گوناگون

ادعای گروسی درباره نیاز به برجام۲ رد شد

ادعای گروسی درباره نیاز به برجام۲ رد شد

سخنگوی نخست وزیر انگلیس ادعای مدیرکل‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد لزوم امضای برجام ۲ با ایران را مردود اعلام کرد و گفت که این کشور همچنان خواهان از سرگیری اجرای کامل توافق سال ۹۴ است.

سخنگوی ریشی سوناک که طبق رویه‌های مرسوم در دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود، این مطلب را در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا پیرامون آخرین موضع انگلیس نسبت به برجام مطرح کرد.

وی با تکرار ادعاهای نخ‌نما درباره برنامه صلح‌آمیز هسته ای کشورمان مدعی شد: همانطور که قبلاً گفتیم اقدامات ایران در ماه های گذشته، پیشرفت به سمت راه حل دیپلماتیک در مورد برجام را بسیار دشوارتر کرده است. اما موضع ما همچنان این است که در سال ۲۰۲۲ یک توافق قابل اجرا روی میز گذاشته شد، که ایران را به اجرای تعهداتش و ایالات متحده را به توافق باز می‌گرداند.

این سخنگو بدون اشاره به تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا در مذاکرات وین ادعا کرد: ایران در استفاده از این فرصت خودداری کرد، اما ما همچنان به انجام هر گام دیپلماتیک برای جلوگیری از توسعه سلاح هسته ای ایران متعهد هستیم.

گفتنی است مذاکرات برای از سرگیری اجرای برجام در هشت دور با حضور نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران در وین برگزار شد. هیات آمریکایی نیز به صورت غیر مستقیم در گفت‌وگوها حاضر بود. اما نتیجه مذاکرات به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند.

 

سخنگوی سوناک‌: به تلاش‌ها برای ازسرگیری اجرای برجام ادامه می‌دهیم

سخنگوی نخست وزیر انگلیس تصریح کرد که دولت لندن با همکاری پاریس و برلین به تلاش‌ها برای ازسرگیری اجرای برجام ادامه می‌دهد.

او در پاسخ به سووال ایرنا درباره سخنان اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون امضای برجام ۲ با ایران تصریح کرد که مساله از نگاه دولت انگلیس مردود است. این سخنگو تصریح کرد: توافقی روی میز وجود دارد و ما همچنان از ایران می خواهیم که به آن پایبند باشد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل آژانس اتمی چندی پیش در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز ادعا کرد که مذاکرات با ایران ممکن است به یک چارچوب جدید و خارج از توافق سال ۹۴ که ایالات متحده از آن خارج شده است نیاز داشته باشد.

وی در این باره ادعا کرد: تلاش برای از سرگیری اجرای [توافق هسته‌ای] در چارچوب برجام کارساز نخواهد بود. شما می‌توانید آن را یک برجام بنامید اما باید یک برجام نسخه ۲ یا چیزی شبیه به آن باشد، زیرا باید خود را با شرایط وفق دهید.

این اظهارات با واکنش تند مقام‌های کشورمان مواجه و تصریح شد که این سخنان با حیطه مسئولیت نامبرده مغایر است. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: تاکنون هیچ‌کس غیر از مدیرکل آژانس صحبتی از برجام ۲ نکرده است. این نوع موضع‌گیری عجیب و دور از انتظار است.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری کشورمان در همین پیوند تصریح کرد که چنانچه رفتار غرب با ایران اصلاح شود، مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و به نتایج نیز خواهد رسید.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار