گوناگون

حملات لفظی ترامپ به مقامات پورتوریکو

در پی انتقاد شهردار سن خوآن، مرکز جزیره توفان‎زده پورتوریکوی آمریکا از نحوه کمک‌رسانی دولت فدرال، دونالد ترامپ به شدت از وی انتقاد کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در شبکه توییتر کارمن یولین کروز، شهردار سن خوآن و مقامات محلی پورتوریکو را هدف حملات لفظی قرار داد و نوشت: "آنها می خواهند که همه چیز برایشان انجام داده شود."

کارمن یولین کروز روز جمعه با رد اظهارات مقامات فدرال که امدادرسانی به پورتوریکو را "خبر خوب" توصیف کرده بودند گفت: "لعنت بر این. این یک خبر خوب نیست. خبر این است که مردم دارند (اینجا) می‌میرند."

او همچنین گفت: "شما دارید ما را با ناکارآمدی و کاغذبازی به کشتن می‌دهید."رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به آن اظهارات، دموکرات‌ها را متهم کرد که از شهردار سن خوآن خواسته اند که با وی برخورد تند و انتقادآمیز داشته باشد.

او نوشت: "چه توانایی رهبری ضعیفی توسط شهردار سن خوآن و رهبران دیگر پورتوریکو که نمی‌توانند نیروهای خود را به روند امداد بیاورند." دونالد ترامپ همچنین از عملکرد حداقل ۱۰ هزار نیروی امدادگر فدرال در این جزیره تمجید کرد.

جزیره پورتوریکو بر اثر توفند ماریا دچار خسارات فراوانی شده است. شهردار سن خوآن، پیشتر ضمن انتقاد از ادعای دونالد ترامپ مبنی بر "خیلی خوب بودن عملیات امدادرسانی" اعلام کرده بود که برای دریافت کمک حاضر است "گدایی" کند چرا که مردم با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

با گذشت ۹ روز از عبور توفند ماریا، هنوز بخش بزرگی از جمعیت سه و نیم میلیونی این جزیره بدون برق و دسترسی به آب آشامیدنی‌اند. ژنراتورهای برق سوخت تمام کرده‌اند و بیمارستان‌ها قادر به ارایه خدمات نیستند.

گزارش امروز شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان از پورتوریکو برخی از ساکنان مناطق دورافتاده این جزیره را نشان می‌داد که می‌گفتند هنوز از طرف دولت محلی یا گروه‌های امداد فدرال کسی به آنها سر نزده است.

توفند ماریا که با درجه شدت ۵ که حداکثر توان یک توفند دریایی است به پورتوریکو رسید خرابی‌های گسترده‌ای در این منطقه به بار آورده که به گفته مقام‌ها بازسازی آنها ماه‌ها و شاید چند سال طول بکشد.

در گزارش‌های تلویزیونی مردم برای تهیه آب آشامیدنی لوله‌های آب را در برابر آبی که از دیواره کوهها جاری شده گرفته‌اند و مادری که دختر سه سال و نیمه او دچار آسم بود می‌گفت باید دست کم روزانه ۱۵ دقیقه پیاده خود را به یک مرکز امدادی برساند تا داروی ویژه دخترش را به طور روزانه دریافت کند.

خانم کروز، شهردار سن‌ خوآن، در انتقاد به الیان دوک، وزیر موقت وزارت امنیت داخلی، که جریان امداد رسانی فدرال پورتوریکو را "راضی کننده و خبر خوب" توصیف کرده بود، گفت: "شاید از آنجایی که خانم وزیر ایستاده اوضاع خوب دیده می‎شود. اینجا مردم دارند از نهر آب می‌نوشند. این خبر خوبی نیست. بچه‌ها غذا ندارند. این خبر خوبی نیست."

"من همین‌جا رسما گدایی می‌کنم. از هر کس که صدای من را می‌شنود طلب کمک می‌کنم. جان مردم من در خطر است."آب آشامیدنی، غذا، دارو، و اقلام اولیه در کنار بی‌برقی که اجازه به کار افتادن دوباره سیستم آبرسانی را نمی‌دهد، از مشکلات اصلی این جزیره آسیب دیده است.

روز پنجشنبه دونالد ترامپ با لغو موقت یکی از قوانین قدیمی کشتیرانی در آمریکا، تلاش کرد به جریان ارسال کمک به پورتوریکو کمک کند.بنا بر قانون معروف به جونز اکت، برای ارسال اقلام از طریق کشتی باید آن کشتی باربری ساخت آمریکا، تحت کنترل یک شرکت آمریکایی و زیر نظر یک ناخدا و خدمه آمریکایی‌اش هدایت شود.

قانونی که در دهه ۱۹۲۰ وضع شده و مانع از تسریع باربری دریایی در سواحل آمریکا می‌شود.به همین علت، در یک روز معمول هم هزینه زندگی در جزایر آمریکایی حوزه دریای کارائیب بیشتر از مناطق مشابه در خشکی یا سواحل است. اکنون این محدودیت حتی مانع از ارسال کمک از مکزیک یا جزایر نزدیک پورتوریکو شده بود و صدها تن اقلام ضروری در بنادر معطل معدود کشتی‌ها آمریکایی بودند که آنها را به پورتوریکو حمل کنند؛ در حالی که دهها فروند کشتی باربری متعلق به شرکت‌های بین المللی در سواحل آمریکا آماده حمل این اقلام بودند.

منبع: BBC

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار