گوناگون

آشنایی با انواع آسانسور؛ وقتی قراره بهترین، مال تو باشه

آشنایی با انواع آسانسور؛ وقتی قراره بهترین، مال تو باشه

امروزه آسانسورها بخش‌هایی بسیار مهم و غیرقابل چشم‌پوشی از ساختمان‌ها هستند. آسانسورها درواقع یک سکو هستند که ممکن است محصور باشد یا نباشد و از آنها برای جابه‌جایی افراد یا بارها استفاده می‌شود.

با افزایش چشمگیر برج‌ها و آسمان‌خراش‌ها نیاز به انواع آسانسور برای جابه‌جایی راحت میان طبقات نیز در حال افزایش است. حتی ساکنان خانه‌های کوچک هم به دلایل مختلفی مثل کهولت سن یا داشتن اعضای کم‌توان، ممکن است به داشتن انواع آسانسور مسکونی، بالابر یا هوم لیف خانگی فکر کنند.

نکته مهم این است که برای داشتن یک آسانسور خوب در محل کار یا زندگی خود، لازم است با انواع آسانسور به خوبی آشنایی داشته باشید و مطابق با نیاز خود دست به انتخاب بزنید. برای آشنایی با انواع آسانسور تا انتهای این متن با ما همراه شوید.

تاریخچه مختصر آسانسور

سابقه اولین طراحی آسانسور به سال 236 قبل از میلاد برمی‌گردد و احتمالا این طراحی متعلق به ارشمیدس است اما اولین آسانسور نزدیک به شکل امروزی که برای جابه‌جایی مسافران مورد استفاده قرار گرفت در سال 1743 و به دستور لویی شانزدهم طراحی و ساخته شد.

پس از آن با انقلاب صنعتی آسانسورها از جهات بسیار پیشرفت‌ کردند و در نهایت در سال 1846 اولین آسانسور هیدرولیک ساخته شد. تقریبا از از سال 1854 به بعد استفاده عمومی از آسانسور رواج پیدا کرد. نصب اولین آسانسور در ایران به زمان ناصرالدین شاه و استفاده خصوصی در کاخ گلستان برمی‌گردد.

اما استفاده عمومی‌تر از انواع آسانسور در ایران حدودا به 80 سال پیش برمی‌گردد و ادامه این روند می‌رسد به امروز که استفاده از انواع آسانسور به بخشی از زندگی روزمره بیشتر افراد بدل شده است.

2

انواع آسانسور بر حسب نوع ساختمان

انواع آسانسور را می‌توان با توجه به ساختمانی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، تقسیم‌بندی کرد. این انواع از قرار زیر هستند:

  • آسانسور مسکونی: این آسانسورها در ساختمانهای مسکونی، خانه‌ها و آپارتمان‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای جابه‌جایی ایمن ساکنان خانه‌ها در میان طبقات تعبیه شده‌اند. این آسانسورها معمولا طراحی ساده‌ای دارند و مصرف انرژی آن‌ها در مقایسه با انواع دیگر کمتر است.
  • آسانسور اداری: این آسانسورها برای جابه‌جایی افراد در ساختمان‌های اداری مانند بانک‌ها، سازمان‌ها و دفاتر، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجا که این ساختمان‌ها معمولا پر تردد هستند لازم است که این آسانسورها سرعت و ایمنی بالایی داشته باشند، از یک سیستم کنترل پیشرفته برخوردار باشند و استفاده از آنها راحت باشد.
  • آسانسور تجاری: این آسانسورها در ساختمان‌های تجاری مانند فروشگاه‌ها، هتل‌ها یا نمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مکان‌ها هم معمولا پر رفت‌وآمد هستند و لازم است که این آسانسورها از سرعت و ایمنی بالای برخوردار باشند و ظرفیت آنها برای جابه‌جای تعداد زیاد افراد یا حتی بار مناسب باشد.
  • آسانسور صنعتی: این نوع آسانسورها معمولا در ساختمان‌های صنعتی و کارخانه‌ها برای حمل بارهای سنگین یا مواد شیمیایی استفاده می‌شوند و به همین دلیل از ظرفیت بالا و مکانیزم‌های ایمنی خاصی برخوردارند.
  • آسانسور بیمارستانی: این آسانسورها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید قابلیت حمل بیماران با تخت و تجهیزات پزشکی را داشته باشند. آسانسور بیمارستانی باید از نظر اندازه، سرعت، امنیت بالا و نیز برخورداری از سیستم‌های اضطراری، مناسب تأسیسات بیمارستانی باشند.

 

انواع آسانسور بر حسب کاربرد آن‌ها

برای تقسیم انواع آسانسور از نظر کاربری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسانسور مسافربر: آسانسور مسافربر به هر آسانسوری گفته می‌شود که برای جابه‌جایی افراد در ساختمان‌ها در نظر گرفته شده است. این آسانسورها بسته به کاربری آنها می‌توانند از نظر اندازه، سرعت، ظرفیت و آپشن‌ها و امکانات داخلی، بسیار متفاوت باشند.
  • آسانسور خودروبر: این نوع آسانسورها معمولا برای حمل خودروها در ساختمان‌ها و پارکینگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این آسانسورها از یک سکوی بزرگ و مقاوم برای جابه‌جایی و حمل خودروها استفاده می‌شود. آسانسورهای خودروبر به مالکان خودروها اجازه می‌دهند که در پارکینک به راحتی به خودرو خود دسترسی داشته باشند.
  • آسانسور غذابر: این آسانسور یکی دیگر از انواع آسانسور است که در رستوران‌ها، هتل‌ها و برخی ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آسانسورها برای حمل غذا، نوشیدنی و سایر وسایل مربوط به سرو غذا و پذیرایی طراحی شده‌اند.
  • آسانسور حمل ویلچر: این آسانسورها برای حمل افراد با نیازهای خاص، مانند افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند، افراد کم‌توان و نیز افراد مسن، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع آسانسور به منظور تأمین امنیت و راحتی این افراد از  فضای بزرگی برخوردار است. علاوه بر این درب بزرگتری دارند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دسترسی به آنها برای این افراد راحت باشد.
  • آسانسور حمل بار: از دیگر انواع آسانسور، آسانسور حمل بار است که برای حمل بارهای سنگین و بزرگ در برخی ساختمان‌ها و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آسانسورها از ظرفیت و قدرت بالایی برخوردارند و برای بارگیری یا تخلیه بار در صنایع گزینه بسیار خوبی هستند. در طراحی این آسانسورها به جای توجه به فضای داخلی جذاب‌تر معمولا بر استحکام آن‌ها با به کار بردن دیوارها و کف‌های فولادی سنگین، تکیه و تمرکز می‌شود.

3

انواع آسانسور بر حسب مکانیزم داخلی آن‌ها

یکی دیگر از تقسیم‌بندی‌ها درمورد آسانسور، تقسیم انواع آسانسور بر حسب سیستم و مکانیزم داخلی آن‌هاست که عبارتند از:

  • آسانسور هیدرولیکی: در این نوع آسانسور که از نیروی هیدرولیکی برای جابه‌جایی استفاده می‌کند، یک سیلندر هیدرولیکی که حاوی مایع هیدرولیکی است با استفاده از یک پمپ هیدرولیک نیروی لازم برای بالا و پایین رفتن آسانسور را ایجاد می‌کند. آسانسور هیدرولیکی معمولا در ساختمان‌های کوچک و کم‌ارتفاع مورد استفاده قرار می‌گیرند. آسانسورهای هیدرولیک صدای کمتری ایجاد می‌کنند و حرکت آن‌ها نرم و یکنواخت است.

 

  • آسانسور برقی: این نوع آسانسورها از موتور برق برای حرکت استفاده می‌کنند. این آسانسورها با برخورداری از کارایی بالا بسیار مناسب ساختمان‌های بزرگ و تجاری هستند.
  • آسانسور پنوماتیک: یکی دیگر از انواع آسانسورها، آسانسورهای پنوماتیک است که نیروی لازم را با فشار هوا تأمین می‌کند و شامل یک لوله بسته و یک فن باد هستند. بالا و پایین رفتن آسانسور با ایجاد فشار هوا در لوله میسر می‌شود. به دلیل ساختار ساده و عدم احتیاج به موتور برق، از این آسانسورها بیشتر برای فضاهای کوچک استفاده می‌کنند. هزینه سرویس و نگهداری این آسانسورها بسیار کم است اما برای ساختمان‌های مرتفع گزینه مناسبی نیستند.
  • آسانسور کششی: در این نوع آسانسورها از سیم بکسل و وزنه‌های تعادل برای برای جابه‌جای استفاده می‌شود. این آسانسورها در مقایسه با نوع هیدرولیکی انرژی کمتر مصرف می‌کنند اما در عین حال از سرعت بالاتری برخوردار هستند و به همین خاطر برای ساختمانهای نسبتا بلند یا بلند گزینه مناسبی به شمار می‌روند. نصب این آسانسورها راحت است اما به فضای زیادی نیاز دارند و باید موتورخانه داشته باشند.

برخی نکات تکمیلی در مورد انواع آسانسور

برای آشنایی بیشتر با انواع آسانسور لازم است به انواعی از آسانسورها اشاره کرد که سیستم آنها همگام با پیشرفت تکنولوژی به‌روز شده است.

برای نمونه آسانسورهای دوقلو آسانسورهایی هستند که در آن‌ها، دو آسانسور به طور همزمان حرکت می‌کند و این زمان انتظار افراد تا حد زیادی کمتر می‌کند و سرعت جابه‌جایی را افزایش می‌دهد. بعلاوه با خرابی یکی از آن‌‎ها شما قادر به استفاده از دیگری خواهید بود. این آسانسورها برای مکان‌های پر تردد گزینه بسیار مناسبی هستند.

نمونه دیگر آسانسورهای MRL یا بدون اتاق ماشین هستند. در این نوع آسانسورها تجهیزات مورد نیاز درون چاه آسانسور تعبیه می‌شوند و دیگر نیاز به اتاق ماشین جداگانه ندارند. به همین خاطر برای ساختمان‌هایی که از فضای کمی برخوردار هستند گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌روند.

آسانسورهای هوشمند نوع دیگری از آسانسورهای پیشرفته هستند که خدماتی مانند صفحه نمایش لمسی برای کاربران فراهم می‌کنند و از سیستم مدیریت ترافیک پیشرفته‌ای برخوردارند. این آسانسورها بسیار کم‌مصرف هستند و از ایمنی بسیار بالایی بهره‌ می‌برند. این آسانسورها برای ساختمان‌های مدرن و خانه‌های هوشمند گزینه بسیار مناسبی هستند.

جمع‌بندی

همانطور که می‌بینید آسانسورها انواع گوناگونی دارند که هر کدام از آنها هم ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. به همین خاطر نمی‌توان به این سؤال که کدام یک از انواع آسانسور بهتر است، پاسخی مطلق و قطعی داد.

ویژگی‌هایی از قبیل برخورداری از سرعت و ظرفیت بالا یا راحتی و امنیت بیشتر، همچنین مصرف کم انرژی به طور کل می‌توانند در هنگام خرید آسانسور به عنوان مزیت مورد توجه قرار بگیرند اما بسیار مهم است که افراد با توجه به نیاز خود، نوع ساختمان و همچنین بودجه مشخص شده، از میان انواع آسانسوری که در بالا به آن‌ها اشاره بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند. شما کدام گزینه را برای ساختمان خود انتخاب می‌کنید؟

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار