گوناگون

سفیر چین: تصمیم لندن درباره هوآوی به اعتماد دو کشور لطمه جدی زد

سفیر چین: تصمیم لندن درباره هوآوی به اعتماد دو کشور لطمه جدی زد

پارسینه: سفیر چین در انگلیس، تصمیم دولت لندن را برای توقف همکاری با غول فناوری هوآوی در طرح راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم به باد انتقاد گرفت و تصریح کرد که این اقدام به اعتماد دو کشور لطمه جدی زده است.

«لیو ژیاومنیگ» با ایراد سخنانی در مرکز اصلاحات اروپایی، نخست وزیر انگلیس را شریک کوچک‌تر رئیس جمهوری آمریکا خواند که تسلیم فشار‌های او و آن‌هایی شد که چین را دشمن خود می‌پندارند. وی گفت: آن‌هایی که چین را یک رقیب یا دشمن فرض می‌کنند در اشتباه هستند؛ هدف غلطی را انتخاب کرده و مسیر اشتباهی را طی می‌کنند.

وی با اشاره به وعده لندن برای توسعه عصر طلایی روابط چین و انگلیس تصریح کرد که تصمیم اخیر لندن درباره هوآوی این وعده را به محاق برده است.

سفیر چین عنوان کرد؛ هوآوی با نزدیک به ۲ میلیارد پوند سرمایه گذاری و ایجاد ۲۸ هزار فرصت شغلی سهم به سزایی در صنعت مخابرات انگلیس داشت که دولت لندن به سادگی از آن عبور کرد.

ژیاومنیگ خاطر نشان کرد: نحوه برخورد با هوآوی خیلی دلسرد کننده و از طرف سایر شرکت‌های چینی به دقت دنبال می‌شود.

سفیر چین با کنایه به خروج لندن از اتحادیه اروپا هم گفت؛ انگلیس تنها زمانی می‌تواند موفق باشد که سیاست خارجی مستقلی را داشته باشد؛ تا اینکه از نظر چین و سایر کشور‌ها به عنوان شریک کوچک آمریکا دیده شود.

وی اضافه کرد؛ ما همچنان خواهان روابط خوبی با اتحادیه اروپا و انگلیس هستیم، اما گمان می‌کنم که در این مقطع اعتماد در سطح دولت‌ها و شرکت‌ها آسیب دیده است.

دولت انگلیس بهمن ماه گذشته به رغم فشار‌های کاخ سفید با مشارکت هوآوی در طرح راه‌اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم در این کشور موافقت کرده بود. براساس این تصمیم، هوآوی به صورت محدود در طرح راه‌اندازی اینترنت پرسرعت انگلیس مشارکت داده شد.

در این طرح، هوآوی از ارائه و نصب تجهیزات در بخش‌های حساس شبکه ارتباطات انگلیس موسوم به «هسته مرکزی» منع شده و تنها مجاز تا ۳۵ درصد از ابزار حواشی شبکه را تجهیز کند.

با این حال دولت آمریکا فشار‌های فزاینده‌ای را علیه تصمیم دولت انگلیس آغاز کرد تا در این رابطه تجدیدنظر کند.

برهمین اساس وزیر فرهنگ، رسانه و امور دیجیتال انگلیس دیروز در یک عقب نشینی آشکار از تجدیدنظر دولت برای ادامه همکاری با شرکت چینی هوآوی در طرح راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم در این کشور خبر داد.

«الیور داودن» دیروز با ایراد سخنانی در مجلس عوام، اعلام کرد که در پی تحریم‌های آمریکا علیه هواوی، این شرکت از مشارکت در طرح راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم منع خواهد شد.

وی افزود که از پایان امسال تمام خرید‌های فنی از هواوی ممنوع و تجهیزات این شرکت باید تا سال ۲۰۲۷ از زیرساخت‌های شبکه مخابراتی انگلیس حذف شود.

آمریکا شرکت هوآوی را به جاسوسی برای دولت چین متهم و تهدید کرده که دو ماه دیگر تحریم‌های جدیدی را علیه این شرکت وضع خواهد کرد. مقامات هوآوی همواره اتهام جاسوسی برای دولت پکن را رده کرده اند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار