گوناگون

اولین بانوی خبرنگار اسلام

اولین بانوی خبرنگار اسلام

پارسینه: عصمت ناظری که از فعالان فرهنگی و اجتماعی است یادداشتی را به مناسبت روز خبرنگار منتشر کرد



تاریخ را که مرور می کنیم با توجه به ثبت وقایع از بدو آفرینش تا عصر معاصر به این نتیجه مهم می¬رسیم که رسانه به عنوان يک ابزارشاخص اطلاع رساني در برهه ها و مقاطع مختلف از گذشته تا حال همواره ايفاگر نقش ویژه ای بوده است ودر واقع مي توان اين چنين ادعا کرد که بسیاری از جنبش ها و رویدادهای سیاسی، اجتماعی، مذهبی و... با پشتوانه ابزار اطلاع رسانی آغازشده و در ادامه مسير نيز تداوم يافته است.

به همین دلیل امروزه از مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی ياد مي شود و حاکمیت جامعه ای که قصد دارد در مسير تحقق مردم سالاری و جامعه مدنی گام بردارد می بایست اين رکن را قبول داشته و موانع بر سر راه مطبوعات مستقل و آزاداندیش را از سر راه اصحاب آن بردارد.

با نگاهی اجمالی به وقایع نیم قرن اخیر به راحتی می توان برای نقش مهم و کاربردی رسانه ها مصداق عینی آورد.

وقوع انقلاب اسلامي در ايران و پیروزی این نهضت بدون ابزار اطلاع رسانی که در آن زمان اعلاميه ها، شب نامه ها و سخنراني هاي مخفي و پنهاني بود سبب آگاه سازی اذهان عمومی و در نتیجه پیروزی این نهضت شد و پس از آن نیز در واقعه 8سال دفاع مقدس نیز نقش ملموس و تاثیر گذار اصحاب رسانه و ابزارهاي اطلاع رساني را نمی توان در ظفرهای مردان عرصه دفاع مقدس نادیده گرفت و حتی در شرایط فعلی که دشمن آتش پنهان جنگ نرم را در کشور ما به پا کرده است و با اسلحه تهاجم فرهنگی قصد نشان گرفتن افکار، اعتقادات و ایمان ملت به ویژه جوانان را دارد باز هم رسانه به عنوان یک پاتک توانسته است دست دشمن را رو کند و تا حد قابل توجهی مانع تحقق اهداف شوم آنها شود و در همه این اعصار، خبرنگاران به عنوان مهره اصلی رسانه با جسارت، تعهد، شجاعت و صداقت خود که از ویژگی های اصلی این قشر محسوب می شود در مسير آرمان هاي اصيل خود از هيچ تلاشي فروگذار نکرده و همواره سختي ها را به جان خريدارند. بنابراين مي توان چنين اذعان داشت که رکن چهارم دموکراسي در يک جامعه به حضور خبرنگاراني با چنين ويژگي هايي بستگي داشته و دارد و اگر رسانه ها از وجود اين قبيل خبرنگاران متعهد خالي شود، رکن چهارم دموکراسي در جامعه متزلزل می شود و جای آن را با هیچ قشری نمی توان پر کرد.

اما در این میان نقش بانوان در عرصه خبر و رسانه را نمی توان نادیده گرفت، بانوانی که همواره نقش کلیدی و تاثیر گذاری در رقم زدن مهمترین رویدادهای جهان داشته و دارند.
یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ اسلام در واقعه عاشورا گره خورد است و این واقعه اتفاق افتاد تا حقانیت اسلام و شیعه و مظلومیت خاندان اهل بیت به تصویر کشیده شود و به عنوان یک اصل برای همه نسل های آتی به یادگار بماند . اما واقعه عاشورا را چه کسی به تصویر کشید و با افشاگری های خود،مستند سازی کرد. بی شک در این واقعه تاریخی عظیم نقش و رسالت بی بدیل بزرگ بانوی اسلام، حضرت زینب(س) را نمی توان نادیده گرفت، بانویی که با رعایت اصول و مذهب با جسارت تمام در برابر دشمن قد علم کرد و با افشاگری اهداف شوم آنها در مجالس و واگویه کردن حقانیت این خاندان و ظلمی که بر آنها رفته بود، این واقعه را با صراحت و روشنی مستند سازی کرد و با این اوصاف بر اساس ادله بسیاری از بزرگان دینی، حضرت زینب(س) را می توان اولین بانوی خبرنگار جامعه اسلامی معرفی کرد که صبر، استقامت، جسارت و شجاعتش خصایص بارز این قشر است که با بررسی زوایای مختلف زندگی و سیره این بزرگ بانو می توان الگوی مناسبی برای بانوان در هر کسوت و جایگاهی از بانوی خانه دار تا خبرنگار ارائه داد.


عصمت ناظری

ارسال نظر

  • محقق

    عالي بود واقعا

  • غلامعباس

    خیلی شبا هت به گروه داعش میدهد

  • خبرنگار

    در انزمان كاغد و قلم باين صورت وجود نداشت و خبرنگاران شفاهى در بين مردم اشاعه خبر ميكردند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار