گوناگون

این عوامل استرس زا را از خانه خود دور کنید

این عوامل استرس زا را از خانه خود دور کنید

اتاق نشیمن مکانی برای استراحت است و زمانی که هیچ چیز در جای خود قرار نداشته باشد و بی‌نظمی در این مکان حکمفرما شود، ناخودآگاه استرس محیط افزایش می‌یابد.

به گزارش پارسینه به نقل از راهنماتو، پس از گذراندن یک روز پراسترس و طولانی هیچ چیز مانند استراحت در یک فضای دلنشین و آرامش بخش نیست و اتاق نشیمن یکی از اصلی ترین مکان های خانه است که بسیاری از ما برای استراحت به آنجا پناه می بریم. اتاق نشیمن معمولا فضایی چند منظوره است که برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده، تماشای تلویزیون، استراحت و حتی اتاق غذاخوری و دفترکار مورد استفاده قرار می گیرد. اینجاست که نظم، عدم به هم ریختگی و عاری از استرس بودن آن اهمیت پیدا می کند. در ادامه به معرفی ۷ عامل استرس زا در اتاق نشیمن و راه های رفع آنها با ما همراه باشید.

۱- رنگ آمیزی نامناسب دیوار

رنگ آمیزی متنوع می تواند وسوسه انگیز باشد. اما باید مراقب تاثیرات آن بر خلق و خوی خود باشید. رنگ‌ها از طریق تاثیرات روانی و احساسی خود، توانایی القاء اندیشه‌ها و حالت‌های مختلف را در ما به ارمغان می‌آورند. در میان انواع پالت های رنگی، قرمز در دسته رنگ های محرک قرار می گیرد و می تواند موجب افزایش ضربان قلب و بروز استرس شود. تناژهای مختلف نارنجی و زرد نیز می توانند تاثیری مشابه رنگ قرمز داشته باشند و استفاده از آنها برای رنگ آمیزی دیوار می تواند موجب افزایش انرژی، ناامیدی و استرس شود. در مقابل، رنگ های سرد و تیره خصوصا زمانی که با نور ناکافی همراه شوند، احساس ناراحتی و امنیت کمتر را در ما بوجود می آورند.

کنتراست بیش از حد بین رنگ ها نیز می تواند از نظر بصری استرس زا باشد. برای داشتن یک اتاق نشیمن آرامش بخش، به غیر از رنگ باید به بافت نیز توجه کرد. آبی و سبز ملایم اغلب با احساس آرامش و تعادل همراه هستند. برای بهبود انرژی فضا می توانید رنگ های از اسطوخودوس یا یاسی نیز استفاده کنید. صورتی کم رنگ نیز می تواند به بهبود روحیه شما کمک کند. رنگ‌های مایل به سفید، خاکستری، خاکی و خنثی نیز در دسته رنگ های آرامش بخش قرار می گیرند.

۲- بی‌نظمی

از آنجایی که معمولا همه اعضای خانواده از اتاق نشیمن استفاده می کنند، ایجاد یک فضای سازگار با تمام افراد خانواده می تواند دشوار باشد. اتاق نشیمن مکانی برای استراحت است و زمانی که هیچ چیز در جای خود قرار نداشته باشد و بی نظمی در این مکان حکمفرما شود، ناخودآگاه استرس محیط افزایش می یابد. برای جلوگیری از بی نظمی سعی کنید هر چیز را در جای خود قرار دهید. از مبلمان های داری فضای ذخیره سازی استفاده کنید. برای نظم بخشیدن به اسباب بازی های کودکان، از سبدهای مخصوص استفاده کنید. مکان مناسبی برای کنترل تلویزیون و کنسول‌های بازی در نظر بگیرید. هر روز اتاق نشیمن را از لوازم اضافی پاکسازی کنید.

۳- نورپردازی نامناسب

اغلب مردم در خصوص ایده های نورپردازی اتاق نشیمن دچار اشتباه می شوند. برای تامین منبع نور اتاق نشیمن نباید فقط به یک چراغ آویز مرکزی به عنوان تنها منبع نور تکیه کرد. برای داشتن یک نورپردازی مناسب و انعطاف پذیر، علاوه بر نورپردازی مرکزی از لامپ های دیواری، لامپ های پارکتی، رومیزی و لوسترهای مدرن با قابلیت تنظیم شدت نور استفاده کنید. برای نورپردازی مرکزی، لامپی را انتخاب کنید که نور را پخش و مخفی کند. برای نورپردازی مکان هایی مانند شومینه و تصاویر می توانید از نورافکن های LED ظریف کمک بگیرید.

۴- تسلط تلویزیون بر فضا

نمایشگرهای تلویزیون در طول سال ها بزرگ‌تر و بزرگ‌تر شده‌اند و اتاق نشیمن را به یک سینمای خانگی تبدیل کرده اند. با این وجود، بزرگ بودن بیش از حد تلویزیون و عدم تناسب آن با اندازه اتاق نیز می تواند موجب افزایش استرس محیط شود. بسیاری از افراد دوست دارند، بزرگترین سایز تلویزیون ممکن را داشته باشند، در حالی که برای انتخاب سایز مناسب تلویزیون باید به میزان فاصله خود با تلویزیون توجه کرد. تلویزیون نباید اولین چیزی باشد که مهمان شما پس از ورود به خانه متوجه آن می شود. همچنین می توانید در این مطلب ترفندهای مخفی کردن تلویزیون را مطالعه نمایید. شما می تواند با ایجاد یک نقطه کانونی مانند دیوار گالری یا یک اثر هنری بزرگ یا یک دیوار با رنگ متفاوت چشم ها را از تلویزیون منحرف کنید. رنگ آمیزی دیوار پشت تلویزیون با رنگ مشابه تلویزیون نیز ایده خوبی برای مخفی کردن تلویزیون است.

۵- چیدمان نادرست

اگر به سختی می توانید در اتاق نشیمن حرکت کنید و میز و مبلمان مانع از حرکت شما می شوند، وقت آن رسیده که در نحوه چیدمان آنها تجدید نظر کنید و حتی یک سرویس مبلمان کوچکتر و متناسب با فضا خریداری کنید. هر چیزی که مانع از حرکت آسان شما در اتاق نشیمن شود، می تواند منجر به افزایش استرس محیط شود. یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از افراد مرتکب می شوند، این است که مبلمان را به دیوار فشار می دهند و وسط اتاق را خالی می گذارند. قرار دادن یک مبل در یک طرف اتاق و چند صندلی در طرف دیگر اتاق شما فضا را از یک محیط آرامش بخش و صمیمی دور می کند. در اتاق های کوچک، باید خلاقانه عمل کنید و عملکردهای آن را در نظر بگیرید. اتاق های بزرگتر معمولا احساس سردی بیشتری را القا می کنند. چیدمان اتاق به کمک ایده های مینیمالیستی به داشتن یک فضای آرامش بخش کمک می کند.

۶- تحت کنترل بودن فضا

فقدان حریم خصوصی یکی از آزاردهنده ترین مسائل در زندگی شهری است. پنجره یکی از اصلی ترین مکان هایی است که می تواند حریم خصوصی شما را به خطر بیندازد. می توانید در طول روز از نور طبیعی لذت ببرید و در هنگام شب و روشن کردن چراغ ها، پرده ها را بکشید. پرده های کرکره ای نیز ایده بسیاری خوبی برای حفظ حریم خصوصی اتاق هستند.

۷- مبلمان نامناسب

اغلب ما تشک را مقصر درد کمرمان می دانیم، در حالی که مبلمان نیز یکی از مقصرین اصلی است. یک مبلمان راحت باید دارای سه ویژگی باشد؛ راحتی نشیمن، بدنه مستحکم و زاویه متناسب با قد شما. ترکیبی از فوم و الیاف برای مبلمان راحتی مناسب است. از این مواد باید به گونه ای استفاده شود که با استایل شخصی شما مطابقت داشته باشند. مبلمان باید به اندازه کافی مستحکم باید و زود دچار آسیب نشود و همچنین خیلی بلند یا خیلی کوتاه تر از قد شما نباشد تا بر روی آن احساس راحتی کنید.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار