گوناگون

درباره پایگاه مخفی «برج ۲۲» آمریکا چه می دانیم؟

درباره پایگاه مخفی «برج 22» آمریکا چه می دانیم؟

پس از حمله پهپادی که موجب کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن حداقل 34 تن دیگر شد، یک پایگاه بیابانی نظامی آمریکا در منطقه ای دورافتاده در شمال شرقی اردن، مورد توجه بین‌المللی قرار گرفت .

به گزارش «پارسینه» به نقل از آسوشیتدپرس، این پایگاه که به عنوان برج 22 شناخته می شود، در نزدیکی منطقه ای غیرنظامی در مرز بین اردن و سوریه در امتداد یک خاکریز شنی ساخته شده با بولدوزر قرار دارد که لبه جنوبی منطقه غیرنظامی را مشخص می کند. این پایگاه با مرز عراق تنها 10 کیلومتر فاصله دارد.

این منطقه به الرُکبان معروف است؛ یک منطقه خشک وسیع که در زمان پیدایش خلافت داعش در سال 2014 شاهد ظهور اردوگاه آوارگان در سمت سوریه بود.

در زمان اوج خود، بیش از 100 هزار نفر در آنجا زندگی می کردند که اردن به دلیل نگرانی از نفوذ عناصر داعش، مانع ورود آوارگان به داخل کشور شد. این نگرانی ها ناشی از یک حمله با خودروی بمب گذاری شده در سال 2016 بود که منجر به کشته شدن هفت مرزبان اردنی شد.

طبق برآوردهای سازمان ملل، به دلیل کمبود تدارکات، جمعیت این کمپ در سال های گذشته کاهش یافته و به حدود 7500 نفر رسیده است.

این پایگاه به عنوان یک پاسگاه دیدبانی اردن برای نظارت بر مرز تاسیس شد، اما پس از ورود نیروهای آمریکایی به سوریه در اواخر سال 2015 شاهد افزایش حضور ایالات متحده در آنجا بود. این تاسیسات کوچک شامل نیروهای مهندسی، هوانوردی، لجستیک و نیروهای امنیتی آمریکا است که حدود 350 پرسنل ارتش و نیروی هوایی در آن مستقراند.

موقعیت این پایگاه مکانی برای نفوذ و خروج بی سر و صدای نیروهای آمریکایی  به خاک سوریه فراهم می کند. یک پایگاه کوچک آمریکایی در تنف سوریه در 20 کیلومتری شمال برج 22 قرار دارد. این پایگاه در امتداد بزرگراه سوریه به عراق قرار دارد که در نهایت به موصل که زمانی پایگاه برجسته داعش بود متصل می شود. بزگراه مذکور همچنین یک مسیر بالقوه حمل سلاح از ایران است.

نیروهای آمریکایی مدت‌هاست که از اردن به عنوان پایگاهی نظامی استفاده می کنند و حدود 3000 سرباز آمریکایی معمولاً در سراسر اردن مستقر هستند.

با این حال، حضور آمریکا در اردن خطر خشم مردمی را به همراه دارد که از قبل تظاهرات گسترده ای علیه جنگ اسرائیل با حماس در نوار غزه برگزار کرده اند. برآوردها حاکی از آن است که حدود 3 میلیون از جمعیت 11.5 میلیونی اردن فلسطینی هستند.

ناآرامی های گسترده می تواند حکومت ملک عبدالله دوم، متحد کلیدی آمریکا را تهدید کند. اردن پس از حمله روز یکشنبه، ابتدا وجود پایگاه برج 22 در مرز خود را رد کرد.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار