گوناگون

نحوه برداشت از حساب بانکی متوفی

نحوه برداشت از حساب بانکی متوفی

فردی فوت کرده است‌ چطور می‌توانیم پولی که در حساب دارد را برداشت کنیم؟

پارسینه: بانک مرکزی این هفته اعلام کرد ‌ مؤسسات اعتباری مکلف شدند از تاریخ ۱ فروردین ۱۴۰۳ با هدف تسهیل بهره‌مندی وراث از موجودی حساب سپرده بانکی متوفیان خویش، در مورد متوفیانی که تاریخ فوت آنها از ۱ فروردین ۱۳۹۵ و بعد از آن است، در صورت درخواست هر یک از وراث قانونی، پس از کسر مالیات متعلق، مابقی موجودی سپرده و حسب مورد سود مترتب بر آن را به وراث پرداخت کنند. همچنین مؤسسات اعتباری مکلف شده‌اند که مالیات کسر شده را حداکثر تا پایان ماه بعد آن به حساب‌های سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند.
 

این بخشنامه این سوال را دوباره به میان آورد که اگر فردی فوت کرد؛ چه روندی را باید طی کنیم تا موجودی حساب بانکی او را برداشت کنیم. 
 

نکته اول اینکه در صورتی که صاحب حساب بانکی به فوت برسد، حساب وی مسدود خواهد شد. این مسدود شدن بلافاصله بعد از فوت اتفاق نمی‌افتد ولی پس از صادر شدن گواهی فوت و ابطال شناسنامه، تمامی سیستم‌های اطلاعاتی بانک‌ها که به سازمان ثبت احوال متصل هستند، حساب‌های این فرد را مسدود می‌کنند. 
 

برای آنکه ورثه متوفی بتوانند سهم‌الارث خود را دریافت کنند، باید برای انحصار وراثت پول در بانک اقدام کنند و گواهی حصر وراثت دریافت نمایند. این گواهی درواقع مدرکی قانونی است که در آن اطلاعاتی مانند نام و تعداد وراث به صورت دقیق ذکر شده است و در صورت عدم ارائه این گواهی، ورثه متوفی به رسمیت شناخته نخواهند شد. برای اینکه فرآیند انحصار وراثت صورت بگیرد نیز باید به دادگستری مراجعه کنید. 
 

روند انحصار وراثت به این شکل است که ورثه متوفی، باید اقدام با مدارک و اسناد خود و سه شاهد باید فرم استشهادیه محضری را در دفتر اسناد رسمی تکمیل کنند. در مرحله بعد، زمانی که فرم استشهادیه گواهی شد، دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی، تکمیل خواهد شد.

شورای حل اختلاف نیز برای اطمینان از نبود شخص ذینفع دیگری جز متقاضیان، اقدام به انتشار آگهی حصر وراثت خواهد کرد. پس از گذشت 30 روز از آگهی، می‌توان برای دریافت رای برابر اصل به تعداد ورثه به شورای حل اختلاف مراجعه کرد. هزینه دادرسی نیز ۲۰۰ هزار تومان است. 

پس از آن برای گرفتن مبلغ موجود در حساب متوفی باید مالیاتی را تحت عنوان مالیات بر ارث پرداخت کنید و بخشنامه جدید به همین دلیل صادر شده که بگوید موسسات خود می‌توانند مالیات را از روی موجودی حساب کم کنند و دیگر نیازی نیست که خانواده متوفی پول مالیات را خود بپردازند. 
 
نرخ مالیات بر اساس تاریخ فوت و نسبت ورثه با فرد متوفی تعیین خواهد شد. طبق قانون جدید، ورثه طبقه اول ۳ درصد، طبقه دوم ۶ درصد و طبقه سوم ۱۲ درصد باید مالیات بر ارث را بپردازند. ممکن است بگویید که ورثه شاید از حساب‌های بانکی بی‌اطلاع باشند. در این صورت دادگاه می‌تواند دستور استعلام حساب‌های متوفی را از بانک مرکزی صادر کند. 
 

در نگارش این مطلب از مطلب سایت ارث‌تکس استفاده شده است. 

 

منبع: هفت صبح

ارسال نظر

  • م

    شماها از همه چیز مالیات برمیدارین اون روز هم خواهد رسید وقتی توی خونمون آب بخوریم به دولت باید مالیات بدیم

  • شبگرد بیدار

    خدا حافظی سپرده گذاران با سپرده های بانکی.
    تا طرف بیاد این مراحل را انجام بده سه سال طول میکشه.
    ارزش پولش که خدا حافظ.
    مالیات هم نصف سپرده را میخوره.
    در انتها وراث هم با شن در غاز خدا حافظ.
    و بدین سان دیالوگ تمام میشود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار