گوناگون

روسیه: هرگز از پدافندمان علیه اسرائیل استفاده نکردیم/ سرنگونی ایلوشن «بسیار نمک‌نشناسانه» بود

روسیه: هرگز از پدافندمان علیه اسرائیل استفاده نکردیم/ سرنگونی ایلوشن «بسیار نمک‌نشناسانه» بود

پارسینه: سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیروی هوایی اسرائیل تنها مسئول سرنگونی هواپیمای ایلوشن ایل-۲۰ است.

روسیه: هرگز از پدافندمان علیه اسرائیل استفاده نکردیم/ سرنگونی ایلوشن «بسیار نمک‌نشناسانه» بود
به گزارش خبرنگار «پارسینه» به نقل از خبرگزاری «تاس»، ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، با تشریح وقایع منجر به سرنگونی ایلوشن ایل-۲۰ این کشور توسط پدافند سوریه، اسرائیل را تنها مسئول این حادثه خواند.

او گفت: «داده‌های مشخص نشان می‌دهند که اقدامات خلبان‌های اسرائیلی که منجر به مرگ ۱۵ خدمه نظامی روسی شد، یا عدم حرفه‌ای گری بوده و یا بی مبالاتی مجرمانه».

کوناشنکوف اضافه کرد: «به همین دلیل ما بر این باوریم که فاجعه هواپیمای ایل-۲۰ روسیه فقط تقصیر نیروی هوایی اسرائیل و کسانی است که درباره چنین اقدماتی تصمیم گرفته اند».

او تاکید کرد با توجه به همکاری‌های سازنده میان روسیه و اسرائیل در سوریه، درک دلایل پشت این اقدام دشوار است و ادامه داد: «این یک پاسخ بسیار نمک نشناسانه به تمام کار‌هایی بود که روسیه اخیرا برای اسرائیل و مردم اسرائیل انجام داده بود».

سخنگوی وزارت دفاع روسیه با بیان این که اقدام نیروی هوایی اسرائیل خارج از روابط متمدنانه بوده، گفت: «فرماندهی ارتش اسرائیل یا برای سطح کنونی روابط با روسیه ارزشی قائل نیست، یا روی واحد‌های نظامی مشخصی کنترل ندارد».

کوناشنکوف خلبان جنگنده اف-۱۶ اسرائیل را متهم کرد که می‌دانسته است هواپیمای روسی می‌تواند هدفی مناسب برای پدافند هوایی سوریه باشد.

او گفت: «پس از نخستین حمله، جت اسرائیل به ۷۰ کیلومتری غرب ساحل سوریه عقب نشینی کرد، دستگاه‌های ایجاد اختلال راداری را روشن کرد و آشکارا برای یک حمله دیگر آماده شد».

به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، در ساعت ۲۱:۵۹ دقیقه یک جنگنده اسرائیلی به سمت ساحل سوریه روانه و به هواپیمای ایلوشن که برای فرود آماده می‌شد، نزدیک شد. او اشاره می‌کند: «پدافند هوایی سوریه باید برای یک حمله جدید توسط نیروی هوایی اسرائیل آن اقدام را می‌کرد».

او ادامه داد: «خلبان اسرائیلی حتما می‌دانسته است از آنجا که هواپیمای ایل-۲۰ سطح مقطع راداری بسیار بزرگتری نسبت به جت اف-۱۶ دارد، هدف مناسبی برای پدافند هوایی خواهد بود «او همچنین به این موضوع اشاره کرد که اسرائیل می‌دانسته است که «ارتش‌های روسیه و سوریه از سامانه‌های شناسایی دوست و دشمن متفاوتی استفاده می‌کنند، بنابراین رادار‌های سوری می‌توانند ایل- ۲۰ را به عنوان گروهی از جت‌های جنگنده اسرائیل شناسایی کنند».

او خاطرنشان کرد که «جت‌های جنگنده‌های اسرائیل از هواپیمای ایل-۲۰ روسیه به عنوان پوششی در مقابل موشک‌ها استفاده کرده و به مانورهایشان در منطقه ادامه داده اند».

کوناشنکوف اظهار داشت «در ساعت ۲۲:۰۳ موشک سوریه‌ای به هدف نزدیک‌تر و بزرگ‌تر که هوپایمای ایل-۲۰ بود برخورد کرد. کاپیتان درباره آتش در بدنه گزارش داد و فرود اضطراری را آغاز کرد»، اما در ساعت ۲۲:۰۷ هواپیما از رادار محو شد.

این ژنرال روسی ادامه داد که در ساعت ۲۲:۲۹ دقیقه افسر شیفت روسی در فرماندهی سوریه به نیروی هوایی اسرائیل اطلاع داد که هواپیمای روسی در وضعیت خطرناکی قرار دارد و از جنگنده‌های اسرائیل خواست منطقه را ترک کنند تا عملیات نجات آغاز شود. یک سرهنگ اسرائیلی دریافت اطلاعات را تایید کرد، اما جنگنده‌های اسرائیل تنها در ساعت ۲۲:۴۰ منطقه را ترک کردند.

سخنگوی وزارت دفاع اظهار داشت شیوه عمل خلبان‌های اسرائیلی در سوریه کاملا با خلبان‌های آمریکایی تفاوت دارد و روسیه و آمریکا از کانال‌های ارتباطی برای اطلاع دادن به هواپیما‌های طرف مقابل استفاده می‌کنند تا از بروز حادثه جلوگیری کنند.

او گفت: روسیه یک بار هم توافق‌هایش با اسرائیل را نقض نکرده «و هرگز از پدافند هوایی روسی مستقر در سوریه [علیه اسرائیل] استفاده نکرده، هرچند برخی حملات هوایی اسرائیل تهدیدی بالقوه علیه کارکنان نظامی روسیه بوده اند».

او اضافه کرد: «از زمانی که توافق [عدم درگیری]منعقد شد، روسیه ۳۱۰ اطلاعیه درباره فعالیت هایش در مرز اسرائیل به فرماندهی نیرو‌های دفاعی اسرائیل داده است. در همین زمان، اسرائیل تنها ۲۵ بار چنین اطلاعیه‌هایی داده است، آن هم اندکی قبل از حملات هوایی».

به گفته وزارت دفاع روسیه، روز ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) ارتباط با یک هواپیمای ایلوشن ایل-۲۰ روسی که بر فراز دریای مدیترانه و در راه پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه قرار داشت، قطع شد. این وزارت خانه اظهار داشت هواپیمای مذکور در جریان حمله هوایی چهار جنگنده اف-۱۶ اسرائیل به اهدافی در استان لاذقیه سوریه، از روی رادار ناپدید شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    به غیر از گلایه از اسراییل... این خودش به نوع اعتراف مبنی بر خالی کردن پشت نیروهای ایرانی و سوریه هست، اینه نتیجه همپیمانی با کمونیست های روسیه ست.

  • ناشناس

    روسیه اسراییل را پشتیبان خود در روابط با آمریکا میداند و به جز گله گذاری احتمالا کاری نخواهد کرد.

  • ناشناس

    ژنرال فکر کردید فقط خودتان نامرد و نارو زن هستید؟
    نه آقای ژنرال دست بالای دست بسیار است شما به ایران نامردی می کنید و در ظاهر با ما دوست و هم پیمانید ولی در پشت پرده دستتان با دشمنان ایران در یک کاسه است و از ما فقط سوء استفاده می کنید.دست روزگار هم اسرائیل را مامور می کند تا مکافات عملتان شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار