گوناگون

دوست صمیمی گاندی چگونه بزرگترین موتورساز جهان شد؟

دوست صمیمی گاندی چگونه بزرگترین موتورساز جهان شد؟

گروه باجاج که توسط جمنالال باجاج، مبارز آزادی، بشردوست و از نزدیکان مهاتما گاندی تأسیس شده است، یکی از معتبرترین و مشهورترین کارخانه های تجاری هند است.

شرکت موتورسازی باجاج که بین ایرانی های خیلی محبوب است یک شرکت بزرگ و مهم است که پنجمین اقتصاد شرکت قدرتمند شبه قاره هند محسوب می شود.این شرکت با تولیدات نام آشنایی مانند: پولسار،باکسر،ان اس،اونجر و اسکوتر وسپا از قدیم برای ایرانیان به یاد ماندنی است و مورد اعتماد بسیاری از کشورهای آسیایی است.

اما نکته اینجاست که چطور یک شرکت موتورسازی اینقدر قدرت پیدا می کند که نصف سهام کی تی ام اتریش را خریداری می کند و با کاوازاکی ژاپن قرارداد مشترک امضا می کند.

 
 
 
 

گروه باجاج که توسط جمنالال باجاج، مبارز آزادی، بشردوست و از نزدیکان مهاتما گاندی تأسیس شده است، یکی از معتبرترین و مشهورترین خانه های تجاری هند است. سفر هشتاد سال پیش با یک کارخانه قند در لاخیمپور خری، اوتار پرادش آغاز شد.

باجاج یک شرکت خودروسازی چند ملیتی هندی است که در پونا واقع شده است . این شرکت موتور سیکلت ، اسکوتر و ریکشا تولید می کند . باجاج خودرو بخشی از گروه باجاج است . توسط جمنالال باجاج (۱۸۸۹-۱۹۴۲) در راجستان در دهه ۱۹۴۰ تأسیس شد .

باجاج سومین تولید کننده موتور سیکلت در جهان و دومین تولید کننده بزرگ در هند است. ارزش این بزرگترین تولید کننده سه چرخه در جهان در دسامبر ۲۰۲۰، Bajaj Auto از ۱ تریلیون روپیه (۱۳ میلیارد دلار آمریکا) عبور کرد و آن را به با ارزش ترین شرکت سازنده موتورسیکلت در جهان تبدیل کرد.

باجاج خودرو تا سال ۲۰۱۹ در مجموع ۳۶۰۰۰ کارمند در سطح جهان است که این آمار هر روز رو به افزایش است.

تاریخچه

باجاج اتو در ۲۹ نوامبر ۱۹۴۵ به عنوان شرکت بازرگانی خصوصی با مسئولیت محدود تاسیس شد. در ابتدا موتور و سه چرخه را در هند وارد کرد و فروخت. در سال ۱۹۵۹ مجوز ساخت موتورسیکلت و سه چرخه را از دولت هند گرفت و ساخت. مجوز ساخت اسکوترهای Vespa را از Piaggio ایتالیا گرفت و در هند ساخت.

با عرضه موتورسیکلت ها در سال ۱۹۸۶، این شرکت برند تجاری خود را از تولید کننده اسکوتر یه همان وسپای قدیم به تولید کننده موتورسیکت هندی تغییر داد.

در سال ۱۹۸۴، Bajaj Auto یک قرارداد فنی با کاوازاکی امضا کرد و برای توسعه تولید و فروش موتور سیکلت در بازار محلی با این غول موتورسازی جهان همکاری کرد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

در اوایل ۲۰۰۰، Bajaj Auto  سهام کنترلی شرکت Tempo Firodia را خریداری کرد و نام آن را به “Bajaj Tempo” تغییر داد. دایملر-بنز آلمان ۱۶ درصد سهام باجاج تمپو را در اختیار داشت، اما دایملر سهام خود را به گروه فیرودیا بازگرداند. نام شرکت در سال ۲۰۰۵ به فورس موتورز تغییر یافت ، با حذف “باجاج” و همچنین “تمپو”، به دلیل مخالفت‌های باجاج خودرو این اقدام مهم صورت گرفت.

در سال ۲۰۰۷، Bajaj Auto، از طریق زیرمجموعه هلندی خود Bajaj Auto International Holding BV، ۱۴.۵ درصد از سهام شرکت اتریشی KTM را خریداری کرد و به تدریج سهام خود را تا سال ۲۰۲۰ به ۴۸ درصد سهم غیر کنترلی افزایش داد.

در ۲۶ مه ۲۰۰۸، Bajaj Auto Limited به سه نهاد شرکتی تقسیم شد: Bajaj Finserv Limited (BFL)، Bajaj Auto Ltd (BAL)، و Bajaj Holdings and Investment Ltd (BHIL). [14] [15]

در سال ۲۰۱۷، Bajaj Auto و Triumph Motorcycles Ltd برای ساخت موتورسیکلت‌های با ظرفیت متوسط یا در اصطلاح خیابانی و شهری ​​همکاری کردند.

در سال ۲۰۱۷، باجاج و کاوازاکی به همکاری فروش و خدمات در هند برای فروش و خدمات پس از فروش موتورسیکلت های کاوازاکی پایان دادند. نمایندگی های این مشارکت بعداً به نمایندگی های KTM تبدیل شدند. این پایان همکاری ضربه مهلکی به شرکت معتبر هندی زد به این دلیل که موتور محصولات باجاج تاییدیه غول ژاپنی را می گرفت و اعتماد مشتریان را به همراه داشت.

مسئولیت های اجتماعی

ابتکارات متعددی در زمینه مراقبت های بهداشتی و آموزشی با تلاش های مکرر برای بهبود سناریوی کلی مراقبت های بهداشتی و امکانات آموزشی برای حاشیه نشینان، کم برخوردار و محرومان و مستحقان انجام شده است. بسیاری از مؤسسات آموزشی به دلیل کیفیت بالای آموزش استانداردهای خود را دریافت کرده اند.

بیمارستان کمالنایان  باجاج (اورنگ آباد)  طیف گسترده ای از خدمات پزشکی را به افراد محروم ارائه می دهد. موسسه تحقیقاتی  کمالنایان باجاج برای تحقیقات بینایی و چشم پزشکی (چنای)  یکی از بزرگترین مراکز در آسیا است.

 
 
 

کالج  پرستاری کمالنایان باجاج (KBNC)  مدرک لیسانس علوم (B.Sc) ارائه می دهد.  موسسه مطالعات گاندی (واردا)  دوره ها، آموزش ها، و خدمات مشاوره و ارزیابی متنوعی را ارائه می دهد. مرکز  علمی باجاج  (۲۰۰۸)  فرصت های یادگیری و آموزش عملی را ارائه می دهد و آموزش علوم پایه را در بین دانش آموزان ترویج می کند. موسسه  مطالعات مدیریت جمنالال باجاج (JBIMS)  برنامه کارشناسی ارشد در مطالعات مدیریت را برای توسعه متفکران و متخصصان مدیریت کیفیت برای تجارت و صنعت هند ارائه می دهد و در حال حاضر دوره تخصصی اخلاق تجاری را برگزار می کند و در بین ۲۵ مدرسه برتر کسب و کار در آسیا و اقیانوسیه رتبه بندی می شود. منطقه  موسسه مطالعات مدیریت Jankidevi Bajaj (JBIMS) و گروه تحصیلات تکمیلی مدیریت، دانشگاه زنان SNDT  بر روی ارائه آموزش حرفه ای و مدیریتی برای زنان تمرکز دارند

افتحارت باجاج در داخل و خارج از هند

جوایز Jamnalal Bajaj  توسط بنیاد Jamnalal Bajaj در سال‌های ۱۹۷۷-۱۹۷۸ برای خدمت به آرمان‌های شری جمنالال باجاج و ترویج فعالیت‌های سازنده گاندی در هند و خارج از کشور تأسیس شد. در این ساختار سه جایزه ملی و یک جایزه بین المللی وجود دارد. این جایزه به مردم به دلیل مشارکت مثال زدنی آنها در توسعه همه جانبه و بهبود جامعه در زمینه های ابتکارات سازنده گاندی برای اعتلای روستایی، کاربرد علم و فناوری، رفاه زنان و کودکان و ترویج ارزش های گاندی در هند و خارج از کشور اعطا می شود.

Jankidevi Bajaj Puraskar (جایزه)  در سال ۱۹۹۲-۱۹۹۳ به یادبود Smt. جانکیدوی باجاج، یک گاندی متعهد به خدمت فداکارانه. هدف Puraskar کشف و ارج نهادن به زنان کارآفرینی است که به اعتلای روستایی و کارآفرینی تجاری روستایی اختصاص دارند.

جایزه ملی کیفیت رامکریشنا باجاج  در سال ۱۹۹۵ به یاد شری رامکریشنا باجاج که شعار آن «اعتماد به کیفیت و اخلاق تجاری» بود، تأسیس شد. این جایزه یکی از معتبرترین جوایز کیفی هند محسوب می شود زیرا فرآیند بررسی و انتخاب دقیق است. اهداف این جایزه ارتقاء آگاهی و شیوه های کیفی در تجارت هند، شناخت دستاوردهای کیفی شرکت های هندی و تبلیغ استراتژی ها و برنامه های موفق است.

Jamnalal Bajaj Uchit Vyavhar Puraskar  برای فعالیت‌های تجاری منصفانه که در سال ۱۹۸۸ تأسیس شد،  تلاش‌های انجام شده توسط کسب‌وکارهای کوچک، متوسط ​​و بزرگ، شرکت‌های صنعتی و حرفه‌ای را که به چشم‌انداز وفادار می‌مانند، به رسمیت می‌شناسد.

 
 
 
 

مجوعه شرکت های باجاج امروز دیگر تنها یک شرکت معمولی هندی نیستند بازار آنها از شرق آسیا تا افریقا را پیموده است و حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

مجید سلطانی/ اقتصاد ایران

منبع: اقتصاد ایران

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار