گوناگون

اگر موبایلتان دزدیده شد، چه کار باید کنید؟

یکی از وسایل کوچک و ارزشمند که به خاطر در دسترس بودن و راحتی و بی‌دردسر بودن فروش آن، سارقان بسیاری به دنبالش هستند، گوشی تلفن همراه یا به قولی همان موبایل است. حال اگر خدای ناکرده گوشی شما سرقت شد چگونه باید شکایت کنید؟

 یکی از وسایل کوچک و ارزشمند که به خاطر در دسترس بودن و راحتی و بی‌دردسر بودن فروش آن، سارقان بسیاری به دنبالش هستند، گوشی تلفن همراه یا به قولی همان موبایل است؛ حال اگر خدای ناکرده گوشی شما سرقت شد چگونه باید شکایت کنید؟

 

چنانچه گوشی تلفن همراه شما ربوده شد، شما می‌توانید با طرح شکایت و ارائه مدارک لازم جهت اثبات جرم شکایت خود را ثبت کرده و در صورت اثبات، سارق علاوه بر رد مال محکوم به حبس و شلاق می‌شود. با ما همراه باشید تا با قوانین مرتبط با جرم سرقت موبایل، نحوه شکایت و رسیدگی به چنین پرونده‌هایی آشنا شوید.

 

قوانین مرتبط با سرقت گوشی تلفن همراه

سرقت طبق ماده ۲۶۷ قانون مجازات اسلامی به معنی ربوده شدن مالی بدون رضایت مالک است. این سرقت ممکن است به صورت اینترنتی، کیف قاپی، یا با تحدید و ارعاب و ... باشد. در هر صورت همه این موارد سرقت به حساب آمده و طبق قانون برای هر نوع آن مجازات مشخصی تعیین شده است.

سرقت گوشی به دو صورت حدی و تعزیری صورت می‌گیرد. چنانچه سرقت گوشی شرایط ۱۴ گانه قانون مجازات اسلامی برای سرقت حدی را داشته باشد، سارق به مجازات حدی سرقت؛ دفعه اول قطع چهار انگشت، دفعه دوم قطع پا، دفعه سوم حبس ابد و دفعه چهارم، به اعدام محکوم می‌شود. اثبات این شرایط ۱۴ گانه بسیار مشکل و بعید است. چنانچه سرقت حدی نباشد به صورت تعزیری قابل پیگیری است.

علاوه بر آن، قوانین مختلفی شامل انواع گوناگون سرقت گوشی تلفن همراه می‌شود که عبارتند از:

ماده ۶۵۱ قانون مجازات اسلامی؛ چنانچه سرقت در شب انجام شود، دو نفر یا بیشتر در این سرقت شرکت کرده باشند، یک نفر یا چند نفر آن‌ها مسلح باشند، سارقان از دیوار بالا رفته یا کلیدساخته باشند یا خود را مامور دولتی معرفی کنند و حین سرقت کسی را آزار و اذیت کنند، به مجازات ۵ تا ۲۰ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

ماده ۶۵۲ قانون مجازات اسلامی؛ چنانچه حین سرقت گوشی کسی را آزار  دهند و به اصطلاح حقوقی سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد به مجازات سه ماه تا ده سال حبس و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شوند.

ماده ۶۵۴ قانون مجازات اسلامی ۵ تا ۱۵ سال و شلاق تا ۷۴ ضربه  محکوم می‌شوند.

ماده ۶۵۳ قانون مجازات اسلامی؛ راهزنی در راهها و شوارع چنانچه محارب شناخته نشود، به مجازات ۳ تا ۱۵ سال حبس و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می شود.

ماده ۶۵۷ قانون مجارات اسلامی؛ سرقت گوشی تلفن همراه از طریق کیف‌زنی، جیب بری و امثالهم، به مجازات ۱ تا ۵ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

از شکایت تا رسیدگی به جرم سرقت گوشی

هر شکایتی نیاز به سند و مدرک دارد و چنانچه شکایتی بدون ادله کافی انجام شود، متهم می‌تواند از شاکی به جرم اتهام سرقت شکایت کند. برای اثبات سرقت گوشی می‌توانید از مدارکی مانند، شاهدهای عینی، فیلم دوربین‌های مدار بسته، اقرار صریح متهم و ... استفاده کنید. بنابراین قبل از شکایت مطمئن شوید که مدارک مورد نیاز برای اثبات را دارید. چنانچه مدرکی ندارید پلیس ممکن است از طریق انگشت نگاری و یا ردیابی سیم کارت سارق را شناسایی و اثبات سرقت را ممکن کند. در زمان احضار به دادسرا شواهد و مدارک اثبات شکایت خود را همراه داشته باشد.

حالا برای شکایت در گام اول باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و اقدام به طرح شکایت کیفری متناسب با نوع سرقت کنید برای مثال اگر سرقت به صورت کیف‌قاپی صورت گرفته فرم شکایت از کیف زنی را پر کنید و منتظر ابلاغیه دادسرا بمانید. در زمان احضار به دادسرا شواهد و مدارک اثبات شکایت خود را همراه داشته باشد.

چنانچه سارق را نمی‌شناسید می‌توانید از دادسرا تقاضای تحقیق در زمینه شناسایی از طریق پلیس کنید. در نهایت پس از اینکه پرونده در دادسرا تکمیل شد و از نظر دادیار یا بازپرس متهم به احتمال زیاد سارق گوشی شما بود، پرونده جهت رسیدگی به دادگاه کیفری ارجاع داده می‌شود. قاضی دادگاه کیفری پس از بررسی مدارک و شنیدن صحبت‌های شاکی و متهم، یا رای به برائت متهم داده و یا متهم را مجرم دانسته و براساس قوانین قید شده در بالا برای او مجازات تعیین می‌کند.

با توجه به مطالب گفته شده چنانچه گوشی شما سرقت شد، امید خود را از دست ندهید به مراجع قضایی مراجعه کنید و مطمئن باشید که پلیس تمام تلاش خود را برای ایجاد امنیت و رسیدن شما به گوشی از دست رفته شما انجام می‌دهد.

چند اقدام فوری پس از دزدیده شدن گوشی

فراموش نکنید که علاوه بر پیگیری قضایی سرقت موبایل، باید چند کار فوری انجام دهید تا جلوی سوءاستفاده بیشتر سارقان را بگیرید:

 

۱- غیرفعال کردن سیم کارت

۲- محدود کردن دسترسی حساب‌های کاربری مجازی

۳- مکان یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی

۴- اعلام سرقت آنلاین یا مراجعه به دادسرا و کلانتری

۵- مراجعه به شرکت بیمه ( در صورت داشتن بیمه سرقت)

۶- تغییر رمزهای عبور بویژه حساب های بانکی

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار