گوناگون

از سرگیری فعالیت داعش در پی حملات آمریکا به عراق و سوریه

از سرگیری فعالیت داعش در پی حملات آمریکا به عراق و سوریه

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که گروه تروریستی داعش از حملات تجاوزکارانه آمریکا به عراق و سوریه بهره‌برداری و به نیروهای عراقی در استان الانبار حمله کرده است و این احتمال مطرح شده که احتمالا آمریکا رو به استفاده از این تروریست‌ها برای اهداف خودش آورده است.

به گزارش ایسنا، یک منبع امنیتی عراقی به شبکه المیادین تصریح کرد ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق روز شنبه سوم فوریه (۱۴ بهمن) با تروریست‌های داعش در استان الانبار در غرب این کشور درگیری پیدا کرده‌اند.

شبکه ماهواره‌ای النجبای عراق گزارش داد بمباران‌های تجاوزکارانه آمریکا علیه اهدافی در عراق و سوریه زمینه را  فراهم کرده تا گروه تروریستی داعش دست به حملات علیه قوای ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق در منطقه موسوم به «کیلومتر ۱۶۰» در اتوبان «السکر» در نزدیکی شهر «رطبه» در استان الانبار بزنند.

پایگاه اینترنتی «کریدل» نوشت، آمریکا پایگاه نظامی التنف در خاک سوریه در نزدیکی مرز با عراق را از سال ۲۰۱۵ به اشغال خود در آورده و از آن برای تسلیح شبه نظامیان داعش و آموزش دادن به آنها استفاده می‌کند.

این پایگاه اینترنتی تصریح کرد آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و متحدانش از گروه تروریستی داعش برای حمله به ارتش‌های سوریه و عراق در تلاشی که از سال ۲۰۱۱ برای سرنگون کردن دولت دمشق شروع کرد و همچنین تلاش در سال ۲۰۱۴ برای سرنگون کردن دولت نوری المالکی، نخست وزیر عراق استفاده کرده است.

نیروهای آمریکایی بعد از آنکه داعش بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه را تصرف کرد وارد فاز اقدام علیه این گروه تروریستی شده و بعدا با کمک شبه‌نظامیان کُرد، آمریکا کنترل بخش اعظم اراضی را که زمانی داعش در سوریه در کنترل داشت، به دست گرفت. در عراق نیز آمریکا با نیروهای عراقی برای بازپس گیری شهر موصل مشارکت کرد.

چارلز لیستر، یک پژوهشگر تحولات سوریه در مطلبی که روز ۲۴ ژانویه در فارِن پالِسی منتشر کرد نوشت، داعش در حال احیا شدن بوده و ۱۰۰۰۰ شبه نظامی داعش در دست کم ۲۰ زندان موقت واقع در نواحی تحت کنترل آمریکا و کردها در شمال شرق سوریه در بازداشت بوده و یک به اصطلاح «ارتش در حال انتظار» را برای داعش و «نسل بعدی» آن ایجاد کرده‌اند.

پایگاه کریدل نوشت: «این ارزیابی‌ها این نگرانی را ایجاد می‌کند که آمریکا ممکن است از شبه نظامیان داعش برای مقابله با نیروهای مقاومت اسلامی عراق متشکل از گروه‌های مسلح شیعه که در راستای خارج ساختن نیروهای آمریکایی از سوریه و عراق و پایان دادن به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه عمل می‌کنند، بهره برداری کند.»

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار