گوناگون

کودتا در انتظار صهیونیستها، بالا گرفتن اختلافات میان نتانیاهو و سران ارتش

کودتا در انتظار صهیونیستها، بالا گرفتن اختلافات میان نتانیاهو و سران ارتش

شدت اختلافات دولت و شورای جنگ اسرائیل، پس از گذشت حدود 100 روز از جنگ در نوار غزه، بیشتر شده و این در حالی است که درخواست ها از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای کناره گیری هم بیشتر شده است.

به گزارش پارسینه و به نقل از خبر فوری، الجزیره قطر در گزارشی که اخیرا نوشته به اختلافات عمیق نتانیاهو و سران ارتش و اپوزیسیون پرداخته است. در زیر خلاصه ای از گزارش جدید این پایگاه قطری ارائه می گردد.

اختلافات شدید نتانیاهو و سران ارتش

شدت اختلافات دولت و شورای جنگ اسرائیل، پس از گذشت حدود 100 روز از جنگ در نوار غزه، بیشتر شده است. این در حالی است که درخواست ها از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای کناره گیری بیشتر شده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل و عضو شورای جنگ این رژیم، نوشت که عملکرد دولت اسرائیل قبل و بعد از 7 اکتبر 2023 با یک شکست بزرگ متمایز می گردد.

وی افزود: نتانیاهو و هرکسی که در هفتم اکتبر سال گذشته موقعیت نظامی و سیاسی داشته، مسئولیت این شکست را بر عهده دارد. رهبری اسرائیل حقیقت را به مردم نمی گوید.

نیویورک تایمز نیز به نقل از آیزنکوت نوشته که اسرائیل جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را سرنگون نکرده و اهداف جنگ هنوز محقق نشده است و این نشان می دهد که توافق با حماس تنها راه برای رسیدن به هدف و خلاصی از این وضعیت بغرنج است.

 وی تاکید کرد که باید تمام تلاش ها برای حفظ آتش بس موقت در نوامبر گذشته انجام می شد اما این اتفاق نیفتاد و این بدین خاطر است که نتانیاهو علاقه ای به صلح ندارد.

آیزنکوت مدعی است که حضور وی در کابینه اضطراری اخیر از وقوع یک جنگ همه جانبه با حزب الله لبنان جلوگیری کرده است. او معتقد است این جنگ یک اشتباه استراتژیک فاحش بود اما نتانیاهو داشت وارد این جنگ می شد.

پیش از این، آیزنکوت گفته بود که تل آویو باید به جای ادامه جنگ در نوار غزه، دست از دروغگویی بردارد و به توافقی دست یابد که بازداشت شدگان اسرائیلی  را آزاد کرده و به اسرائیل بازگرداند.

آویگدور لیبرمن، رئیس حزب اسرائیل بیتُنو (اسرائیل، خانه ما) نیز در یکی از اظهار نظرهای اخیرش گفته که دولت کنونی (نتانیاهو) توانایی رهبری اسرائیل را ندارد و این نشان دهنده ضرورت تشکیل یک دولت جدید است.

اعتراضات علیه نتانیاهو/ فرار از مواجهه با شکست

نشریه اسرائیلی هاآرتص به نقل از یک منبع موثق در شورای وزیران امنیتی رژیم صهیونیستی گفته که آینده ای برای جنگ در نوار غزه وجود ندارد. این مقام امنیتی افزود که نتانیاهو آشکارا در حال طولانی کردن جنگ و خریدن زمان  است تا از آرام شدن اوضاع و استیضاح فرار کند‌. در واقع، او از مسئولیت خود فرار می کند.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون، به رادیو اسرائیل گفت که نتانیاهو به اسرائیل اهمیتی نمی دهد و تنها چیزی که به آن اهمیت می دهد منافع سیاسی شخصی خودش است. روش و سیاست او باید به سرعت تغییر کند.

چند روز پیش، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در تظاهرات گسترده در تل آویو در مخالفت با دولت و جنگ غزه، به نحوه رسیدگی به موضوع اسرای اسرائیلی، اعتراض کرد.

اخیراً رسانه های اسرائیلی به طور مکرر به اختلافات مداوم نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع وی در رابطه با نحوه مدیریت جنگ در نوار غزه و پیامدهای جنگ و همچنین تلاش های مکرر نتانیاهو برای مسئول دانستن ارتش در شکست های اخیر اشاره کرده اند.

تنش‌های اخیر در درون دولت، همزمان با تظاهراتی ظاهر شده که در مناطق مختلف در تل آویو، بیت‌المقدس و حیفا برگزار می‌شوند. معترضان از دولت می‌خواهند که توافقی با حماس جهت آزادی بازداشت‌شدگان اسرائیلی که در غزه حضور دارند، منعقد کند.

خانواده‌های زندانیان اسرائیلی در نوار غزه گفته اند که اعتمادشان را به دولت نتانیاهو از دست داده‌اند و بر اساس آنچه رادیو اسرائیل گزارش کرده است، قرار است حرکت‌های اعتراضی بیشتری انجام پذیرد.

به گفته تحلیلگران سیاسی، این باور عمومی وجود دارد که نتانیاهو جنگ اخیر را با انگیزه‌های سیاسی و شخصی اداره می‌کند. مخالفان مدعی اند نتانیاهو با گروگان گرفتن وزرای راست افراطی و درگیر کردن آنان با جنگ، تلاش دارد تا از کاهش محبوبیتش جلوگیری کند.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار