گوناگون

راهنمای انتخاب اسباب بازی مناسب کودک

راهنمای انتخاب اسباب بازی مناسب کودک

انتخاب اسباب بازی برای کودکان در سنین و جنسیت های مختلف برای پدر و مادرها می تواند به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شود.

خرید اسباب بازی برای کودک شما، بسته به اینکه دختر باشد یا پسر و اینکه چه چیزهایی خوشحال و سرگرمش می کند یک راه حل ابتدایی تلقی می شود. اما گاهی اوقات این ها فاکتورهای مناسب و کاملی برای یک انتخاب ایده آل نیستند. بنابراین، باید موارد دیگری را در نظر بگیرید تا هم شما از هزینه ای که انجام داده اید رضایت داشته باشید و هم کودک دلبند شما یک اسباب بازی مناسب داشته باشد. با ما همراه باشید تا فاکتورهای مهم در انتخاب یک اسباب بازی مناسب برای کودک دلبندتان را با هم مرور کنیم.

فاکتورهای انتخاب بهترین اسباب بازی کودک

این طبیعی است که هر پدر و مادری سعی دارد بهترین تجربه را برای کودک خود رقم بزند. کار با انواع اسباب بازی می تواند نقش مهمی در تقویت هوش و استعداد کودکان داشته باشد. با توجه به تنوع بالای انواع لوازم بازی و سرگرمی، برای اینکه بهترین اسباب بازی را برای فرزند خود انتخاب کنید، باید نکاتی را مدنظر داشته باشید. از جمله این ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سن کودک
  • جنسیت کودک
  • نوع اسباب بازی
  • جنس اسباب بازی
  • برند و مارک اسباب بازی
  • کیفیت و ماندگاری
  • قیمت اسباب بازی
  • کاربرد و کارایی

2

به سن کودک توجه کنید

یکی از مهم ترین فاکتورها در انتخاب لوازم بازی کودک، توجه کردن به سن کودک است. به طور طبیعی، کودکان نوپا و زیر 3 سال، علاقه و تمایل شدیدی به آزمایش کردن وسایل اطراف شان را دارند. بنابراین اگر اسباب بازی که برای او تهیه می کنید دارای قطعات ریز، یا تیز و برنده باشد می تواند باعث آسیب رسیدن به کودک شود. بهترین لوازم بازی برای کودکان نوپا و زیر 3 سال، وسایل پلاستیکی بزرگ و رنگی به صورت لوازم خانه سازی، لگوهای سایز بزرگ، انواع توپ های بزرگ، حلقه های رنگی و غیره است. از طرف دیگر، برای کودکان بزرگ تر انواع گزینه ها وجود دارند. از جمله این ها که در ایران هم خیلی طرفدار دارد می توانیم به محصولات جایزه دار و خوراکی پسرانه و دخترانه نظیر شرکت لپ لپ اشاره کنیم. محصولات جایزه دار این برند که از دیرباز در ایران محبوبیت زیادی داشته است، بین کودکان و نوجوانان با استقبال زیادی روبرو شده است. علاوه بر این، برخی فروشگاه های زنجیره ای و اینترنتی، دسته بندی محصولات بر اساس سن را ارائه می دهند که می تواند در تصمیم گیری به شما کمک کند.

 

جنسیت کودک را در نظر بگیرید

طبیعتا یکی از نکاتی که والدین در انتخاب اسباب بازی مورد توجه قرار می دهند، جنسیت کودک است. برخی از وسایل نظیر انواع ماشین، موتور، هواپیما و فیگور عروسک فوتبالیست ها بیشتر مورد توجه پسرها است. از طرف دیگر، انواع وسایل تزینی، عروسک ها، لوازم بازی خانه داری و غیره توسط دخترخانم ها انتخاب می شود. اما برخی دیگر از لوازم بازی بین هر دو جنس دختر و پسر مشترک است. برای مثال تخم مرغ شانسی های لپ لپ را در نظر بگیرید. در طراحی این محصولات از شخصیت های کارتونی محبوب بین دخترها و پسرها استفاده شده است. بنابراین هم پسرها و هم دخترها از این دست محصولات استقبال می کنند. البته بهتر است انتخاب را به فرزند خود واگذار کنید تا طبق سلیقه خودش اسباب بازی که دوست دارد بردارد.

3

به نوع اسباب بازی توجه کنید

یکی از معیارهای مناسب برای انتخاب لوازم بازی کودک، توجه کردن به نوع اسباب بازی است. برخی از لوازم بازی با اهداف سرگرمی تولید می شوند. در حالیکه برخی دیگر شامل انواع بازی فکری و آموزشی می شوند. بنابراین خوب است این موضوع را مدنظر داشته باشید که هدف تان از خرید وسایل بازی چیست. برخی اسباب بازی ها باعث تقویت هوش کودک می شون. برخی دیگر روحیه کار تیمی و همکاری را در آن ها تقویت می کنند. دسته دیگر می تواند سبب تقویت حافظه کودکان شود. انتخاب یک اسباب بازی مناسب، در سنی که کودک از نظر ذهنی و جسمی در حال رشد است می تواند به افزایش هوش و خلاقیت او کمک شایانی کند. پس از این موضوع ساده عبور نکنید!

جنس اسباب بازی را بررسی کنید

امروزه بیشتر وسایل بازی کودکان از جنس پلاستیک و یا چوب ساخته می شود. البته هنوز هم می توانید مدل های فلزی برخی لوازم نظیر ماکت های ماشین ها را پیدا کنید. اما به طور کلی بیشترین انتخاب پیش روی شما از پلاستیک خواهد بود. بنابراین مهم است که کالایی را انتخاب کنید که از پلاستیک باکیفیت و با گرید غذایی باشد. این باعث می شود که سلامتی کودک شما در زمان استفاده از وسایل بازی تهدید نشود. وسایل بازی چوبی نیز از دیرباز یکی از لوازم اصلی سرگرمی بچه ها بوده است. برخی ماشین های چوبی یا مجسمه ها را در نظر بگیرید! این ها هم می توانند به عنوان وسایل تزئینی و هم به صورت سرگرمی روزمره مورد استفاده قرار گیرند. همچنین برخی لوازم فکری نظیر بازی های کارتی و صفحه ای نیز اکثرا از جنس چوب ساخته می شوند.

 

برند و مارک اسباب بازی را بررسی کنید

حتی شما می توانید گاهی اوقات برای سورپرایز کردن کودک دلبندتان به او انواع شانسی پسرانه و دخترانه را کادو بدهید. اما باید دقت کنید، زیرا بازار لوازم شانسی و جایزه دار در ایران هم شامل محصولات اصل نظیر لپ لپ و هم محصولات تقلبی با برندها و مارک های گوناگون است. بنابراین باید ابتدا لپ لپ اصل را خوب بشناسید تا در قبال هزینه ای که می کنید، یک کالای باکیفیت ایرانی به کودک خود هدیه دهید. درباره نحوه تشخیص محصولات اصل هم نکاتی وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

4

کیفیت و ماندگاری لوازم بازی

انواع اسباب بازی هم مثل بسیاری از کالاهای دیگر یک عمر مفید دارد. وسایل ساده تر ممکن است ماندگاری بیشتری داشته باشند. در طرف مقابل وسایل بازی که از یک مکانیزم برخوردار هستند، برای مثال باطری خور یا عقب کش هستند و یا موزیکال یا چراغ دار عمل می کنند، می توانند عمر مفید کمتری داشته باشند. خصوصا اگر کودک شما جزو بچه هایی است که خیلی زیاد با وسایل خود بازی می کند و یا عادت به پرت کردن آن ها را دارد. دراین صورت احتمال آسیب رسیدن به وسیله بازی بیشتر است. اگر کودک تان چنین عادتی دارد بهتر است از وسایلی که قطعه قطعه می شوند پرهیز کنید و لوازم بزرگ و یکپارچه یا حالت بادی را خریداری نمایید.

قیمت اسباب بازی را در نظر بگیرید

یکی از عواملی که معمولاً نقش مهمی در انتخاب لوازم بازی کودکان را دارد، قیمت آن است. به طور طبیعی، ما در برابر اسباب بازی های خیلی گران مقاومت خاصی داریم. اغلب افراد جامعه تمایل دارند با کمترین هزینه یک کالای خوب و باکیفیت خریداری کنند که ماندگاری طولانی تری هم داشته باشد. به عنوان یک پیشنهاد، ما به شما خرید محصولات باکیفیت داخلی نظیر لپ لپ را داریم. شما با خرید لپ لپ می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. هم کودک خود را سورپرایز کرده اید و هم یک فرصت به او داده اید که شانس خود را امتحان کند. این کار هیجان خاص خودش را دارد. البته به شرطی که لپ لپ اصل بخرید!

چطور اسباب بازی اصل را تشخیص بدهیم؟

اگر از بین گزینه های متعدد برای هدیه دادن به فرزند دلبندتان، می خواهید یک بسته جایزه دار یا انواع خوراکی شکلاتی یا آبنباتی را هدیه دهید، بهتر است قبل از هر کاری، با ویژگی های کالای اصل آشنا شوید. تنها در این صورت است که می توانید مطمئن شوید که کودکتان یک هدیه باارزش دریافت می کند و هزینه ای که شما بابت آن کرده اید کاملاً به جا بوده است.

به نام و نشان تولید کننده دقت کنید

یکی از مهم ترین نشانه های کالای اصل، وجود نام فارسی و انگلیسی آن برند بدون هیچ کم و کاست و حرف اضافه ای روی بسته بندی محصولات است. هرگونه تشابه اسمی دیگر، به معنای کالای غیر اصل خواهد بود و احتمال اینکه محتویات داخل آن بسته ها باعث آسیب به کودک شما شود وجود دارد. پس در زمان خرید، به نام و نشان کالا خوب دقت فرمایید.

 

کیفیت چاپ و بسته بندی محصولات را در نظر بگیرید

اغلب کالاهای فیک و غیر اصل دارای کیفیت بسته بندی و چاپ ضعیف هستند. نوشته ها به صورت کم رنگ یا تار و ناخوانا است. همچنین جنس پلاستیک یا کاغذ بسته بندی به کار رفته در این گونه محصولات، پایین است و سودجویان از مواد اولیه بی کیفیت در تولید این بسته بندی ها استفاده نموده اند. اما کالای اصل دارای بهترین کیفیت چاپ و بسته بندی است.

آدرس و شماره تلفن ها را کنترل کنید

یکی دیگر از روش های تشخیص اسباب بازی اصل از تقلبی، بررسی آدرس کارخانه و شماره تلفن و ادرس وبسایت و شبکه های اجتماعی آن است. کالای اصل همیشه دارای آدرس کامل به همراه کدپستی و همچنین شماره تلفن ثابت است. شما برای استعلام به راحتی می توانید با شماره های روی بسته بندی تماس بگیرید و یا اینکه وبسایت شرکت تولید کننده را بررسی کنید. در این صورت است که ریسک خرید کالای تقلبی را پایین آورده اید.

خلاصه مطلب

خرید اسباب بازی یک تجربه هیجان انگیز و ماندگار برای کودکان است. یک وسیله بازی خوب و با کیفیت علاوه بر اینکه برای کودک شما سرگرمی می آورد، می تواند به تقویت هوش و حافظه و خلاقیت او کمک کند. بنابراین سعی کنید در زمان انتخاب اسباب بازی، نکاتی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم مدنظر قرار دهید. در این صورت می توانید با صرف هزینه ای معقول یک کالای اصل و متناسب با روحیه کودک خود تهیه کنید که به جز سرگرم کردن وی، می تواند باعث رشد ذهنی او نیز شود.

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار