گوناگون

شیرها وایتکس دارند؟

شیرها وایتکس دارند؟

شایعه استفاده از وایتکس برای از بین بردن میکروب‌های شیر، باعث شده که خیلی از مصرف‌کنندگان این محصول از مصرف ان خودداری کنند.

 شایعه استفاده از وایتکس برای از بین بردن  میکروب‌های شیر، باعث شده که بسیاری از مردم از مصرف آن خودداری کنند. اما طبق گفته های کامیار عطایی کارشناس ارشد صنایع غذایی و مدیرتولید سابق یکی از کارخانه‌های لبنی، چنین اتفاقی در کارخانه‌های معتبر لبنی نمی‌افتد.

 

او معتقد است که احتمال اضافه کردن این مواد خطرساز به شیر، در این کارخانه‌ها نزدیک به صفر است.

 

عطایی عنوان می‌کند، اگر فرض کنیم که چنین تقلبی انجام می‌شود، باید بپذیریم که این اتفاق تنها می‌تواند در مرحله ورود شیر به کارخانه و از سوی دامدارها صورت بگیرد؛ اما از آنجایی که کارخانه‌های بزرگ به آزمایشگاه‌های دقیقی هم مجهز هستند، شیری که وارد کارخانه می‌شود، قبل از قرار گرفتن در خط تولید، از لحاظ اسیدیته و پی اچ یا وجود چنین ترکیب‌هایی کنترل می‌شود و در صورتی که مشکلی در شیر مشاهده شود، قبل از قرار گرفتن در چرخه تولید پس فرستاده می‌شود.

طبق گفته کارشناسان حوزه لبنیات، هیچ وجه ضرورتی برای افزودن وایتکس در شیر وجود ندارد و اگر این ماده را به عنوان اثر ضد میکروبی بدانیم، وقتی دامداری های مجهز به امکانات هستند و شیر را بعد از دوشیدن سرد می کنند، کیفیت آن در حد اعلا حفظ می شود، هیچ دلیلی برای اضافه کردن وایتکس به شیر وجود ندارد.

به گفته آنان، موضوع افزودن وایتکس به شیر دروغی از روی ناآگاهی بوده و صحت ندارد. در ضمن اگر وایتکس به شیر اضافه شود، بوی وایتکس یا کلر در شیر مشخص می‌شود و این شیر توسط مصرف کننده قابل تشخیص است بنابراین با خیال راحت شیر مصرف کنید تا سلامتی خود را تضمین کنید.

شیرها وایتکس ندارند، با خیال راحت مصرف کنید

شیرهای مدت دار هیچ‌گونه ماده نگهدارنده‌ای ندارند

برخی از افراد تصور می کنند شیرهای مدت دار یا به اصطلاح شیرهای فرادما به دلیل مدت زمان طولانی انقضا و امکان نگهداری در بیرون از یخچال دارای نگهدارنده هستند. اما این تصور غلطی است چرا که هیچ ماده نگهدارنده‌ای در شیر مدت‌دار نیست و نوع فرآیندی که در فرآوری و بسته بندی شیر فرادما طی می شود، دلیل بالا بودن ماندگاری شیر است.

شیر فرادما از طریق حرارت بالای ۱۳۵درجه سانتیگراد در کمتر از چند دقیقه استرلیزه می شود، به همین دلیل همه میکروب‌های موجود در شیر به سرعت از بین می رود.

از سوی دیگر اینگونه شیرها در بسته های تتراپک (بسته بندی های چهارلایه) بسته بندی می شوند. این بسته بندی ها باعث می شوند تا هیچگونه میکروبی نتواند به راحتی وارد شیر شود. این هم دلیل اصلی قرار گرفتن شیرهای فرادما در خارج از یخچال است چراکه هیچگونه عامل مخربی در داخل شیر وجود ندارد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار