گوناگون

معافیت سربازی برای افراد بالای ۳۵ سال با این شرایط اعلام شد

معافیت سربازی برای افراد بالای 35 سال با این شرایط اعلام شد

مجلس طرحی را به تصویب رسانده که بر اساس آن سربازان ۳۵ سال به بالا که متاهل و دارای دو فرزند هستند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شوند.

در سال‌های گذشته بارها بحث معافیت مشمولانی که مدت‌ها از زمان معرفی آنها به خدمت سربازی گذشته و هم‌اکنون متاهل و صاحب فرزند هستند، مطرح شد و اختلافات زیادی درباره سن افرادی که شامل این قانون شوند و همچنین تعداد فرزندان آنها وجود داشت، اما سرانجام اوایل بهمن ماه سال جاری نمایندگان مجلس در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم و در راستای سیاست‌های کلی جمعیت، با معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال و دارای دو فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی موافقت کردند.

همه افراد بالای ۳۵ سال و صاحب دو فرزند معاف می‌شوند؟

معافیت از خدمت سربازی همواره شرایط خاص خودش را داشته و گاهی افراد با داشتن برخی از شرایط برای معافیت باز هم نمی‌توانند از طرح‌هایی که به تصویب رسیده است بهره ببرند. با این حال مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی شرط شمول بودن در طرح معافیت مشمولان متاهل دارای دو فرزند به بالا را تنها «سن» و «تعداد فرزند» عنوان کرده است و پارامترهای دیگر از جمله مدرک تحصیلی در این امر دخیل نیست.

باید توجه داشت که اگر شخصی بالای ۳۵ سال سن داشته باشد اما تعداد فرزندانش دو یا چند فرزند نباشد و همچنین مشمولی که دو یا چند فرزند دارد ولی سنش به ۳۵ سال نمی‌رسد، نمی‌تواند از این طرح برای معافیت استفاده کند. در واقع افرادی می‌توانند از سربازی معاف شوند که هر دو شرایط را داشته باشند.

نکته دیگر مدت زمان غیبت این افراد است که تاثیری در قانون جدید ندارد و چه افرادی که از ۱۸ سالگی غایب بوده‌اند و چه افرادی که به طور پیوسته در حال تحصیل بوده‌اند، می‌توانند از این طرح برای معافیت خود استفاده کنند.

این طرح چه زمانی اجرا می‌شود؟

نمایندگان مجلس در سال جاری بارها درباره خدمت سربازی ازجمله کاهش مدت زمان آن و همچنین شرایط معافیت دائم، طرح‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند اما سازمان وظیفه عمومی اعلام کرده که تصمیم‌گیری نهایی و اجرایی با این سازمان است. موضوعی که برخی از نمایندگان مجلس نیز آن را تایید کرده‌اند. بنابراین هنوز زمان اجرای این طرح مشخص نشده است.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار