گوناگون

واشنگتن پست: حجاج در صحرای منا مانند دومینو به زمین می افتادند/افزایش قربانیان به ۲۰۰۰ نفر/ ۲۵ مفقود ایرانی پیدا شد

واشنگتن پست: حجاج در صحرای منا مانند دومینو به زمین می افتادند/افزایش قربانیان به ۲۰۰۰ نفر/ ۲۵ مفقود ایرانی پیدا شد

پارسینه: واشنگتن پست نوشت: حادثه مرگبار روز پنج شنبه در شهر مکه سوالاتی درباره توانایی عربستان سعودی در مدیریت کردن مراسم سالانه حج ایجاد کرده است.

به گزارش پارسینه، این روزنامه افزود: بیش از هفتصد زائر مسلمان بر اثر ازدحام در مکه مکرمه جان باختند ، فاجعه ای که سوالاتی درباره توانایی عربستان در مدیریت کردن و تامین امنیت میلیون ها زائر که هر ساله به این کشور سفر می کنند ، ایجاد کرده است.آمار هفتصد و هفده نفری که به گفته مقامات سعودی ممکن است افزایش یابد ، مرگبارترین حادثه مراسم سالانه حج را در بیست و پنج سال گذشته رقم زده است.یکی از بازماندگان می گوید مردم «مثل دومینو» به زمین می افتادند.

عربستان سعودی الان که دسترسی به مکه برای طبقه متوسط آسان تر شده ،‌با شمار فرآینده مسافران روبرو شده است.سفر حدود دو میلیون نفر از نقاط مختلف دنیا همچنین نگرانی هایی در خصوص احتمال شیوع بیماری های واگیردار ایجاد کرده است.بر هر مسلمان واجب است در صورت تمکن مالی و سلامت جسمی دستکم یک بار حج به جا آورد.

حوادث مربوط به ازدحام در سالهای اخیر به ندرت اتفاق افتاده است چرا که مقامات سعودی پروژه های زیادی برای تسهیل رفت و آمد زائران شروع کرده اند اما حادثه روز پنج شنبه احتمالاً باعث می شود مسئولان برای به اجرا گذاشتن تدابیر بیشتر امنیتی و کنترل جمعیت تحت فشار قرار بگیرند.

برغم تلاش ها ، کشورهایی که تعداد زیادی زائر می فرستند ، در خصوص اقدامات ایمنی ابراز نگرانی کرده اند.مقامات سعودی عامل این حادثه را افزایش ناگهانی تعداد زائران در دو مسیر عنوان می کنند و می گویند ، اکثر قربانیان زمان اختصاص یافته برای گروههای خود را نادیده گرفته اند.

در ادامه مقاله واشنگتن پست آمده است: اولین اتهامات در خصوص ناکامی عربستان سعودی از سوی رقیب اصلی منطقه ای اش یعنی ایران مطرح شد.سعید اوحدی رئیس سازمان حج وزیارت ایران در تلویزیون این کشور گفت که مقامات سعودی باید پاسخگو باشند.

اما ژنرال منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان در یک کنفرانس خبری گفت که نباید بر اساس یک حادثه درباره مسئولان قضاوت شود.


براساس آخرین اخبار در پی حادثه روز گذشته منا، تا این لحظه ۳۶۶ زائر هنوز به کاروان‌های خود بازنگشته‌اند و تعدادی از آنها نیز در بیمارستان‌های جده و طائف پیدا شدند. آخرین اخبار منتشر شده در خصوص آخرین وضعیت «حادثه منا» از روز گذشته تاکنون به این شرح است:

ساعت ۲۲ - ۱۳۹۴/۷/۳
اعلام اسامی مجروحان تا ساعت ۲۲

اسامی مجروحان حادثه منا تا ساعت ۲۲ روز سوم مهر توسط سازمان حج و زیارت اعلام شد. در این لیست ۱۵۹ مجروح شناسایی شدند که به نسبت لیست پیشین شماری دیگر از هموطنانمان که مجروح شده بودند، نیز مورد شناسایی قرار گرفتند.

ساعت ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۷/۳
هیات ایرانی به سرپرستی وزیر فرهنگ به مکه می‌رود

حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت کشور که با تلویزیون گفت‌و‌گو می‌کرد، اظهار داشت: هیات ویژه ایران به سرپرستی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتظار ویزای عربستان است تا برای بررسی و پیگیری اوضاع زائران ایرانی به مکه برود.

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان نیز اعلام کرد: امیدواریم تا بعدازظهر فردا هیاتی از ایران به ریاست علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه به عربستان اعزام شود. بر اساس جمع‌بندی که در جلسه امروز هیات دولت اتخاذ شد، قرار شد علی جنتی به همراه حسن قشقاوی و جمعی دیگر از مسئولان ذی‌ربط عازم عربستان شوند.

ساعت ۲۱ - ۱۳۹۴/۷/۳
آمار کشته‌شدگان حادثه منا به تفکیک تابعیت

سازمان دفاع شهری عربستان، پس از رخ دادن حادثه منا از همان ساعات اولیه بعثه‌های کشورهای مختلف برای شناسایی پیکرهای زائران خود به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کردند که بنا بر اظهارات بعثه‌های مستقر در عربستان آمار به شرح مقابل است: ایران ۱۳۱ نفر - مراکش ۸۷ نفر - ترکیه ۱۸ نفر - مصر ۱۴ نفر- هند ۱۴ نفر - پاکستان ۷ نفر - الجزایر ۳ نفر - اندونزی ۳ نفر - هلند ۱ نفر

ساعت ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۷/۳
۲۵ نفر از ۳۶۵ مفقود پیدا شدند

رییس سازمان حج و زیارت گفت: تا این لحظه ۲۵ نفر از ۳۶۵ مفقود ایرانی حادثه منا در بیمارستان‌ها پیدا شده‌اند.

ساعت۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۷/۳
آل سعود از ورود اکیپ‌های شناسایی مفقودان جلوگیری می‌کند

علی اصغر احمدی دبیر کل جمعیت هلال احمر گفت: همچنان آل سعود از ورود اکیپ‌های شناسایی مفقودان و یافتن اجساد جانباختگان در سردخانه‌ها بیمارستان‌ها جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه فعلا مصدوم جدیدی نداریم و حال عمومی مصدومان خوب است.

احمدی اضافه کرد: اجساد جانباختگان به تهران منتقل می‌شود و از تهران به استان‌های محل زندگی انتقال خواهند یافت.

ساعت ۲۰ - ۱۳۹۴/۷/۳
تعدادی از مفقودان در بیمارستان پیدا شدند

تلاش‌ها همچنان برای شناسایی مفقودان حادثه منا وجود دارد و تاکنون شماری از این مفقودان در بیمارستان‌های عربستانی پیدا شده‌اند.

همچنین براساس اعلام منابع آگاه از مکه تعداد جانباختگان این حادثه به ۲ هزار نفر رسیده است.

ساعت ۱۹ - ۱۳۹۴/۷/۳
اعلام اسامی ۳۶۶ زائر مفقود ایرانی

اسامی ۳۶۶ زائر مفقود ایرانی در حادثه روز پنجشنبه منا اعلام شد. این در حالی است تا لحظه ارسال خبر از این افراد اطلاع دقیقی در دست نیست و تیم‌های امدادی بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و... در حال پیگیری موضوع از طریق مراجعه به بیمارستان‌ها، مراکز امدادی و... هستند

ساعت ۱۸ - ۱۳۹۴/۷/۳
تشکیل کمیته‌ شناسایی‌ مجروحان

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد تعدادی از مجروحان و ۳۶۵ مفقودی به بیمارستان‌های جده، طائف و ریاض منتقل شدند، به همین دلیل کمیته‌ای برای شناسایی این مجروحان در بیمارستان‌های عربستان تشکیل شده و قرار است برای شناسایی مجروحان، عازم طائف، جده و ریاض شوند.

وی افزود: در حال حاضر کمیته‌ای برای شناسایی‌ مجروحان تشکیل شده است.


ارسال نظر

  • ناشناس

    به دور از انصاف هست که همه چی رو به گردن دولت عربستان انداخت.هشدارهای مربوطه رو اگه گوش کرده بودن شاید هیچ وقت این اتفاق نمی افتاد

  • ناشناس

    بابا تو دیگه کی هسی که هنوز دولت و مسوولین عربستان رو نشناختی؟ سال 66 که صدها حاجی رو به قتل رسوندن چی؟؟؟؟؟

  • سامان

    موافقم مشکل از زائران بود.

  • ناشناس

    اتفاق خاصي نيافته تو سوريه هروز دو برابر اين كشته ميشوند

  • ناشناس

    سال پيش اقوام ما رفته بودن گفتن زنانى كه به فارسى مسلط بودند اونا رو فحاشى كردند و سختگيرى وازار و اذيت زيادى اونجا حاكم بود كه نشون از خصومت با ايرانيا داشت خوب نمى بايست با شرايط خطرناك حاكم به اين دجال ها اعتماد مى كردند، عربستان مى بايست چند سالى تحريم مى شد عبادت زير سايه ذلت واجب نيست، خدا توى قلب ادم هاست لزوما مكه نيست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار