گوناگون

طرز تهیه دیماج خوشمزه به روش اصیل قزوینی

طرز تهیه دیماج خوشمزه به روش اصیل قزوینی

یکی از غذاهای محلی استان قزوین، دُیماج است که به عنوان غذایی سبک و مناسب برای پیش غذا طبخ می‌شود.

 «دُیماج»، «دویماج»، «دُگماژ» یا «دُیمج» یک میان وعده با عصرانه سبک است که اصالت آن مثل قیمه نثار به قزوین برمی‌گردد ولی در شهرهای زنجان، همدان و تبریز هم با مواد مشابهی درست می‌شود.

معمولا این غذای سبک با هندوانه یا انگور خورده می‌شود و ماده اصلی آن هم نان لواش قزوینی است.

 

مواد لازم برای تهیه دیماج

سبزی خوردن: ۵۰۰ گرم

پنیر: ۴ قالب قوطی کبریت

پیاز سرخ شده: ۴ قاشق غذا خوری

نان لواش خشک و خردشده: به مقدار لازم

گوجه فرنگی خردشده: به مقدار لازم

خیار خردشده: به مقدار لازم

گردو خردشده: به مقدار لازم

کشمش: به مقدار لازم

پیازچه و تربچه خردشده: به مقدار لازم

پیاز خام خردشده: به مقدار لازم

 

طرز تهیه دیماج

برای تهیه این غذای محلی باید ابتدا پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و سرخ کنید. سپس به آن زردچوبه بزنید که طعم و رنگ بگیرد.

پس از آن نان لواش را خورد کرده و داخل یک کاسه بریزید و مقداری آب سرد روی آن بپاشید به حدی که فقط نان نرم شود و آبی داخل کاسه نماند. در واقع قرار است شما نان خشک‌ها را نمدار کنید.

سپس گوجه، خیار، سبزی و غیره را خرد کرده و با هم مخلوط کنید و پنیر را هم له کرده و داخل مخلوط خود بریزید و پیاز و روغن پیاز را هم به آنها اضافه کنید.

در همان ظرف نانی که نم‌دار کرده بودید را هم اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید و برای مدت کوتاهی داخل یخچال بگذارید که طعم آنها به خورد یکدیگر برود و غذا مزه دار شود. حالا می‌توانید این غذا را نوش جان کنید.

البته تمامی مواردی که داخل این غذا به کار می‌رود اختیاری است و اگر هر کدام از آنها را دوست نداشتید می توانید حذف کنید. این غذا در کنار هندوانه هم بسیار ترکیب لذیذی را به وجود می آورد.

از هر ماده غذایی دلخواهی که طعم آن با این موارد هماهنگ می شود هم می توانید استفاده کنید.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

  • شیرین صفوی

    مادر بزرگم از یکی از دوستانش یاد گرفته بود و واسه ما درست میکنه هنوز ، خیلی خوشمزه است منتها دوست مادر بزرگم فقط نون و سبزی معطر خرد شده و خیار و پیاز و پنیر و مغز گردو میریخت من که عاشق این غذا بودم و هستم البته چون شمالی بود سیر هم میربخت توش ولی کم، خدا بیامرزتش هر وقت میومد خونه مادربزرگم فوری این رو درست میکرد خیلی مطبوع و خوش طعمه باید یک ساعتی هم تو یخچال بمونه خنک با دوغ عالی هست مخصوصا فصل بهار و تابستون

  • محرابی

    اولین بار یه همسایه قزوینی داشتیم روحش شاد باشه همیشه درست میکرد باشربت زعفران تو روضه ماهانه ش از مهمانها پذیرایی میکرد با پیاز داغ فراوان وپنیر خیکی محلی یادش بخیر همیشه به یادش می‌افتم براش صلوات و فاتحه می‌فرستم انگار خوشمزه ترین غذایی بود که تو عمرم خوردم طیبه خانم حاج خانمی که با دستانش بهترین دیماج را درست میکرد هنوز مزه اون تو دهنم هست روحش شاد و یادش گرامی و صلوات هدیه روحش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار