گوناگون

ورود گردشگران به آبراهه‌های تخت‌ جمشید+فیلم

ورود گردشگران به آبراهه‌های تخت‌ جمشید+فیلم

پس از سالها انتظار، ورودی آبراهه‌های تخت جمشید سال ۱۴۰۳ به روی گردشگران مشتاق آگاهی از تاریخ کهن ایران گشوده شد و فارسی‌ها و مسافران نوروزی این استان پای به ابتدای شبکه انتقال آب این مجموعه جهانی گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از نخستین کاوش‌ها و کشفیات انجام شد در بخش آبراهه‌های زیرین تخت جمشید تا کنون شش نوبت کاوش در این بخش انجام شده و هر بار نیز بخشی از مسیر آبراهه‌ها و البته اطلاعات تاریخ ارشمندی حاصل شده است.

آنطور که سرپرست کاوش آبراهه‌های تخت جمشید در پایان این مرحله به ایرنا گفته غیر از یک شاخه اصلی و ۲ شاخه فرعی شناسایی شده در کاوش ششم که بیشتر آن در حیاط جنوبی کاخ «تچر» است،همه بخش‌های آن با بلوک‌های سنگی ایجاد شده و در میان شبکه کانال های زیر زمینی تخت جمشید دارای بالاترین کیفیت است. این بخش در صخره‌های طبیعی کوه مهر تراشیده شده و به همین دلیل ارتفاع آبراهه‌های صخره‌ای در برخی نقاط نزدیک به هفت مترارتفاع داشته و در بعضی نقاط به کمتر از یک متر می‌رسیده‌ است.

به گفته علی اسدی در نقاطی که ارتفاع آبراهه‌ها بیشتر است، سطح طبیعی صخره بالاتر بوده و در موارد دیگری که ارتفاع کمتری دارند، صخره‌ها در سطح پایین‌تری قرار داشته‌اند۔

پای گردشگران به آبراهه‌های ایران باستان رسید

امسال پیش از آغاز سفرهای نوروزی به فارس و البته بازدیدهای پرشمار از تخت جمشید،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صایع دستی فارس در نشست خبری خود اعلام کرد که بخشی از آبراهه‌های این مجموعه برای بازدید گشوده می‌شود و اکنون ورودی این آبراه‌های باستانی یکی از محل‌هایی است که گردشگران با شوق و کنجکاوی به آن پای می‌گذارند.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بازدید کنندگان این مجموعه از امسال از بخشی از آبراهه‌ها را که حدود ۸۵ سال پیش کاوش شد و بخش پلکانی آن است بازدید می‌کنند.

علیرضا عسکری چاوردی ادامه داد: این بخشی در زیر کاخ صدستون قرار دارد و دسترسی به آب روزانه را فراهم می‌کرده است و بیشتر برای برداشت آب شرب مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

او اظهار کرد: برای آگاهی مردم از این سامانه، پلکان ورودی آبراهه‌های زیرین مجموعه تخت جمشید را بازگشایی کردیم تا مردم در بازدید از آن اطلاعاتی کلی از آبراهه‌های این مجموعه باستانی به دست آورند.

بازدید از دیگر آبراهه‌های تخت حمشید، آری یا خیر؟

طی ۶ مرحله کاوش، شبکه‌ گسترده‌ای از آبراهه‌ها با شرایط و ویژگی‌های مختلف در زیر تخت‌گاه و بخشهای مختلف مجموعه تخت حمشید کشف شده است اما اکنون ورودی آن به روی گردشگران و جهانگردان باز شده است.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در پاسخ به اینکه آیا احتمال بازدید از دیگر بخش‌ها در آینده وجود دارد یا خیر، گفت: دیگر مسیرها در بخش‌های مختلف شرایطی متفاوت دارند و بازدید از آنها خطرناک است، در برخی نقاط ارتفاع کانال ها به یک متر و ۲۰ سانتی‌متر می رسد و در بخشهایی هم بسیار بلندتر است؛ حرکت در بسیاری از بخش‌ها برای همه افراد مناسب نیست و خطر خفگی وجود دارد، بنابراین چنین بازدیدی نیازمند یک برنامه تخصصی است.

عسکری چاوردی این را هم اضافه کرد که بخش‌های زیرین خود تخت جمشید و ورود به شبکه‌های زیرین با هر بارش پر از گل و لای می‌شود و در بارندگی‌های اخیر هم مجددا آب وارد این سامانه شده نیاز به مراقبت و محافظت دارد و همه این شرایط سبب شد تا بخش ورودی برای بازدید گردشگران بازگشایی شود.

سیاحت تصویری از کانال‌های آبی زیر کاخ‌های تخت جمشید

این به معنای آن نیست که گردشگران از دیدن دیگر بخش‌های شبکه آبراهی تخت جمشید محروم می‌مانند، بلکه علاوه بر اطلاعاتی که با بازدید از نخستین بخش این آبراه‌ها به دست می‌آورند، آنطور که مدیر این پایگاه جهانی گفت قرار است در آینده با احیای کامل این مسیر، برای مردم نمایشگاهی از عکاسی‌های انجام شده در دیگر قسمت‌های زیرین برگزار شود تا از این طریق بتوانند همه آبراهه‌های کاوش شده را ببینند.

این روزها استقبال گردشگران از تخت جمشید بسیار بالا است و بر اساس آمار این جاذبه تاریخی همواره در میان سه مکان پر بازدید فارس در کنار حافظیه و آرامگاه سعدی بوده است.

 

سکری چاوردی استفبال نوروی گردشگران از تخت جمشید را فوق العاده گسترده توصیف کرد و گفت که امیدوار است این روال تا پایان تعطیلات نیز ادامه داشته باشد.

تخت جمشید مجموعه‌ای از چند کاخ تو در تو در کنار دشت مرودشت است که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌ و پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشیان بوده‌است.

این مجموعه جهانی در ۱۰ کیلومتری شمال مرودشت و ۵۷ کیلومتری شیراز واقع شده و هرساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است.

 

حجم ویدیو: 3.65M | مدت زمان ویدیو: 00:00:45 دانلود ویدیو

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار