده را نشان می‌داد وارد کرد.

اوپن‌ای آی همچنین در معرفی محصول خود نشان داد که چگونه از «جی پی تی-۴» خواسته شد تا درباره مجموعه‌ای از تصاویر - که یک گوشی هوشمند با شارژر اشتباه را نشان می‌داد - توضیح بدهد و بگوید که چرا خنده‌دار است. اگرچه ممکن است این موضوع ساده به نظر برسد، اما کالبدشکافی یک لطیفه برای ابزار‌های هوش مصنوعی به دلیل زمینه مورد نیاز آن، پیچیده‌تر است.
جی پی تی-۴ از راه نرسیده همه را شگفت زده کرد
برای تصویر بزرگتر کلیک کنید


در آزمایش دیگری، نیویورک تایمز تصویری از فضای داخلی یخچال به جی پی تی-۴ نشان داد و از آن خواست تا یک وعده غذایی بر اساس مواد تشکیل دهنده تهیه کند.

ویژگی عکس‌ها هنوز فعال نشده است، اما انتظار می‌رود «اوپن‌ای آی» آن را در هفته‌های آینده عرضه کند.

ساده‌تر شدن برنامه نویسی

برخی از کاربران اولیه جی پی تی-۴ بدون دانش برنامه نویسی یا دانش بسیار کم، با پیروی از دستورالعمل‌های گام به گام ارائه شده توسط این ابزار، از آن برای بازسازی بازی‌های نمادین مانند پینگ پنگ ، تتریس (خانه سازی) یا اسنیک (مار) استفاده کرده اند. برخی دیگر بازی‌های منحصر به فرد خود را ساخته اند. (طبق گفته «اوپن‌ای آی»، جی پی تی-۴ می‌تواند کد را در تمام زبان‌های برنامه نویسی اصلی بنویسد.)

آرون چاندراسکاران، تحلیلگر در «گارتنر ریسرچ» گفت: «قابلیت‌های زبان قدرتمند جی پی تی-۴ برای همه چیز از استوری‌برد (فیلمنامه مصور) و خلق شخصیت گرفته تا تولید محتوای بازی استفاده می‌شود. این امر می‌تواند باعث ایجاد ارائه‌دهندگان مستقل بازی در آینده شود. اما فراتر از خود بازی، جی پی تی-۴ و مدل‌های مشابه را می‌توان برای ایجاد محتوای بازاریابی برای پیش‌نمایش بازی، تولید مقالات خبری و حتی مدیریت سایت‌های گفتگوی بازی مورد استفاده قرار داد.»

جی پی تی-۴ همچنین می‌تواند نحوه توسعه برنامه‌ها را تغییر دهد. یکی از کاربران در توییتر گفت که آن‌ها یک برنامه طراحی و نقاشی ساده را در عرض چند دقیقه ساخته اند، در حالی که کاربر دیگری ادعا کرد برنامه‌ای را کدنویسی کرده است که هر روز پنج فیلم جدید را همراه با ارائه تریلر‌ها و جزئیات مربوط به مکان تماشای آن‌ها پیشنهاد می‌کند.

گذراندن آزمون‌ها با نمرات درخشان

اگرچه «اوپن‌ای آی» می‌گوید این به‌روزرسانی در بسیاری از سناریو‌های دنیای واقعی «توانایی کمتری» نسبت به انسان دارد، اما در تست‌های مختلف حرفه‌ای و آکادمیک «عملکرد در سطح انسانی» نشان می‌دهد. این شرکت گفت که جی پی تی-۴ اخیراً یک آزمون وکالت شبیه سازی شده در دانشکده حقوق را با امتیازی در حدود ۱۰ درصد افراد برتر قبول شده است. در مقابل، نسخه قبلی، «جی پی تی-۳.۵»، حدود ۱۰ درصد پایین‌ترین افراد امتیاز کسب کرده بود. طبق گفته «اوپن‌ای آی»، آخرین نسخه همچنین در آزمون‌های LSAT، GRE، SAT و بسیاری از آزمون‌های حرفه‌ای تخصصی AP عملکردی قوی داشت.

در ژانویه، «چت جی پی تی» به دلیل توانایی گذراندن امتحانات معتبر در سطح دانشگاهی، مانند امتحانی از دانشکده تجارت وارتون دانشگاه پنسیلوانیا، اما نه با نمرات بالا، سرفصل خبر‌ها شد. شرکت سازنده گفت که ماه‌ها از درس‌های برنامه آزمایشی خود و «چت جی پی تی» استفاده کرده است تا دقت و توانایی سیستم را برای تمرکز بر موضوع بهبود بخشد.

ارائه پاسخ‌های دقیق‌تر

به گفته این شرکت، جی پی تی-۴ در مقایسه با نسخه قبلی، قادر به تولید پاسخ‌های نوشتاری طولانی تر، دقیق‌تر و قابل اعتمادتر است.

آخرین نسخه می‌تواند تا ۲۵۰۰۰ کلمه پاسخ دهد در حالی که نسخه قبلی حدود ۴۰۰۰ کلمه پاسخ می‌داد. نسخه جدید می‌تواند دستورالعمل‌های دقیقی را حتی برای منحصر به فردترین سناریوها، از نحوه تمیز کردن مخزن ماهی پیرانا گرفته تا استخراج «دی ان ای» یک توت فرنگی، ارائه دهد.

ساده کردن کار در صنایع مختلف

جاشوا براودر، مدیر عامل خدمات حقوقی چت بات «دو نات پی»، گفت که شرکت او در حال حاضر روی استفاده از این ابزار برای ایجاد «دعوی قضایی با یک کلیک» علیه تماس‌های تلفنی گویا کار می‌کند. این نشانه اولیه پتانسیل گسترده جی پی تی-۴ برای تغییر نحوه کار افراد در صنایع مختلف است.

براودر توییت کرد: «تصور کنید تماسی دریافت می‌کنید، روی یک دکمه کلیک می‌کنید، تماس رونویسی می‌شود و ۱۰۰۰ کلمه شکایت ایجاد می‌شود. جی پی تی-۳.۵ به اندازه کافی خوب نبود، اما جی پی تی-۴ این کار را بسیار خوب انجام می‌دهد.»

در همین حال، جیک کوزلوسکی، مدیر عامل سایت دوستیابی Keeper، گفت که شرکت او از این ابزار برای پیدا کردن زوج‌های مناسب‌تر در میان کاربران استفاده می‌کند.

کاری در حال پیشرفت

اگرچه این شرکت پیشرفت‌های زیادی در مدل هوش مصنوعی خود ایجاد کرده است، جی پی تی-۴ محدودیت‌هایی مشابه نسخه‌های قبلی دارد. «اوپن‌ای آی» گفت که این فناوری اطلاعاتی در مورد رویداد‌هایی که قبل از قطع شدن مجموعه داده‌های آن (سپتامبر ۲۰۲۱) رخ داده اند ندارد و از تجربه خود درس نمی‌گیرد. این شرکت همچنین می‌گوید که ابزارش می‌تواند «خطا‌های استدلالی ساده» داشته باشد یا «در پذیرش اظهارات آشکارا نادرست از یک کاربر بیش از حد ساده باشد» و کار را دوباره بررسی نکند.

چاندراسکاران از گارتنر گفت که این منعکس کننده بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی امروزی است. او گفت: «فراموش نکنیم که این مدل‌های هوش مصنوعی کامل نیستند. آن‌ها می‌توانند گهگاه اطلاعات نادرستی تولید کنند و می‌توانند ماهیت جعبه سیاه داشته باشند.»

«اوپن‌ای آی» گفته است که در حال حاضر کاربران جی پی تی-۴ باید احتیاط کنند و به ویژه «در زمینه‌های پرمخاطره» بیسار مراقب باشند.

منبع: پارسینه

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار