گوناگون

آخرین وضعیت تارا و شاهین در بازار خودرو

آخرین وضعیت تارا و شاهین در بازار خودرو

تارا و شاهین به عنوان جدیدترین محصولات ایران خودرو وسایپا سیگنال‌های جدید را به بازار خودرو مخابره کردند.

به گزارش اقتصادنیوز، تارا و شاهین تا پایان دی 1402 توانستند رشد تولید و فروش را در کارنامه خود ثبت کنند. 

این دو خودرو که عنوان جدیدترین محصولات دو خودروساز بزرگ کشور را یدک می کشند در دور بعد از بازگشت تحریم ها از سوی ایران خودرو و سایپا روانه بازار خودرو شدند. این دو محصول در دوره کوتاه حضور در بازار توانسته اند طرفداران برای خود دست و پا کنند. 

البته همچنان بسیاری از کارشناسان و مشتریان معتقدند تارا و شاهین راه زیادی تا بر طرف کردن کاستی‌های خود دارند، بنابراین برخی از مشتریان ترجیح می دهند در حال حاضر برای خرید این دو خودرو اقدام نکنند. آنها منتظرند که در ادامه مسیر تولید این خودروها شرکت های قطعه ساز در تامین قطعات با کیفیت برای تارا و شاهین به جایگاه مطلوب و قابل اعتمادی برسند و پس از بر طرف شدن کاستی‌های طراحی این خودروها به سراغ آنها بروند.

 

اما هر چه هست دو خودروساز بزرگ کشور تمرکز خود را روی تولید محصولات جدید قرار داده و قصد دارند تا هر کدام روی پلتفرم های تارا و شاهین یک خودروی کراس اوور نیز تولید کنند. آبی های جاده مخصوص قصد دارند «ری را» را تولید کنند و خودروسازی سایپا نیز به دنبال این است تا «آریان» را روانه بازار خودرو کند.

تولید دو کراس اوور یاد شده می تواند شروعی باشد برای عرضه این مدل خودرو در سبد محصولاتی ایران خودرو و سایپا. پیش از این خودروسازان بزرگ کشور تولید محصولات شاسی بلند را تنها از مسیر مونتاژ دنبال می کردند.

خودروسازی سایپا تا پایان دی 1402 در مجموع حدود 42 هزار دستگاه شاهین تولید کرده است این خودروساز در همین بازه زمانی در سال گذشته، تولید حول و حوش 27 هزار و 500 دستگاه از این محصول جدید خود را نهایی کرد. بنابراین سایپا در تولید شاهین رشدی بیش از 52 درصدی را به دست آورده است.

بررسی وضعیت فروش این خودروی جدید سایپا نیز از رشد حدود 49 درصدی در بازه زمانی یاد شده حکایت دارد. 

نارنجی های جاده مخصوص فروش بیش از 40 هزار و 500 دستگاه شاهین را تا پایان اولین ماه زمستان امسال در کارنامه خود ثبت کرده است. سال گذشته در همین بازه زمانی حدود 27 هزار و 200 دستگاه شاهین برای مشتریان فاکتور شده بود.

اما وضعیت تولید و عرضه تارا متفاوت است. ایران خودرویی ها در فروش محصول جدید خود تا پایان دهمین ماه سال از رشد خبر می دهند. ایران خودرویی ها در بازه زمانی یاد شده در سال جاری حدود 38 هزار و 350 دستگاه انواع تارا را برای متقاضیان فاکتور کردند. 

این تیراژ فروش تارا در مقابل فروش سال گذشته این خودرو در سال گذشته از رشد 114 درصدی حکایت دارد. دلیل این اتفاق عدد پایه سال گذشته تیراژ فروش تارا است.

آبی های جاده مخصوص در تولید تارا نیز رشد بیش از 100 درصدی را ثبت کردند. ایران خودرو تا پایان دی سال جاری نزدیک به 38 هزار و 700 دستگاه تارا تولید کرد در حالیکه تولید سال گذشته تارا تیراژی نزدیک به 19 هزار دستگاهی را خبر می دهد.  

البته مشخص نیست ایران خودرویی ها برای تولید تارا چه هدف گذاری کرده اند اما خودروسازی سایپا برای تولید شاهین هدف گذاری 66 هزار دستگاهی را برنامه ریزی کرده بود با توجه به تولید حدود 42 هزار دستگاهی به نظر می رسد این هدف گذاری امسال نیز همانند سال قبل محقق نشود مگر اینکه خودروسازی سایپا تمام هم و غم خود را روی تولید شاهین قرار دهد و تا پایان سال حدود 24 هزار دستگاه شاهین تولید کند.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار