گوناگون

روسیه: ۱۴۴۳ تانک و خودروی زرهی را منهدم کردیم/ یونیسف: از زمان آغاز جنگ اوکراین، ۱.۵ میلیون کودک فرار کرده‌اند / جانسون: عادی کردن روابط با روسیه اشتباه بزرگی خواهد بود + فیلم و تصاویر

روسیه: ۱۴۴۳ تانک و خودروی زرهی را منهدم کردیم/ یونیسف: از زمان آغاز جنگ اوکراین، ۱.۵ میلیون کودک فرار کرده‌اند / جانسون: عادی کردن روابط با روسیه اشتباه بزرگی خواهد بود + فیلم و تصاویر

پارسینه: بیست‌وچهارمین روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی ادامه یافته است که الجزیره از به وقوع پیوستن انفجاری مهیب در دونتسک خبر داد.

به گزارش پارسینه ؛ بیست‌وچهارمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین ادامه یافته و این در حالی است که وزارت دفاع روسیه روز گذشته از انهدام ۱۸۴ پهپاد اوکراینی و ۱۴۱۲ تانک و خودروی زرهی از آغاز عملیات نظامی در اوکراین خبر داد و اعلام کرد نیرو‌های مسلح روس در یک روز ۶ کیلومتر به عمق اوکراین پیشروی کردند. کی‌یف پیشنهاد روسیه برای خروج تشکیلات نظامی از «ماریوپل» را رد کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با حضور در مراسمی که به مناسبت الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه برگزار شده بود، اعلام کرد مردم کریمه با ایجاد سدی سخت بر سر راه نازی‌ها، کار درستی انجام دادند. کریمه باید به عنوان بخشی از یک کشور که به آن تحقیرآمیز رفتار می‌کرد جدا می‌شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های چین روز گذشته (جمعه) اعلام کرد شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور به ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود اطلاع داده است که اولویت، اکنون پایان دادن به جنگ در اسرع وقت است. پوتین پیش‌تر گفته است: «در نهایت روسیه پس از غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم‌های غیرقانونی غرب، قوی‌تر و مستقل‌تر ظاهر خواهد شد. روسیه کشوری نیست که بتواند حاکمیت خود را برای نوعی سود اقتصادی کوتاه مدت به خطر بیندازد.»

روابط مسکو و کی‌یف پس از الحاق کریمه به روسیه دچار تنش شد. اقدامات نظامی آمریکا و ناتو در استقرار نیرو‌های نظامی در نزدیکی مرز‌های روسیه و مداخلات آن‌ها، باعث تحریک مسکو و شعله‌ور شدن جنگ شد. روسیه هدف این جنگ را غیرنظامی کردن دونباس و دور کردن تهدیدات نظامی ناتو از مرز‌های خود دانسته است و گفته عملیات نظامی خود را به درخواست رؤسای‌جمهور دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین انجام داده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با بیان این‌که کمک‌های آمریکا به اوکراین پیشتر از جنگ روسیه آغاز شده بود، از کمک ۸۰۰ میلیون دلاری تحت عنوان کمک امنیتی به اوکراین شامل سامانه‌های ضد هوایی، ضد زره، اسلحه و مهمات و هواپیما‌های بدون سرنشین، خبر داد و پوتین را جنایتکار جنگی دانست. طبق یک نظرسنجی جنگ اوکراین و افزایش قیمت سوخت، بسیاری از رانندگان در آمریکا را به فکر ترک شغل خود انداخته است. رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر دلیل تورم روزافزون در این کشور را تحریم‌های روسیه و شرایط اوکراین عنوان کرده است.

شورای امنیت در جلسه‌ی روز جمعه خود، نماینده آمریکا در این شورا وجود تسلیحات بیولوژیک در آزمایشگاه‌های اوکراین را که مستقیم از سوی آمریکا حمایت می‌شدند، انکار کرد. وزیر امور خارجه تایوان اعلام کرده است که موضع آمریکا نسبت به تحولات اوکراین نگران‌کننده است و زنگ خطری برای آینده این جزیره به حساب می‌آید. این درحالی است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه جدید خود ابعاد جدیدی از جنگ روانی آمریکا، آزمایشگاه‌های بیولوژیکی و لابی این کشور در سازمان ملل را بیان کرده و تأکید کرده است آمریکا کشور‌های دیگر را تهدید کرده تا در سازمان ملل علیه روسیه رأی دهند.

اخبار لحظه به لحظه تحولات در اوکراین را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:
ادعای وزارت خارجه اوکراین: بیش از ۱۴ هزار نیروی روسی تا روز شنبه کشته شده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۳:۴۵

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد وزارت امور خارجه اوکراین مدعی شد روز شنبه نزدیک به ۱۴ هزار و ۴۰۰ نیروی روسیه در اوکراین کشته شده‌اند.

روسیه: ۱۴۴۳ تانک و خودروی زرهی را منهدم کردیم
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۳:۴۰

وزارت دفاع روسیه امروز در گزارش روزانه خود از آخرین دستاورد‌های عمایات نظامی در اوکراین، اعلام کرد یک هزار و ۴۴۳ تانک و خودروی زرهی را از زمان آغاز این عملیان نظامی در تاریخ ۲۴ فوریه منهدم کرده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد امروز شنبه نیرو‌های روسیه ۵۹ پایگاه نظامی اوکراینی را به همراه یک مکان‌یاب اس۳۰۰ منهدم و ۵ پهپاد را سرنگون کردند.

معاون رئیس حزب حاکم اوکراین: ما سپری هستیم که از بقیه کشور‌های اروپایی دفاع می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۳:۳۷

معاون رئیس حزب حاکم اوکراین در گفت‌وگو با الجزیره مدعی شد:

هیچ رهبر سیاسی در اوکراین وجود ندارد که از واگذاری منطقه دونباس راضی باشد.
ما به دنبال تضمین قوی از کشور‌هایی مانند انگلیس یا ترکیه هستیم، زیرا به روس‌ها اعتقاد نداریم.
امیدواریم که غرب به ما کمک بیشتری کند.
اوکراین سپری است که از بقیه کشور‌های اروپایی دفاع می‌کند.
ارتش ما با حمایت مردمی می‌جنگد و از هیچ کشوری دستور ندارد.

۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۲:۱۹

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیرو‌های «دونتسک» یک گروهان از تیپ ۵۳ ارتش اوکراین را منهدم کردند و کنترل شهر تارامچوک را به دست گرفتند.

۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۲:۱۹

رئیس اداره مدنی و نظامی اوکراین در کی‌یف مدعی شد: از آغاز تهاجم، ۲۲۸ نفر از جمله ۴ کودک در پایتخت کشته شده‌اند.

معاون وزیر خارجه چین گفت: تحریم‌های غرب یکجانبه است
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۲:۱۹

الجزیره گزارش داد، معاون وزیر خارحه چین اعلام کرد تحریم‌ها علیه روسیه یکجانبه بوده و به تصویب شورای امنیت نرسیده است.

او همچنین گفت: ما اقدام روسیه را محکوم نمی‌کنیم و آن را تهاجم نمی‌نامیم؛ اما نگراین خود را از جنگ اعلام می‌داریم.

سازمان ملل از ۸۴۷ کشته از غیرنظامیان در جنگ اوکراین خبر داد
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۲:۱۹

سازمان ملل اعلام کرد دست‌کم ۸۴۷ غیرنظامی از زمان آغاز جنگ در اوکراین کشته و حدود یک هزار ۴۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

الجزیره: بیشتر ماریوپل تحت کنترل جدایی‌طلب‌هاست
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۲:۱۸

شبکه الجزیره گزارش داد بیشتر شهر «ماریوپل» اکنون تحت کنترل جدایی‌طلبان حامی روسیه قرار گرفته است.

این شبکه همچنین اعلام کرد درگیری‌ها همچنان میان جدایی‌طلبان و نیرو‌های اوکراینی در «ماریوپل» در جریان است.

ادعای وزیر دارایی اوکراین: تهاجم روسیه ۳۰ درصد اقتصاد اوکراین را تعطیل کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۲:۱۸

الجزیره گزارش داد، سرهی مارچنکو، وزیر دارایی اوکراین در مصاحبه‌ای تلویزیونی مدعی شد: تهاجم روسیه ۳۰ درصد از اقتصاد اوکراین را به تعطیلی کشانده است.

دیمیتری مدودف: اقتصاد روسیه با تحریم‌های غرب سقوط نخواهد کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۲:۱۶

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در سخنانی اعلام کرد: اقتصاد روسیه در نتیجه تحریم‌های غرب سقوط نمی‌کند؛ چراکه روسیه می‌داند چطور تحت محدودیت‌ها عمل کرده و شرکای قابل اعتمادی دارد.

رئیس‌جمهور سابق لتونی در مصاحبه با الجزیره مدعی شد:
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۰:۴۱

ما به شجاعت مردم اوکراین و رئیس‌جمهور آن‌ها در دفاع از حاکمیت کشور احترام می‌گذاریم.
ما احساس خطر نمی‌کنیم، اما رئیس‌جمهور پوتین دیگر تمام قدرت ذهنی خود را ندارد.
نمی‌دانیم پوتین چرا تصمیم گرفت جنگ نابودی را علیه اوکراین به راه بیندازد.
از جنگ جهانی سوم بسیار می‌ترسم.
ناتو فکر می‌کند تحریم‌ها ممکن است برای منصرف کردن از حمله به اوکراین کافی باشد.

۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۰:۴۱

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشت جنگنده‌های گردان «آزوف» اوکراینی در کنار نیرو‌های عادی در شهر «ماریوپول» می‌جنگند.

ادعای زلنسکی: ارتش روسیه از آغاز جنگ، ۱۱۲ کودک را کشته است
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۰:۴۱

شبکه الجزیره گزارش داد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنانی مدعی شد ارتش روسیه از زمان آغاز جنگ ۱۱۲ کودک اوکراینی را کشته است.

زلنسکی همچنین گفت: ادامه جنگ اوکراین، تهدیدی برای تمامی کشور‌های اروپایی است. ما خواهان بلوکه شدن دارایی‌های تمامی افرادی هستیم که دستی در این جنگ دارند.

یونیسف: از زمان آغاز جنگ اوکراین، ۱.۵ میلیون کودک فرار کرده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۰:۴۱

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده است قریب به ۱.۵ میلیون کودک از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه، از اوکراین گریخته‌اند.

۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۰:۴۰

به گزارش الجزیره، وزارت دفاع اوکراین مدعی توقف پیشروی نیرو‌های روسی به سمت کی‌یف و وادار کردن آن‌ها به عقب نشینی ۷۰ کیلومتری از پایتخت اوکراین شد.

وزارت دفاع اوکراین مدعی شد: نیرو‌های ما موفق شدند پیشروی ارتش روسیه را در «میکولایف» دفع کنند. «ماریوپل» همچنان علیه نیرو‌های روسی می‌جنگد.

۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۲۰:۲۰

هیئت روسیه در وین اعلام کرد مسکو اطلاعات به روز شده ای را در مورد وضعیت نیروگاه های چرنوبیل و زاپوروژیا در اختیار آژانس قرار داده است.

لوکاشنکو: ارتش اوکراین مستقیما از سوی آمریکا هدایت می‌شوند
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۸:۵۰

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس: ارتش اوکراین توسط مستشاران کشورهای غربی و آمریکا فرماندهی می‌شود.

لوکاشنکو: ارتش اوکراین مستقیما از سوی آمریکا هدایت می‌شوند
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۸:۵۰

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس: ارتش اوکراین توسط مستشاران کشورهای غربی و آمریکا فرماندهی می‌شود.

واشنگتن خبر کشته شدن سربازان آمریکایی در دونتسک را تکذیب کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۸:۴۹

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه خود خبر کشته شدن ۳ سرباز آمریکایی در منطقه دونتسک در شرق اوکراین را تکذیب کرد.

وی اعلام کرد: خبر‌های گسترده‌ای مبنی بر کشته شدن ۳ سرباز آمریکایی در منطقه دونباس منتشر شده که جعلی و دروغ است.

پورتر گفت: هیچ سرباز آمریکایی در اوکراین وجود ندارد، فیلم منتشر شده در این خبر مربوط به سال ۲۰۱۸ است و سربازانی که در تصویر نشان داده شده‌اند در سال ۲۰۱۹ به سلامت به خانه بازگشتند. آن‌ها سالم هستند. خبر جعلی است و این افراد مزدور نیستند.

مدودف: هیچ فروپاشی در اقتصاد روسیه وجود نخواهد داشت
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۸:۴۹

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه، تاکید کرد که هیچ فروپاشی در اقتصاد روسیه رخ نخواهد داد و تاکید کرد که روسیه شرکای قابل اعتماد زیادی دارد.

رئیس جمهور چچن از ورود یک «گردان داوطلب» به اوکراین خبر داد
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۸:۴۹

رمضان قدیروف، رئیس جمهور چچن پس از تایید دو روز پیش مبنی بر اینکه "هزار" داوطلب چچنی برای پیوستن به نیرو‌های روسیه راهی اوکراین شده اند، امروز شنبه بار دیگر از ورود یک "گردان داوطلب" به اوکراین خبر داد.

قدیروف در اکانت تلگرام خود کلیپی منتشر کرد که نشان می‌دهد آدام دلیمخانوف، نماینده دومای دولتی روسیه از چچن، (از خویشاوندان قدیروف) در حال سخنرانی برای این مبارزان چچنی است که داوطلبانه در کنار مسکو می‌جنگند.

شروع مقررات منع رفت‌وآمد در زاپاروژیه
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۸:۴۹

سی‌ان‌ان به نقل از رئیس شورای زاپاروژیه: امروز از ساعت ۴ عصر تا ۶ صبح دوشنبه آینده منع آمد و شد اعمال می‌شود.

امنیت فدرال روسیه: نیروی دریایی اوکراین حدود ۴۲۰ مین را در جاده‌های منتهی به بنادر کاشته است
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۸:۱۰

سرویس امنیت فدرال روسیه گزارش داد که نیروی دریایی اوکراین پس از آغاز عملیات ویژه روسیه، حدود ۴۲۰ مین را در مسیر‌های منتهی به بنادر اودسا، اوچاکوف، چورنومورسک و یوژنی قرار داد.

اتحادیه اروپا ادعاهای روسیه در مورد آزمایشگاه‌های تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین را رد کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۷:۴۰

وزارت خارجه اوکراین: اتحادیه اروپا ادعاهای نادرست روسیه در مورد آزمایشگاه‌های تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین را رد کرده است.

خیز روسیه برای تصرف شهر راهبردی اودسا
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۷:۳۸

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز شنبه مدعی شد، روسیه قصد تصرف اودسا را دارد اما واشنگتن بابت استقرار نیروهای روس در مرزهای ناتو نگرانی ندارد.

آستین در نشست خبری با «کریل پتکوف» نخست‌وزیر بلغارستان اعلام کرد گفت‌وگوها با این کشور بر تقویت توان دفاعی جبهه شرقی ناتو تمرکز داشت و این کشور «در حال همکاری با ما برای توسعه مجدد سامانه دفاعی ناتو است».

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد روسیه در اوکراین با استفاده از روش‌های بی‌رحمانه، غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد و از این طریق در جنوب اوکراین پیشروی می‌کند.

او در ادامه گفت، کشورهای عضو ناتو بر سر لزوم حمایت از مردم اوکراین در دفاع آن‌ها از سرزمین مادری توافق دارند و «جنگ پوتین در اوکراین و شمار تلفات آن تأسف برانگیز است».

رئیس پنتاگون در ادامه ادعاهای خود گفت:‌ «روسیه قصد دارد شهر اودسا (در جنوب غربی اوکراین) را به‌خاطر اهمیت راهبردی که دارد، تصرف کند».

پتکوف نیز در این نشست خبری بر ضرورت حمایت از مولداوی، همسایه جنوب غربی اوکراین تأکید کرد و گفت، کشورش قصد دارد توان نظامی خود را افزایش دهد و به ارسال کمک‌های دارویی و بشردوستانه برای پناهجویان اوکراینی ادامه خواهد داد.

آستین همچنین در این نشست خبری گفت: «اطلاعات مشخصی درباره اعزام نیروهای بیشتر روسیه به اوکراین وجود ندارد و از آنجا که پیشروی آن‌ها در اوکراین متوقف شده است، نگران استقرار نیروهای روسی در مرزهای ناتو نیستیم».

وزیر دفاع آمریکا گفت: «کشورهای عضو ناتو باید به‌صورت متناوب هماهنگی داشته باشند تا با خطرات مقابله کنند. تلاش‌های ناتو باید تقویت شود و باید قادر به اقدام در زمان مناسب باشیم».

۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۷:۰۸

رویترز به نقل از مشاور رئیس جمهور اوکراین خبر داد که ذخایر غذایی برای یک سال کافی است؛ اما ممکن است محصولات کافی برای صادرات وجود نداشته باشد

نبرد نیروهای روس و اوکراین در کارخانه فولاد ماریوپول
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۷:۰۱

وادیم دنیسنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین امروز اعلام کرد که نبرد میان نظامیان این کشور و ارتش روسیه در کارخانه فولاد آزوفستال در شهر بندری محاصره شده ماریوپول ادامه دارد.

این کارخانه که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های اروپا به شمار می‌رود نقش مهمی در اقتصاد اوکراین داشت.

دنیسنکو در یک گفتگوی تلویزیونی با ابراز تاسف از وضعیت این کارخانه افزود: «می‌توانم بگویم که ما این غول اقتصادی را از دست داده‌ایم و در واقع یکی از بزرگترین کارخانه‌های متالورژی اروپا در حال نابودی است.»

پوتین و نخست وزیر لوکزامبورگ درباره پیشرفت مذاکرات روسیه و اوکراین گفتگو کردند
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۶:۴۶

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه در گفتگو با خاویر بتل، نخست‌وزیر لوکزامبورگ، ارزیابی‌هایی از روند مذاکرات روسیه و اوکراین را تشریح کرد.

خاویر بتل به (پوتین) از تماس با سران اوکراین و تعدادی دیگر از کشور‌ها اطلاع داد.

دفتر پوتین گفت: ولادیمیر پوتین ارزیابی‌های اساسی خود را از روند مذاکرات بین نمایندگان روسیه و اوکراین تشریح کرد.

پوتین به فعالیت‌های غیرقابل قبول آمریکا در زمینه تحقیقات نظامی-بیولوژیکی در اوکراین اشاره کرد که به گفته او تهدیدی برای روسیه و اروپا است.

ایندیپندنت: فرمانده ارشد روسیه در جنوب اوکراین کشته شد
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۶:۴۲

اولکسی آرستوویچ، مشاور ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک نشست خبری ادعا کرد که یکی از فرماندهان ارشد روسیه در جنوب اوکراین کشته شده است.

لهستان پیشنهاد محاصره تجاری کامل اتحادیه اروپا علیه روسیه را داد
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۶:۲۸

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان، روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که لهستان پیشنهاد می‌کند یک تحریم تجاری کامل را به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی در اوکراین اضافه کند.

موراویسکی گفت: «لهستان پیشنهاد می‌کند در اسرع وقت یک محاصره تجاری به بسته تحریم‌ها اضافه شود: هم بنادر دریایی - ممنوعیت ورود کشتی‌های تحت پرچم روسیه به بنادر - و هم ممنوعیت تجارت زمینی».

وی همچنین خاطرنشان کرد که از محاصره کامیون‌های حامل کالا به سمت روسیه و بلاروس که روز شنبه در مرز لهستان و بلاروس سازماندهی شد، حمایت می‌کند.

تاکید وزیر دفاع انگلیس بر تقویت جناح شرقی ناتو
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۶:۲۰

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس گفت: ما تحویل سلاح به اوکراین را متوقف نخواهیم کرد و امنیت جناح شرقی ناتو باید تقویت شود.
ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم تا مردان و زنانی را که برای کشورشان می‌جنگند مسلح کنیم.

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس نیز گفت تا زمانی که حاکمیت به اوکراین بازگردد آرام نخواهیم نشست. رئیس جمهور اوکراین شجاعت زیادی از خود نشان داد و ما نمی‌خواهیم به دوران شوروی بازگردیم. وقتی با ظالمی مانند پوتین روبرو می‌شود، تنها چیزی که می‌فهمد قدرت است. عنوان اولین کشوری که از اوکراین با سلاح‌های ضد تانک حمایت می‌کند. ما به قطع ارتباط روسیه از سیستم انتقال پول سوئیفت کمک کردیم.

بلغارستان کمک نظامی به اوکراین را رد کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۶:۱۵

"کریل پتکوف"، نخست وزیر بلغارستان در سخنانی کمک نظامی به اوکراین را رد کرد. کریل پتکوف در یک کنفرانس مطبوعاتی در صوفیه با "لوید آستین" وزیر دفاع ایالات متحده گفت که کشور او که عضو ناتو است، به ارائه کمک های بشردوستانه ادامه خواهد داد.

بلغارستان با وجود اینکه با اوکراین هم مرز نیست، هزاران پناهنده اوکراینی را پذیرفته است. به عنوان بخشی از تقویت مرزهای شرقی ناتو، این کشور همچنین یک گروه جدید از نیروهای ناتو - شامل حدود 150 سرباز پیاده نظام از ارتش ایالات متحده- را پذیرفته است.

رئیس پارلمان روسیه: ناتو ارسال سلاح و مزدور به اوکراین را متوقف کند
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۶:۱۰

«ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه روز شنبه از ناتو خواست، ارسال تسلیحات و مزدور به اوکراین را متوقف کند.

به نوشته روزنامه «چاینا دیلی»، ولودین در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌‌ «تسلیحات و مهمات [اوکراین] از کشورهای ناتو تأمین می‌شود. مزدورانی که رتبه‌های مختلف گردان‌های ملی‌گراهای اوکراین را پر می‌کنند از کشورهای عضو اتحاد آتلانتیک شمالی آمده و تحت رهبری آن‌ها قرار دارند».

رئیس مجلس نمایندگان روسیه افزود: «بنابراین هنگامی که [جو] بایدن و شرکایش در ناتو دعوت به صلح می‌کنند، باید ابتدا از خود شروع کنند. در خصوص تأخیر ایجاد شده در نازی‌زدایی و خلع سلاح در اوکراین و آرام شدن اوضاع در این کشور، آن‌ها مقصر هستند».

او در ادامه متذکر شد، اگر کشورهای غربی خواستار صلح هستند باید کانال‌های مالی خود را به‌جای تأمین نظامی، برای کمک‌های بشردوستانه برای مردم اوکراین صرف کنند.

ارتش اوکراین پاتک سنگینی را علیه نیروهای روسیه آغاز کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۶:۰۶

منابع خبری اعلام کردند: ارتش اوکراین پاتک سنگینی را علیه نیروهای روسی در شمال غرب و غرب کی‌یف با هدف بازپس‌گیری مناطقی که به تسلط ارتش روسیه درآمده، آغاز کرده است.

شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهر لویو در غرب اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۳:۴۱

منابع خبری از شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهر لویو در غرب اوکراین خبر دادند و اینکه از ساکنان خواسته شده است که به پناهگاه‌ها بروند.

وزارت دفاع اوکراین: ارتش اوکراین دسترسی به دریای آزوف را از دست داده است
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۳:۴۱

وزارت دفاع اوکراین اذعان کرد که نیروهای ارتش این کشور در نتیجه تهاجم ارتش روسیه و نیروهای جمهوری دونتسک دسترسی به دریای آزوف را از دست داده‌اند.

وزارت دفاع روسیه: برای اولین بار در جنگ اوکراین از موشک فراصوت کینجال استفاده شد
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۳:۳۹

ایگور کوناشینکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای مسلح روسیه برای اولین بار در جنگ اوکراین از موشک فراصوت کینجال استفاده کرده و یک انبار مهمات نظامی را منهدم کرده است.

وی از انهدام ۶۹ مرکز نظامی، ۱۲ پهپاد، ۴ مرکز فرماندهی، چهار سامانه دفاع هوایی، یک مرکز رادار، سه موشک انداز، ۱۲ انبار موشک و سلاح توپخانه و ۴۳ انبار ادوات نظامی اوکراین خبر داد.

وزیر خارجه انگلیس: تحریم‌ها علیه تاجران روس را لغو نمی‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۳:۲۹

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس سخنانی را در خصوص تحریم‌های روسیه مطرح کرد. وی گفت: تحریم‌هایی که پیشتر علیه تاجران روس اعمال شدند، لغو نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه انگلیس تأکید کرد: ما قصد لغو تحریم‌ها علیه تاجران روس را نداریم زیرا این تاجران باعث شدند تا رئیس جمهور روسیه کارهایی را که امروز همگان می‌بینند، انجام دهد.

وی افزود: بر اساس تحریم‌هایی که علیه تاجران روس اعمال شده است، «رومن آبراموویچ» مالک باشگاه چلسی انگلیس دیگر نمی‌تواند به لندن بازگردد. پیشتر ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در پی تحریم تاجران روس توسط انگلیس در سخنانی طعنه آمیز خطاب به او گفته بود: در موضع خود تجدیدنظر نکنید خانم تراس! ما واقعاً به شما امیدواریم.

شلیک اولین موشک مافوق صوت غیرقابل توقف روسیه به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۱۳:۲۸

به دنبال ادعای کی یف مبنی بر کشتن 15 هزار مهاجم روس در جنگ، روسیه برای اولین بار موشک مورد علاقه پوتین با سرعت 9 هزار مایل بر ساعت را به سوی غرب اوکراین شلیک کرد.

سرعت موشک کینژال یا خنجر 10 برابر سرعت صوت بوده و پوتین در سال 2018 از آن رونمایی کرد.

این موشک توسط سیستم دفاع غرب غیرقابل توقف بوده و ظاهرا به سوی اوکراین شلیک شده است.

مسکو پیش‌تر مدعی شده که سیستم‌های دفاعی غرب نمی‌توانند با این موشک مقابله کنند و این سلاح با بردی معادل 1250 مایل قابلیت نصب کلاهک هسته‌ای دارد.

حمله انجام شده روز جمعه ظاهرا متعارف بوده است.

این موشک به دلیل فناوری بالایی که دارد مورد علاقه رئیس جمهور روسیه بوده و پوتین در سخنرانی 2018 خود از آن رونمایی کرد.

البته در جریان عملیات نظامی روسیه در سوریه در سال 2016 از این سلاح به نفع بشار اسد هم استفاده شد و بعدا پوتین آن را معرفی کرد.

اوکراین ادعا کرده است که 15 هزار روس را از پای درآورده است اما مقامات نظامی آمریکا رقم را حدود 7 هزار پرسنل نظامی روس می‌دانند که در این میان 4 ژنرال ارشد نیز جزو کشته شدگان است.

هشدار صندوق بین المللی پول و بانک جهانی درباره عواقب جنگ اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۹:۲۳

ادامه جنگ در اوکراین سبب نوسان در بازار‌های جهانی شده است. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی می‌گویند تمامی اقتصاد‌ها در جهان بطور کامل در معرض تاثیر گرفتن از این بحران قرار گرفته اند. این وضعیت هشدار دهنده می‌تواند به کاهش رشد اقتصادی، وقفه در معاملات تجاری و افزایش نرخ تورم منجر شود.

ادامه تنش‌ها میان روسیه و اوکراین سبب شد قیمت نفت خام با رشدی قابل توجه به بیش از ۱۰۳ دلار در هر بشکه افزایش یابد. دیگر بازار‌های مالی هم تحت تاثیر این تنش‌ها قرار گرفته و دچار نوساناتی شده اند.

ارسال موشک های ضدتانک انگلیسی به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۹:۲۳

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک انگلیسی اعلام کرد لندن 4 هزار و 200 موشک کوتاه برد ضدتانک به نیروهای اوکراینی برای مقابله با پیشروی های روسیه ارسال کرده است.

این خبر در حالی منتشر می شود که کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به طور پیوسته در حال ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین هستند. با این حال، این کشورها از مداخله مستقیم نظامی در این کشور خودداری می کنند زیرا از تقابل نظامی آشکار با روسیه واهمه دارند.

آمریکا: در اوکراین منطقه پرواز ممنوع اعلام نمی کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۹:۲۳

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد واشنگتن به هیچ عنوان به طور مستقیم وارد جنگ اوکراین نخواهد شد و نیز منطقه پروار ممنوع بر فراز آسمان این کشور اعلام نخواهد کرد.

وی افزود: نیروهای روسی در اوکراین اشتباهاتی انجام داده و از جنبه لجستیکی هم اینک به مشکل برخورده اند. بسیاری از پیش فرض های آنها برای جنگ اوکراین اشتباه از آب درآمده است و روس ها در اوکراین دچار مشکل شده اند.

پسکوف: اظهارات بایدن به توهین شخصی به ولادیمیر پوتین تبدیل شده است
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۹:۲۲

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا عملا توهین شخصی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تبدیل شده است.

بایدن پیشتر پوتین را به جنایت جنگی در اوکراین متهم کرده بود که با واکنش منفی و شدید روسیه همراه شد.

به صدا در آمدن آژیرهای هشدار در پایتخت اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۸:۵۵

خبرگزاری اوکراین گزارش داد: آژیر خطر صبح امروز در کی‌یف، ژیتومیر و چرنیهیو به صدا درآمد.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز افزود: نیرو‌های روسی تاکنون موفق به محاصره پایتخت نشده اند. نیرو‌های اوکراینی پیشروی نیرو‌های روسی به سمت شهر میکولایف را متوقف کردند. روسیه امروز ۱۴ موشک پرتاب کرد و بیش از ۴۰ حمله به مناطق مختلف انجام داد.

۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۸:۳۴

نیویورک تایمز به نقل از یک دیپلمات انگلیسی گزارش داد: بیش از ۴۲۰۰ موشک ضد تانک کوتاه برد برای نیرو‌های اوکراینی ارسال کرده ایم.

آستین: هیچ کس نمی‌خواهد شاهد درگیری بین آمریکا و روسیه باشد
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۸:۳۱

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: هیچ کس نمی‌خواهد شاهد درگیری بین آمریکا و روسیه باشد و این برای جهان خوب نخواهد بود. مهمترین چیز در حال حاضر این است که مطمئن شویم هر کاری که می‌توانیم برای حمایت از اوکراین انجام می‌دهیم. تمرکز ما بر این است که مطمئن شویم هر کاری که ممکن است برای دفاع از ناتو انجام می‌دهیم.

وی افزود: ما نیرو‌هایی را در بخش شرقی ناتو مستقر کردیم تا به متحدان اطمینان دهیم. ما هیچ مدرکی دال بر استفاده خوب از گزارش‌های اطلاعاتی و تاکتیکی توسط نیرو‌های روس نمی‌بینیم. همچنین هیچ نشانه‌ای مبنی بر ترکیب توان هوایی و دریایی توسط نیرو‌های روسیه نمی‌بینیم.

این مقام آمریکایی اعلام کرد: امیدواریم چین از این اقدام شنیع پوتین در اوکراین حمایت نکند. امیدواریم که چین نیاز به احترام به حاکمیت را به رسمیت بشناسد، اما پیش بینی اینکه پکن چه خواهد کرد دشوار است.

نخست وزیر انگلیس: باید به وابستگی به نفت و گاز روسیه خاتمه بدهیم
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۸:۲۸

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفت انگلیس کمک‌های بیشتری در زمینه تسلیحات دفاعی در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

نخست وزیر انگلیس که در مراسمی در حمایت از اوکراین در اسکاتلند سخنرانی می‌کرد، همچنین خواستار پایان وابستگی کشورش به نفت و گاز روسیه شد.

روسیه بزرگترین تامین کننده گاز اتحادیه اروپا و نیز یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان محسوب می شود.

انتقاد روسیه از غرب به دلیل نادیده گرفتن بمباران دونتسک
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۷:۱۹

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، کی یف را متهم کرد تلاش می‌کند با مطرح کردن پیشنهادهای غیرواقعی از مذاکرات صلح خارج شود. وی به گلوله باران مناطق مسکونی در دونتسک توسط ارتش اوکراین اشاره کرد و از کشورهای غربی به دلیل نادیده گرفتن جنایات جنگی ارتش اوکراین انتقاد کرد.

فرانسه: اوکراین هیچ برنامه تسلیحاتی بیولوژیکی ندارد
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۷:۱۵

نماینده فرانسه در جلسه شورای امنیت گفت اوکراین به تعهدات خود بر اساس کنوانسیون تسلیحات بیولوژیکی احترام می‌گذارد. روسیه به کارزار ارائه اطلاعات نادرست خود دامن می‌زند در حالی که اوکراین هیچ برنامه تسلیحاتی بیولوژیکی ندارد.

دوریویر گفت: سازمان ملل به طور شفاف در هفته گذشته و امروز نشان داده است هیچ اطلاعاتی درباره وجود چنین برنامه‌ای در اختیار ندارد.

زلنسکی: دولت از خانواده‌هایی که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند حمایت می‌کند
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۶:۲۱

الجزیره نوشت، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد:

  • من تصمیمی برای حمایت دولت از خانواده‌هایی که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند صادر کردم.
  • امروز بمباران هوایی و زمینی زیادی صورت گرفت و تلفات جانی در بین غیرنظامیان برجای گذاشت.
  • نیرو‌های ما توانستند نیرو‌های دشمن و بمباران مدارس، بیمارستان‌ها و کلیسا‌ها توسط روسیه را متوقف کنند.
  • راهی جز نشستن برسر میز مذاکره و اتخاذ راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و مذاکره برای آن وجود ندارد.
جنگ اوکراین و سایه فقر بر سر ۴۰ میلیون نفر در جهان
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۶:۲۰

به گزارش رویترز، مرکز توسعه جهانی اعلام کرد که افزایش شدید قیمت مواد غذایی و انرژی ناشی از درگیری بین روسیه و اوکراین، بیش از ۴۰ میلیون نفر را به سوی فقر شدید سوق خواهد داد. این مرکز نسبت به محدودیت صادرات و تحریم تولید مواد غذایی روسیه هشدار داد.

کاخ سفید: بایدن در گفت وگو با شی جین پینگ به تشریح عواقب کمک به روسیه پرداخت
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۶:۱۹

حزب الله هر گونه حضور در اوکراین را تکذیب کرد / قطع دسترسی اوکراین به دریای آزوف + فیلم و تصاویر

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلان کرد که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در گفت وگوی روز جمعه خود با شی جین پینگ رییس جمهوری چین، به تشریح عواقب حمایت مادی احتمالی پکن از مسکو پرداخته است.

در بخش دیگری از بیانیه کاخ سفید آمده است: ریس جمهوری آمریکا بر حمایت خود از حل دیپلماتیک بحران اوکراین تاکید کرد.

کاخ سفید ادامه داد که رؤسای جمهوری دو کشور توافق کردند تا خطوط باز ارتباطی با یکدیگر را حفظ کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این گفت وگو بر تهاجم بی‌دلیل روسیه به اوکراین متمرکز بود. بایدن بار دیگر تاکید کرد که سیاست آمریکا در قبال تایوان تغییر نکرده است و آمریکا همچنان مخالف هرگونه تغییر یکجانبه در وضعیت کنونی تایوان است. رؤسای جمهوری آمریکا و چین تیم‌های خود را موظف کردند تا در این دوره حساس پیش رو، دستاوردهای مکالمه امروز را پیگیری کنند./ایرنا

ماریا زاحارووا: غرب با پذیرش اشتباهش، بر رسیدگی به مطالبات مشروع ایران متمرکز شود
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۶:۱۷

حزب الله هر گونه حضور در اوکراین را تکذیب کرد / قطع دسترسی اوکراین به دریای آزوف + فیلم و تصاویر

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از کشورهای غربی خواست که اشتباهات خود را پذیرفته و روی رسیدگی به خواسته های مشروع ایران برای احیای برجام متمرکز نمایند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از کشورهای غربی خواست که اشتباهات خود را پذیرفته و روی رسیدگی به خواسته‌های مشروع ایران برای احیای برجام متمرکز نمایند.

نمایندگی روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در صفحه توئیتر خود به نقل از «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نوشت: تردید در پایبندی روسیه به برجام بازی است که توسط کسانی که نمی‌توانند اشتباهات خود را بپذیرند انجام می‌شود. ما به همکاران غربی خود پیشنهاد می‌کنیم انرژی خود را بر رسیدگی به مطالبات مشروع ایران در مورد پیش نویس احیای توافق متمرکز نمایند./مهر

کاخ سفید: سلاح‌های ارسالی به اوکراین تنها جنبه دفاعی دارند
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۶:۱۶

حزب الله هر گونه حضور در اوکراین را تکذیب کرد / قطع دسترسی اوکراین به دریای آزوف + فیلم و تصاویر

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که سلاح‌های ارسالی آمریکا به اوکراین تنها برای کمک به این کشور به منظور دفاع از خود هستند.

جن ساکی روز جمعه به وقت محلی در نشست خبری با خبرنگاران افزود: هیچ یک از سلاح هایی که آمریکا در اختیار اوکراین قرار می دهد نمی تواند برای حمله به کشور دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

کاخ سفید تهدید روسیه در مورد هدف قرار دادن محموله های سلاح غرب را کم اهمیت توصیف کرد.

در همین حال، سخنگوی کاخ سفید در اظهارات جداگانه ای سخنان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در ارتباط با هدف قرار دادن محموله های نظامی غرب به اوکراین را کم اهمیت توصیف کرد.

جن ساکی گفت: این تهدیدی است که لاوروف قبلاً نیز مطرح کرده بود. هیچ نیروی آمریکایی در داخل اوکراین فعال نیست. ما از نزدیک اقدامات تشدید کننده روس ها و این تهدیدها را دنبال می کنیم.

لغو مجوز فعالیت شبکه تلویزیونی روسیه در انگلیس
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۶:۱۵

نمایندگان انگلیس از ممنوعیت فعالیت راشاتودی در این کشور حمایت کردند. این گزارش می افزاید واکنش‌ها به اقدام نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها در انگلیس موسوم به آفکام مبنی بر لغو مجوز فعالیت شبکه تلویزیونی روسیه راشاتودی در این کشور همچنان ادامه دارد‎، این در حالی است که شماری از نمایندگان پارلمان انگلیس از این اقدام پشتیبانی کردند. آفکام در اطلاعیه خود اعلام کرد: ما شبکه تلویزیونی روسیه آر.تی را برای داشتن مجوز فعالیت در انگلیس مناسب نمی‌دانیم و نمی‌توانیم باور داشته باشیم که پخش کننده مسئول است. پس از جنگ اوکراین شماری از نمایندگان پارلمان انگلیس از دولت خواستند فعالیت راشاتودی در انگلیس را متوقف کند که بوریس جانسون تصریح کرد این اقدام در آفکام در حال پیگیری است. از همان زمان اقدامات علیه شبکه تلویزیونی روسیه در انگلیس افزایش یافته است.

حدود دو هفته پیش نادین دوریس، وزیر فرهنگ انگلیس با بیان اینکه راشاتودی بخشی از کارزار جهانی اطلاعات نادرست روسیه است، از آفکام، نهاد ناظر بر رسانه‌ها در این کشور خواست لغو مجوز فعالیت آن را در دستور کار قرار دهد. وزیر فرهنگ انگلیس ، محدود کردن توانایی رسانه‌ای روسیه برای گسترش تبلیغات این کشور را ضروری دانست. آفکام نهاد ناظر بر رسانه‌ها در انگلیس پیش‌تر نیز فاش کرد که از قبل نظارت‌های این نهاد در نحوه پوشش بحران اوکراین در پخش کنندگان در انگلیس افزایش یافته است. این نهاد همچنین از بررسی فوری شکایات و اقدامات سریع در این باره خبر داد. کایر استارمر رهبر حزب کارگر انگلیس هم شبکه تلویزیونی راشاتودی را ابزار تبلیغات روسیه توصیف و از توقف فعالیت آن استقبال کرد. بوریس جانسون پیش‌تر گفته بود ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به آزادی بیان اعتقاد دارد.

روسیه اقدامات تلافی جویانه علیه فعالیت رسانه‌های انگلیسی انجام می دهد

پیش‌ از این وزارت خارجه روسیه تاکید کرده بود در صورتی که انگلیس فعالیت رسانه‌های روسی را محدود کند، علیه رسانه‌های انگلیسی اقدامات تلافی جویانه انجام خواهد داد، اما مقامات انگلیس این اقدام روسیه را نقض آزادی بیان اعلام و آن را محکوم کردند. مسئولان شبکه راشاتودی، مقامات انگلیس را به ریاکاری درباره حق آزادی بیان متهم کردند و گفتند سیاستمداران غربی به ویژه انگلیسی سرانجام با مداخله آشکار در نهاد‌هایی که مستقل و کاملا فارغ از فشار‌های سیاسی توصیف می‌شوند از پوشش ریاکارانه خارج شده اند. آنان همچنین شبکه تلویزیونی راشاتودی را رسانه‌ای برای رقابت با سلطه غول‌های رسانه‌ای آمریکا و انگلیس دانستند که اطلاع رسانی آنها جانبدارانه است و تاب تحمل صدای دیگران را ندارند. حامیان لغو مجوز فعالیت شبکه تلویزیونی روسیه در انگلیس معتقدند این شبکه موجب تضعیف اعتماد همگانی مردم غرب به دولت‌ها و نهاد‌ها و موسسات غربی شده است.

پیش‌تر نیز اتحادیه اروپا فعالیت شبکه تلویزیونی روسیه (راشاتودی) و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه را ممنوع کرد که واکنش شماری از نهاد‌های مدنی و فعالان رسانه‌ای را در پی داشت و آنان این اقدام دولت‌های غربی را پایین بودن آستانه تحمل آنان در شنیدن هر گونه صدایی غیر آنچه که آنان باور دارند دانستند و گفتند: برغم تاکید بر ادعاعهای آزادی بیان و داشتن هزاران شبکه رادیویی، تلویزیونی، خبرگزاری و رسانه‌های مکتوب، این اقدام آنان نشان می‌دهد که چه میزان درباره آزادی بیان ریاکار هستند و در مواجهه با هر گونه صدای مخالفی چگونه رفتار می‌کنند.

قطع دسترسی اوکراین به دریای آزوف
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۶:۰۵

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد با پیشروی نیروهای روسی از جبهه شرق، دسترسی اوکراین به دریای آزوف قطع شد.

هم اینک نیروی دریایی روسیه بنادر اوکراین در دریای سیاه را نیز در محاصره قرار داده و در حال پیشروی در این منطقه است و احتمال سقوط این بنادر و قطع دسترسی کامل اوکراین به دریای سیاه نیز در روزهای آینده وجود دارد

وزارت دفاع روسیه: انهدام انبارهای نظامی اوکراین در حومه شهرهای میکولایف و وزنسنسک
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۶:۰۱

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که با تسلیحات بسیار دقیق به کارخانه هواپیماسازی در شهر لویو در غرب اوکراین حمله کردیم و انبارهای نظامی نیروهای اوکراینی در حومه شهرهای میکولایف و وزنسنسک در این حمله منهدم شدند.

حزب الله هر گونه حضور در اوکراین را تکذیب کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۸ - ۰۶:۰۰

سید حسن نصرالله گفت که حضور هرگونه رزمنده یا کارشناس از حزب الله در اوکراین برای جنگیدن در کنار نیروهای روس را با قطعیت تکذیب می‌کند و هیچ فردی از حزب الله به عنوان رزمنده یا کارشناس به این میدان یا میدان‌های دیگر جنگ نرفته است.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد وزارت امور خارجه اوکراین مدعی شد روز شنبه نزدیک به ۱۴ هزار و ۴۰۰ نیروی روسیه در اوکراین کشته شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه امروز در گزارش روزانه خود از آخرین دستاورد‌های عمایات نظامی در اوکراین، اعلام کرد یک هزار و ۴۴۳ تانک و خودروی زرهی را از زمان آغاز این عملیان نظامی در تاریخ ۲۴ فوریه منهدم کرده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد امروز شنبه نیرو‌های روسیه ۵۹ پایگاه نظامی اوکراینی را به همراه یک مکان‌یاب اس۳۰۰ منهدم و ۵ پهپاد را سرنگون کردند.

معاون رئیس حزب حاکم اوکراین در گفت‌وگو با الجزیره مدعی شد:

هیچ رهبر سیاسی در اوکراین وجود ندارد که از واگذاری منطقه دونباس راضی باشد.
ما به دنبال تضمین قوی از کشور‌هایی مانند انگلیس یا ترکیه هستیم، زیرا به روس‌ها اعتقاد نداریم.
امیدواریم که غرب به ما کمک بیشتری کند.
اوکراین سپری است که از بقیه کشور‌های اروپایی دفاع می‌کند.
ارتش ما با حمایت مردمی می‌جنگد و از هیچ کشوری دستور ندارد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیرو‌های «دونتسک» یک گروهان از تیپ ۵۳ ارتش اوکراین را منهدم کردند و کنترل شهر تارامچوک را به دست گرفتند.

رئیس اداره مدنی و نظامی اوکراین در کی‌یف مدعی شد: از آغاز تهاجم، ۲۲۸ نفر از جمله ۴ کودک در پایتخت کشته شده‌اند.

الجزیره گزارش داد، معاون وزیر خارحه چین اعلام کرد تحریم‌ها علیه روسیه یکجانبه بوده و به تصویب شورای امنیت نرسیده است.

او همچنین گفت: ما اقدام روسیه را محکوم نمی‌کنیم و آن را تهاجم نمی‌نامیم؛ اما نگراین خود را از جنگ اعلام می‌داریم.

سازمان ملل اعلام کرد دست‌کم ۸۴۷ غیرنظامی از زمان آغاز جنگ در اوکراین کشته و حدود یک هزار ۴۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

شبکه الجزیره گزارش داد بیشتر شهر «ماریوپل» اکنون تحت کنترل جدایی‌طلبان حامی روسیه قرار گرفته است.

این شبکه همچنین اعلام کرد درگیری‌ها همچنان میان جدایی‌طلبان و نیرو‌های اوکراینی در «ماریوپل» در جریان است.

الجزیره گزارش داد، سرهی مارچنکو، وزیر دارایی اوکراین در مصاحبه‌ای تلویزیونی مدعی شد: تهاجم روسیه ۳۰ درصد از اقتصاد اوکراین را به تعطیلی کشانده است.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در سخنانی اعلام کرد: اقتصاد روسیه در نتیجه تحریم‌های غرب سقوط نمی‌کند؛ چراکه روسیه می‌داند چطور تحت محدودیت‌ها عمل کرده و شرکای قابل اعتمادی دارد.

ما به شجاعت مردم اوکراین و رئیس‌جمهور آن‌ها در دفاع از حاکمیت کشور احترام می‌گذاریم.
ما احساس خطر نمی‌کنیم، اما رئیس‌جمهور پوتین دیگر تمام قدرت ذهنی خود را ندارد.
نمی‌دانیم پوتین چرا تصمیم گرفت جنگ نابودی را علیه اوکراین به راه بیندازد.
از جنگ جهانی سوم بسیار می‌ترسم.
ناتو فکر می‌کند تحریم‌ها ممکن است برای منصرف کردن از حمله به اوکراین کافی باشد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشت جنگنده‌های گردان «آزوف» اوکراینی در کنار نیرو‌های عادی در شهر «ماریوپول» می‌جنگند.

شبکه الجزیره گزارش داد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنانی مدعی شد ارتش روسیه از زمان آغاز جنگ ۱۱۲ کودک اوکراینی را کشته است.

زلنسکی همچنین گفت: ادامه جنگ اوکراین، تهدیدی برای تمامی کشور‌های اروپایی است. ما خواهان بلوکه شدن دارایی‌های تمامی افرادی هستیم که دستی در این جنگ دارند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده است قریب به ۱.۵ میلیون کودک از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه، از اوکراین گریخته‌اند.

به گزارش الجزیره، وزارت دفاع اوکراین مدعی توقف پیشروی نیرو‌های روسی به سمت کی‌یف و وادار کردن آن‌ها به عقب نشینی ۷۰ کیلومتری از پایتخت اوکراین شد.

وزارت دفاع اوکراین مدعی شد: نیرو‌های ما موفق شدند پیشروی ارتش روسیه را در «میکولایف» دفع کنند. «ماریوپل» همچنان علیه نیرو‌های روسی می‌جنگد.

هیئت روسیه در وین اعلام کرد مسکو اطلاعات به روز شده ای را در مورد وضعیت نیروگاه های چرنوبیل و زاپوروژیا در اختیار آژانس قرار داده است.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس: ارتش اوکراین توسط مستشاران کشورهای غربی و آمریکا فرماندهی می‌شود.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس: ارتش اوکراین توسط مستشاران کشورهای غربی و آمریکا فرماندهی می‌شود.

جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه خود خبر کشته شدن ۳ سرباز آمریکایی در منطقه دونتسک در شرق اوکراین را تکذیب کرد.

وی اعلام کرد: خبر‌های گسترده‌ای مبنی بر کشته شدن ۳ سرباز آمریکایی در منطقه دونباس منتشر شده که جعلی و دروغ است.

پورتر گفت: هیچ سرباز آمریکایی در اوکراین وجود ندارد، فیلم منتشر شده در این خبر مربوط به سال ۲۰۱۸ است و سربازانی که در تصویر نشان داده شده‌اند در سال ۲۰۱۹ به سلامت به خانه بازگشتند. آن‌ها سالم هستند. خبر جعلی است و این افراد مزدور نیستند.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه، تاکید کرد که هیچ فروپاشی در اقتصاد روسیه رخ نخواهد داد و تاکید کرد که روسیه شرکای قابل اعتماد زیادی دارد.

رمضان قدیروف، رئیس جمهور چچن پس از تایید دو روز پیش مبنی بر اینکه "هزار" داوطلب چچنی برای پیوستن به نیرو‌های روسیه راهی اوکراین شده اند، امروز شنبه بار دیگر از ورود یک "گردان داوطلب" به اوکراین خبر داد.

قدیروف در اکانت تلگرام خود کلیپی منتشر کرد که نشان می‌دهد آدام دلیمخانوف، نماینده دومای دولتی روسیه از چچن، (از خویشاوندان قدیروف) در حال سخنرانی برای این مبارزان چچنی است که داوطلبانه در کنار مسکو می‌جنگند.

سی‌ان‌ان به نقل از رئیس شورای زاپاروژیه: امروز از ساعت ۴ عصر تا ۶ صبح دوشنبه آینده منع آمد و شد اعمال می‌شود.

سرویس امنیت فدرال روسیه گزارش داد که نیروی دریایی اوکراین پس از آغاز عملیات ویژه روسیه، حدود ۴۲۰ مین را در مسیر‌های منتهی به بنادر اودسا، اوچاکوف، چورنومورسک و یوژنی قرار داد.

وزارت خارجه اوکراین: اتحادیه اروپا ادعاهای نادرست روسیه در مورد آزمایشگاه‌های تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین را رد کرده است.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز شنبه مدعی شد، روسیه قصد تصرف اودسا را دارد اما واشنگتن بابت استقرار نیروهای روس در مرزهای ناتو نگرانی ندارد.

آستین در نشست خبری با «کریل پتکوف» نخست‌وزیر بلغارستان اعلام کرد گفت‌وگوها با این کشور بر تقویت توان دفاعی جبهه شرقی ناتو تمرکز داشت و این کشور «در حال همکاری با ما برای توسعه مجدد سامانه دفاعی ناتو است».

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد روسیه در اوکراین با استفاده از روش‌های بی‌رحمانه، غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد و از این طریق در جنوب اوکراین پیشروی می‌کند.

او در ادامه گفت، کشورهای عضو ناتو بر سر لزوم حمایت از مردم اوکراین در دفاع آن‌ها از سرزمین مادری توافق دارند و «جنگ پوتین در اوکراین و شمار تلفات آن تأسف برانگیز است».

رئیس پنتاگون در ادامه ادعاهای خود گفت:‌ «روسیه قصد دارد شهر اودسا (در جنوب غربی اوکراین) را به‌خاطر اهمیت راهبردی که دارد، تصرف کند».

پتکوف نیز در این نشست خبری بر ضرورت حمایت از مولداوی، همسایه جنوب غربی اوکراین تأکید کرد و گفت، کشورش قصد دارد توان نظامی خود را افزایش دهد و به ارسال کمک‌های دارویی و بشردوستانه برای پناهجویان اوکراینی ادامه خواهد داد.

آستین همچنین در این نشست خبری گفت: «اطلاعات مشخصی درباره اعزام نیروهای بیشتر روسیه به اوکراین وجود ندارد و از آنجا که پیشروی آن‌ها در اوکراین متوقف شده است، نگران استقرار نیروهای روسی در مرزهای ناتو نیستیم».

وزیر دفاع آمریکا گفت: «کشورهای عضو ناتو باید به‌صورت متناوب هماهنگی داشته باشند تا با خطرات مقابله کنند. تلاش‌های ناتو باید تقویت شود و باید قادر به اقدام در زمان مناسب باشیم».

رویترز به نقل از مشاور رئیس جمهور اوکراین خبر داد که ذخایر غذایی برای یک سال کافی است؛ اما ممکن است محصولات کافی برای صادرات وجود نداشته باشد

وادیم دنیسنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین امروز اعلام کرد که نبرد میان نظامیان این کشور و ارتش روسیه در کارخانه فولاد آزوفستال در شهر بندری محاصره شده ماریوپول ادامه دارد.

این کارخانه که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های اروپا به شمار می‌رود نقش مهمی در اقتصاد اوکراین داشت.

دنیسنکو در یک گفتگوی تلویزیونی با ابراز تاسف از وضعیت این کارخانه افزود: «می‌توانم بگویم که ما این غول اقتصادی را از دست داده‌ایم و در واقع یکی از بزرگترین کارخانه‌های متالورژی اروپا در حال نابودی است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه در گفتگو با خاویر بتل، نخست‌وزیر لوکزامبورگ، ارزیابی‌هایی از روند مذاکرات روسیه و اوکراین را تشریح کرد.

خاویر بتل به (پوتین) از تماس با سران اوکراین و تعدادی دیگر از کشور‌ها اطلاع داد.

دفتر پوتین گفت: ولادیمیر پوتین ارزیابی‌های اساسی خود را از روند مذاکرات بین نمایندگان روسیه و اوکراین تشریح کرد.

پوتین به فعالیت‌های غیرقابل قبول آمریکا در زمینه تحقیقات نظامی-بیولوژیکی در اوکراین اشاره کرد که به گفته او تهدیدی برای روسیه و اروپا است.

اولکسی آرستوویچ، مشاور ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک نشست خبری ادعا کرد که یکی از فرماندهان ارشد روسیه در جنوب اوکراین کشته شده است.

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان، روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که لهستان پیشنهاد می‌کند یک تحریم تجاری کامل را به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی در اوکراین اضافه کند.

موراویسکی گفت: «لهستان پیشنهاد می‌کند در اسرع وقت یک محاصره تجاری به بسته تحریم‌ها اضافه شود: هم بنادر دریایی - ممنوعیت ورود کشتی‌های تحت پرچم روسیه به بنادر - و هم ممنوعیت تجارت زمینی».

وی همچنین خاطرنشان کرد که از محاصره کامیون‌های حامل کالا به سمت روسیه و بلاروس که روز شنبه در مرز لهستان و بلاروس سازماندهی شد، حمایت می‌کند.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس گفت: ما تحویل سلاح به اوکراین را متوقف نخواهیم کرد و امنیت جناح شرقی ناتو باید تقویت شود.
ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم تا مردان و زنانی را که برای کشورشان می‌جنگند مسلح کنیم.

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس نیز گفت تا زمانی که حاکمیت به اوکراین بازگردد آرام نخواهیم نشست. رئیس جمهور اوکراین شجاعت زیادی از خود نشان داد و ما نمی‌خواهیم به دوران شوروی بازگردیم. وقتی با ظالمی مانند پوتین روبرو می‌شود، تنها چیزی که می‌فهمد قدرت است. عنوان اولین کشوری که از اوکراین با سلاح‌های ضد تانک حمایت می‌کند. ما به قطع ارتباط روسیه از سیستم انتقال پول سوئیفت کمک کردیم.

"کریل پتکوف"، نخست وزیر بلغارستان در سخنانی کمک نظامی به اوکراین را رد کرد. کریل پتکوف در یک کنفرانس مطبوعاتی در صوفیه با "لوید آستین" وزیر دفاع ایالات متحده گفت که کشور او که عضو ناتو است، به ارائه کمک های بشردوستانه ادامه خواهد داد.

بلغارستان با وجود اینکه با اوکراین هم مرز نیست، هزاران پناهنده اوکراینی را پذیرفته است. به عنوان بخشی از تقویت مرزهای شرقی ناتو، این کشور همچنین یک گروه جدید از نیروهای ناتو - شامل حدود 150 سرباز پیاده نظام از ارتش ایالات متحده- را پذیرفته است.

«ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه روز شنبه از ناتو خواست، ارسال تسلیحات و مزدور به اوکراین را متوقف کند.

به نوشته روزنامه «چاینا دیلی»، ولودین در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌‌ «تسلیحات و مهمات [اوکراین] از کشورهای ناتو تأمین می‌شود. مزدورانی که رتبه‌های مختلف گردان‌های ملی‌گراهای اوکراین را پر می‌کنند از کشورهای عضو اتحاد آتلانتیک شمالی آمده و تحت رهبری آن‌ها قرار دارند».

رئیس مجلس نمایندگان روسیه افزود: «بنابراین هنگامی که [جو] بایدن و شرکایش در ناتو دعوت به صلح می‌کنند، باید ابتدا از خود شروع کنند. در خصوص تأخیر ایجاد شده در نازی‌زدایی و خلع سلاح در اوکراین و آرام شدن اوضاع در این کشور، آن‌ها مقصر هستند».

او در ادامه متذکر شد، اگر کشورهای غربی خواستار صلح هستند باید کانال‌های مالی خود را به‌جای تأمین نظامی، برای کمک‌های بشردوستانه برای مردم اوکراین صرف کنند.

منابع خبری اعلام کردند: ارتش اوکراین پاتک سنگینی را علیه نیروهای روسی در شمال غرب و غرب کی‌یف با هدف بازپس‌گیری مناطقی که به تسلط ارتش روسیه درآمده، آغاز کرده است.

منابع خبری از شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهر لویو در غرب اوکراین خبر دادند و اینکه از ساکنان خواسته شده است که به پناهگاه‌ها بروند.

وزارت دفاع اوکراین اذعان کرد که نیروهای ارتش این کشور در نتیجه تهاجم ارتش روسیه و نیروهای جمهوری دونتسک دسترسی به دریای آزوف را از دست داده‌اند.

ایگور کوناشینکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای مسلح روسیه برای اولین بار در جنگ اوکراین از موشک فراصوت کینجال استفاده کرده و یک انبار مهمات نظامی را منهدم کرده است.

وی از انهدام ۶۹ مرکز نظامی، ۱۲ پهپاد، ۴ مرکز فرماندهی، چهار سامانه دفاع هوایی، یک مرکز رادار، سه موشک انداز، ۱۲ انبار موشک و سلاح توپخانه و ۴۳ انبار ادوات نظامی اوکراین خبر داد.

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس سخنانی را در خصوص تحریم‌های روسیه مطرح کرد. وی گفت: تحریم‌هایی که پیشتر علیه تاجران روس اعمال شدند، لغو نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه انگلیس تأکید کرد: ما قصد لغو تحریم‌ها علیه تاجران روس را نداریم زیرا این تاجران باعث شدند تا رئیس جمهور روسیه کارهایی را که امروز همگان می‌بینند، انجام دهد.

وی افزود: بر اساس تحریم‌هایی که علیه تاجران روس اعمال شده است، «رومن آبراموویچ» مالک باشگاه چلسی انگلیس دیگر نمی‌تواند به لندن بازگردد. پیشتر ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در پی تحریم تاجران روس توسط انگلیس در سخنانی طعنه آمیز خطاب به او گفته بود: در موضع خود تجدیدنظر نکنید خانم تراس! ما واقعاً به شما امیدواریم.

به دنبال ادعای کی یف مبنی بر کشتن 15 هزار مهاجم روس در جنگ، روسیه برای اولین بار موشک مورد علاقه پوتین با سرعت 9 هزار مایل بر ساعت را به سوی غرب اوکراین شلیک کرد.

سرعت موشک کینژال یا خنجر 10 برابر سرعت صوت بوده و پوتین در سال 2018 از آن رونمایی کرد.

این موشک توسط سیستم دفاع غرب غیرقابل توقف بوده و ظاهرا به سوی اوکراین شلیک شده است.

مسکو پیش‌تر مدعی شده که سیستم‌های دفاعی غرب نمی‌توانند با این موشک مقابله کنند و این سلاح با بردی معادل 1250 مایل قابلیت نصب کلاهک هسته‌ای دارد.

حمله انجام شده روز جمعه ظاهرا متعارف بوده است.

این موشک به دلیل فناوری بالایی که دارد مورد علاقه رئیس جمهور روسیه بوده و پوتین در سخنرانی 2018 خود از آن رونمایی کرد.

البته در جریان عملیات نظامی روسیه در سوریه در سال 2016 از این سلاح به نفع بشار اسد هم استفاده شد و بعدا پوتین آن را معرفی کرد.

اوکراین ادعا کرده است که 15 هزار روس را از پای درآورده است اما مقامات نظامی آمریکا رقم را حدود 7 هزار پرسنل نظامی روس می‌دانند که در این میان 4 ژنرال ارشد نیز جزو کشته شدگان است.

ادامه جنگ در اوکراین سبب نوسان در بازار‌های جهانی شده است. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی می‌گویند تمامی اقتصاد‌ها در جهان بطور کامل در معرض تاثیر گرفتن از این بحران قرار گرفته اند. این وضعیت هشدار دهنده می‌تواند به کاهش رشد اقتصادی، وقفه در معاملات تجاری و افزایش نرخ تورم منجر شود.

ادامه تنش‌ها میان روسیه و اوکراین سبب شد قیمت نفت خام با رشدی قابل توجه به بیش از ۱۰۳ دلار در هر بشکه افزایش یابد. دیگر بازار‌های مالی هم تحت تاثیر این تنش‌ها قرار گرفته و دچار نوساناتی شده اند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک انگلیسی اعلام کرد لندن 4 هزار و 200 موشک کوتاه برد ضدتانک به نیروهای اوکراینی برای مقابله با پیشروی های روسیه ارسال کرده است.

این خبر در حالی منتشر می شود که کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به طور پیوسته در حال ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین هستند. با این حال، این کشورها از مداخله مستقیم نظامی در این کشور خودداری می کنند زیرا از تقابل نظامی آشکار با روسیه واهمه دارند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد واشنگتن به هیچ عنوان به طور مستقیم وارد جنگ اوکراین نخواهد شد و نیز منطقه پروار ممنوع بر فراز آسمان این کشور اعلام نخواهد کرد.

وی افزود: نیروهای روسی در اوکراین اشتباهاتی انجام داده و از جنبه لجستیکی هم اینک به مشکل برخورده اند. بسیاری از پیش فرض های آنها برای جنگ اوکراین اشتباه از آب درآمده است و روس ها در اوکراین دچار مشکل شده اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا عملا توهین شخصی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تبدیل شده است.

بایدن پیشتر پوتین را به جنایت جنگی در اوکراین متهم کرده بود که با واکنش منفی و شدید روسیه همراه شد.

خبرگزاری اوکراین گزارش داد: آژیر خطر صبح امروز در کی‌یف، ژیتومیر و چرنیهیو به صدا درآمد.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز افزود: نیرو‌های روسی تاکنون موفق به محاصره پایتخت نشده اند. نیرو‌های اوکراینی پیشروی نیرو‌های روسی به سمت شهر میکولایف را متوقف کردند. روسیه امروز ۱۴ موشک پرتاب کرد و بیش از ۴۰ حمله به مناطق مختلف انجام داد.

نیویورک تایمز به نقل از یک دیپلمات انگلیسی گزارش داد: بیش از ۴۲۰۰ موشک ضد تانک کوتاه برد برای نیرو‌های اوکراینی ارسال کرده ایم.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: هیچ کس نمی‌خواهد شاهد درگیری بین آمریکا و روسیه باشد و این برای جهان خوب نخواهد بود. مهمترین چیز در حال حاضر این است که مطمئن شویم هر کاری که می‌توانیم برای حمایت از اوکراین انجام می‌دهیم. تمرکز ما بر این است که مطمئن شویم هر کاری که ممکن است برای دفاع از ناتو انجام می‌دهیم.

وی افزود: ما نیرو‌هایی را در بخش شرقی ناتو مستقر کردیم تا به متحدان اطمینان دهیم. ما هیچ مدرکی دال بر استفاده خوب از گزارش‌های اطلاعاتی و تاکتیکی توسط نیرو‌های روس نمی‌بینیم. همچنین هیچ نشانه‌ای مبنی بر ترکیب توان هوایی و دریایی توسط نیرو‌های روسیه نمی‌بینیم.

این مقام آمریکایی اعلام کرد: امیدواریم چین از این اقدام شنیع پوتین در اوکراین حمایت نکند. امیدواریم که چین نیاز به احترام به حاکمیت را به رسمیت بشناسد، اما پیش بینی اینکه پکن چه خواهد کرد دشوار است.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس گفت انگلیس کمک‌های بیشتری در زمینه تسلیحات دفاعی در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

نخست وزیر انگلیس که در مراسمی در حمایت از اوکراین در اسکاتلند سخنرانی می‌کرد، همچنین خواستار پایان وابستگی کشورش به نفت و گاز روسیه شد.

روسیه بزرگترین تامین کننده گاز اتحادیه اروپا و نیز یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان محسوب می شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان، کی یف را متهم کرد تلاش می‌کند با مطرح کردن پیشنهادهای غیرواقعی از مذاکرات صلح خارج شود. وی به گلوله باران مناطق مسکونی در دونتسک توسط ارتش اوکراین اشاره کرد و از کشورهای غربی به دلیل نادیده گرفتن جنایات جنگی ارتش اوکراین انتقاد کرد.

نماینده فرانسه در جلسه شورای امنیت گفت اوکراین به تعهدات خود بر اساس کنوانسیون تسلیحات بیولوژیکی احترام می‌گذارد. روسیه به کارزار ارائه اطلاعات نادرست خود دامن می‌زند در حالی که اوکراین هیچ برنامه تسلیحاتی بیولوژیکی ندارد.

دوریویر گفت: سازمان ملل به طور شفاف در هفته گذشته و امروز نشان داده است هیچ اطلاعاتی درباره وجود چنین برنامه‌ای در اختیار ندارد.

الجزیره نوشت، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد:

  • من تصمیمی برای حمایت دولت از خانواده‌هایی که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند صادر کردم.
  • امروز بمباران هوایی و زمینی زیادی صورت گرفت و تلفات جانی در بین غیرنظامیان برجای گذاشت.
  • نیرو‌های ما توانستند نیرو‌های دشمن و بمباران مدارس، بیمارستان‌ها و کلیسا‌ها توسط روسیه را متوقف کنند.
  • راهی جز نشستن برسر میز مذاکره و اتخاذ راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و مذاکره برای آن وجود ندارد.

به گزارش رویترز، مرکز توسعه جهانی اعلام کرد که افزایش شدید قیمت مواد غذایی و انرژی ناشی از درگیری بین روسیه و اوکراین، بیش از ۴۰ میلیون نفر را به سوی فقر شدید سوق خواهد داد. این مرکز نسبت به محدودیت صادرات و تحریم تولید مواد غذایی روسیه هشدار داد.

حزب الله هر گونه حضور در اوکراین را تکذیب کرد / قطع دسترسی اوکراین به دریای آزوف + فیلم و تصاویر

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلان کرد که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در گفت وگوی روز جمعه خود با شی جین پینگ رییس جمهوری چین، به تشریح عواقب حمایت مادی احتمالی پکن از مسکو پرداخته است.

در بخش دیگری از بیانیه کاخ سفید آمده است: ریس جمهوری آمریکا بر حمایت خود از حل دیپلماتیک بحران اوکراین تاکید کرد.

کاخ سفید ادامه داد که رؤسای جمهوری دو کشور توافق کردند تا خطوط باز ارتباطی با یکدیگر را حفظ کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این گفت وگو بر تهاجم بی‌دلیل روسیه به اوکراین متمرکز بود. بایدن بار دیگر تاکید کرد که سیاست آمریکا در قبال تایوان تغییر نکرده است و آمریکا همچنان مخالف هرگونه تغییر یکجانبه در وضعیت کنونی تایوان است. رؤسای جمهوری آمریکا و چین تیم‌های خود را موظف کردند تا در این دوره حساس پیش رو، دستاوردهای مکالمه امروز را پیگیری کنند./ایرنا

حزب الله هر گونه حضور در اوکراین را تکذیب کرد / قطع دسترسی اوکراین به دریای آزوف + فیلم و تصاویر

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از کشورهای غربی خواست که اشتباهات خود را پذیرفته و روی رسیدگی به خواسته های مشروع ایران برای احیای برجام متمرکز نمایند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از کشورهای غربی خواست که اشتباهات خود را پذیرفته و روی رسیدگی به خواسته‌های مشروع ایران برای احیای برجام متمرکز نمایند.

نمایندگی روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در صفحه توئیتر خود به نقل از «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نوشت: تردید در پایبندی روسیه به برجام بازی است که توسط کسانی که نمی‌توانند اشتباهات خود را بپذیرند انجام می‌شود. ما به همکاران غربی خود پیشنهاد می‌کنیم انرژی خود را بر رسیدگی به مطالبات مشروع ایران در مورد پیش نویس احیای توافق متمرکز نمایند./مهر

حزب الله هر گونه حضور در اوکراین را تکذیب کرد / قطع دسترسی اوکراین به دریای آزوف + فیلم و تصاویر

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که سلاح‌های ارسالی آمریکا به اوکراین تنها برای کمک به این کشور به منظور دفاع از خود هستند.

جن ساکی روز جمعه به وقت محلی در نشست خبری با خبرنگاران افزود: هیچ یک از سلاح هایی که آمریکا در اختیار اوکراین قرار می دهد نمی تواند برای حمله به کشور دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

کاخ سفید تهدید روسیه در مورد هدف قرار دادن محموله های سلاح غرب را کم اهمیت توصیف کرد.

در همین حال، سخنگوی کاخ سفید در اظهارات جداگانه ای سخنان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در ارتباط با هدف قرار دادن محموله های نظامی غرب به اوکراین را کم اهمیت توصیف کرد.

جن ساکی گفت: این تهدیدی است که لاوروف قبلاً نیز مطرح کرده بود. هیچ نیروی آمریکایی در داخل اوکراین فعال نیست. ما از نزدیک اقدامات تشدید کننده روس ها و این تهدیدها را دنبال می کنیم.

نمایندگان انگلیس از ممنوعیت فعالیت راشاتودی در این کشور حمایت کردند. این گزارش می افزاید واکنش‌ها به اقدام نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها در انگلیس موسوم به آفکام مبنی بر لغو مجوز فعالیت شبکه تلویزیونی روسیه راشاتودی در این کشور همچنان ادامه دارد‎، این در حالی است که شماری از نمایندگان پارلمان انگلیس از این اقدام پشتیبانی کردند. آفکام در اطلاعیه خود اعلام کرد: ما شبکه تلویزیونی روسیه آر.تی را برای داشتن مجوز فعالیت در انگلیس مناسب نمی‌دانیم و نمی‌توانیم باور داشته باشیم که پخش کننده مسئول است. پس از جنگ اوکراین شماری از نمایندگان پارلمان انگلیس از دولت خواستند فعالیت راشاتودی در انگلیس را متوقف کند که بوریس جانسون تصریح کرد این اقدام در آفکام در حال پیگیری است. از همان زمان اقدامات علیه شبکه تلویزیونی روسیه در انگلیس افزایش یافته است.

حدود دو هفته پیش نادین دوریس، وزیر فرهنگ انگلیس با بیان اینکه راشاتودی بخشی از کارزار جهانی اطلاعات نادرست روسیه است، از آفکام، نهاد ناظر بر رسانه‌ها در این کشور خواست لغو مجوز فعالیت آن را در دستور کار قرار دهد. وزیر فرهنگ انگلیس ، محدود کردن توانایی رسانه‌ای روسیه برای گسترش تبلیغات این کشور را ضروری دانست. آفکام نهاد ناظر بر رسانه‌ها در انگلیس پیش‌تر نیز فاش کرد که از قبل نظارت‌های این نهاد در نحوه پوشش بحران اوکراین در پخش کنندگان در انگلیس افزایش یافته است. این نهاد همچنین از بررسی فوری شکایات و اقدامات سریع در این باره خبر داد. کایر استارمر رهبر حزب کارگر انگلیس هم شبکه تلویزیونی راشاتودی را ابزار تبلیغات روسیه توصیف و از توقف فعالیت آن استقبال کرد. بوریس جانسون پیش‌تر گفته بود ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به آزادی بیان اعتقاد دارد.

روسیه اقدامات تلافی جویانه علیه فعالیت رسانه‌های انگلیسی انجام می دهد

پیش‌ از این وزارت خارجه روسیه تاکید کرده بود در صورتی که انگلیس فعالیت رسانه‌های روسی را محدود کند، علیه رسانه‌های انگلیسی اقدامات تلافی جویانه انجام خواهد داد، اما مقامات انگلیس این اقدام روسیه را نقض آزادی بیان اعلام و آن را محکوم کردند. مسئولان شبکه راشاتودی، مقامات انگلیس را به ریاکاری درباره حق آزادی بیان متهم کردند و گفتند سیاستمداران غربی به ویژه انگلیسی سرانجام با مداخله آشکار در نهاد‌هایی که مستقل و کاملا فارغ از فشار‌های سیاسی توصیف می‌شوند از پوشش ریاکارانه خارج شده اند. آنان همچنین شبکه تلویزیونی راشاتودی را رسانه‌ای برای رقابت با سلطه غول‌های رسانه‌ای آمریکا و انگلیس دانستند که اطلاع رسانی آنها جانبدارانه است و تاب تحمل صدای دیگران را ندارند. حامیان لغو مجوز فعالیت شبکه تلویزیونی روسیه در انگلیس معتقدند این شبکه موجب تضعیف اعتماد همگانی مردم غرب به دولت‌ها و نهاد‌ها و موسسات غربی شده است.

پیش‌تر نیز اتحادیه اروپا فعالیت شبکه تلویزیونی روسیه (راشاتودی) و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه را ممنوع کرد که واکنش شماری از نهاد‌های مدنی و فعالان رسانه‌ای را در پی داشت و آنان این اقدام دولت‌های غربی را پایین بودن آستانه تحمل آنان در شنیدن هر گونه صدایی غیر آنچه که آنان باور دارند دانستند و گفتند: برغم تاکید بر ادعاعهای آزادی بیان و داشتن هزاران شبکه رادیویی، تلویزیونی، خبرگزاری و رسانه‌های مکتوب، این اقدام آنان نشان می‌دهد که چه میزان درباره آزادی بیان ریاکار هستند و در مواجهه با هر گونه صدای مخالفی چگونه رفتار می‌کنند.

نمایندگان انگلیس از ممنوعیت فعالیت راشاتودی در این کشور حمایت کردند. این گزارش می افزاید واکنش‌ها به اقدام نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها در انگلیس موسوم به آفکام مبنی بر لغو مجوز فعالیت شبکه تلویزیونی روسیه راشاتودی در این کشور همچنان ادامه دارد‎، این در حالی است که شماری از نمایندگان پارلمان انگلیس از این اقدام پشتیبانی کردند. آفکام در اطلاعیه خود اعلام کرد: ما شبکه تلویزیونی روسیه آر.تی را برای داشتن مجوز فعالیت در انگلیس مناسب نمی‌دانیم و نمی‌توانیم باور داشته باشیم که پخش کننده مسئول است. پس از جنگ اوکراین شماری از نمایندگان پارلمان انگلیس از دولت خواستند فعالیت راشاتودی در انگلیس را متوقف کند که بوریس جانسون تصریح کرد این اقدام در آفکام در حال پیگیری است. از همان زمان اقدامات علیه شبکه تلویزیونی روسیه در انگلیس افزایش یافته است.

حدود دو هفته پیش نادین دوریس، وزیر فرهنگ انگلیس با بیان اینکه راشاتودی بخشی از کارزار جهانی اطلاعات نادرست روسیه است، از آفکام، نهاد ناظر بر رسانه‌ها در این کشور خواست لغو مجوز فعالیت آن را در دستور کار قرار دهد. وزیر فرهنگ انگلیس ، محدود کردن توانایی رسانه‌ای روسیه برای گسترش تبلیغات این کشور را ضروری دانست. آفکام نهاد ناظر بر رسانه‌ها در انگلیس پیش‌تر نیز فاش کرد که از قبل نظارت‌های این نهاد در نحوه پوشش بحران اوکراین در پخش کنندگان در انگلیس افزایش یافته است. این نهاد همچنین از بررسی فوری شکایات و اقدامات سریع در این باره خبر داد. کایر استارمر رهبر حزب کارگر انگلیس هم شبکه تلویزیونی راشاتودی را ابزار تبلیغات روسیه توصیف و از توقف فعالیت آن استقبال کرد. بوریس جانسون پیش‌تر گفته بود ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به آزادی بیان اعتقاد دارد.

روسیه اقدامات تلافی جویانه علیه فعالیت رسانه‌های انگلیسی انجام می دهد

پیش‌ از این وزارت خارجه روسیه تاکید کرده بود در صورتی که انگلیس فعالیت رسانه‌های روسی را محدود کند، علیه رسانه‌های انگلیسی اقدامات تلافی جویانه انجام خواهد داد، اما مقامات انگلیس این اقدام روسیه را نقض آزادی بیان اعلام و آن را محکوم کردند. مسئولان شبکه راشاتودی، مقامات انگلیس را به ریاکاری درباره حق آزادی بیان متهم کردند و گفتند سیاستمداران غربی به ویژه انگلیسی سرانجام با مداخله آشکار در نهاد‌هایی که مستقل و کاملا فارغ از فشار‌های سیاسی توصیف می‌شوند از پوشش ریاکارانه خارج شده اند. آنان همچنین شبکه تلویزیونی راشاتودی را رسانه‌ای برای رقابت با سلطه غول‌های رسانه‌ای آمریکا و انگلیس دانستند که اطلاع رسانی آنها جانبدارانه است و تاب تحمل صدای دیگران را ندارند. حامیان لغو مجوز فعالیت شبکه تلویزیونی روسیه در انگلیس معتقدند این شبکه موجب تضعیف اعتماد همگانی مردم غرب به دولت‌ها و نهاد‌ها و موسسات غربی شده است.

پیش‌تر نیز اتحادیه اروپا فعالیت شبکه تلویزیونی روسیه (راشاتودی) و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه را ممنوع کرد که واکنش شماری از نهاد‌های مدنی و فعالان رسانه‌ای را در پی داشت و آنان این اقدام دولت‌های غربی را پایین بودن آستانه تحمل آنان در شنیدن هر گونه صدایی غیر آنچه که آنان باور دارند دانستند و گفتند: برغم تاکید بر ادعاعهای آزادی بیان و داشتن هزاران شبکه رادیویی، تلویزیونی، خبرگزاری و رسانه‌های مکتوب، این اقدام آنان نشان می‌دهد که چه میزان درباره آزادی بیان ریاکار هستند و در مواجهه با هر گونه صدای مخالفی چگونه رفتار می‌کنند.

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد با پیشروی نیروهای روسی از جبهه شرق، دسترسی اوکراین به دریای آزوف قطع شد.

هم اینک نیروی دریایی روسیه بنادر اوکراین در دریای سیاه را نیز در محاصره قرار داده و در حال پیشروی در این منطقه است و احتمال سقوط این بنادر و قطع دسترسی کامل اوکراین به دریای سیاه نیز در روزهای آینده وجود دارد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که با تسلیحات بسیار دقیق به کارخانه هواپیماسازی در شهر لویو در غرب اوکراین حمله کردیم و انبارهای نظامی نیروهای اوکراینی در حومه شهرهای میکولایف و وزنسنسک در این حمله منهدم شدند.

سید حسن نصرالله گفت که حضور هرگونه رزمنده یا کارشناس از حزب الله در اوکراین برای جنگیدن در کنار نیروهای روس را با قطعیت تکذیب می‌کند و هیچ فردی از حزب الله به عنوان رزمنده یا کارشناس به این میدان یا میدان‌های دیگر جنگ نرفته است.

منبع: پارسینه

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار