گوناگون

شرایط اهدای خون چیست؟

شرایط اهدای خون چیست؟

اهداکردن خون یک روش داوطلبانه است که می‌تواند به نجات جان انسان‌ها کمک کند. انواع مختلفی از اهداکردن خون وجود دارد. هر نوع به رفع نیازهای مختلف پزشکی کمک خواهد کرد.

مشاوره پزشک برای اهدای خون به شما کمک می‌کند تا بدانید آیا کاندیدای مناسبی برای این روش هستید یا خیر.

اهدای خون چیست؟

اهدای خون بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان است. این روش به انتقال خون به‌عنوان یک روش حفظ و نجات زندگی و نوعی فلبوتومی درمانی به‌عنوان یک مداخله پزشکی اولیه مربوط می‌شود. مشاوره پزشکی آنلاین با بهترین دکتر های ایران در وب‌سایت دکترتو در انتخاب متناسب‌ترین روش اهدا مفید خواهد بود. سالانه بیش از صد میلیون واحد خون در سراسر جهان اهدا می‌شود. انواع مختلف آن عبارتند از:

اهدای خون کامل

این روش رایج‌ترین نوع اهدا کردن خون است. در طول این اهدا، شما حدود نیم لیتر خون کامل اهدا می‌کنید. سپس خون به اجزای خود یعنی گلبول‌های قرمز، پلاسما و گاهی اوقات پلاکت‌ها جدا می‌شود.

آفرزیس

در طی آفرزیس، شما به دستگاهی متصل می‌شوید که قسمت‌های مختلف خون شما را جمع‌آوری و جدا می‌کند. این اجزای خون شامل گلبول‌های قرمز، پلاسما و پلاکت‌ها هستند. سپس دستگاه قسمت‌های باقی‌مانده خون را به شما برمی‌گرداند.

  • اهدای پلاکت (plateletpheresis) فقط پلاکت‌ها را جمع‌آوری می‌کند. پلاکت‌ها سلول‌هایی هستند که با جمع‌شدن و تشکیل پلاک در رگ‌های خونی (لخته‌شدن) به توقف خونریزی کمک می‌کنند. پلاکت‌های اهدایی معمولا به افرادی که مشکلات لخته‌شدن خون یا سرطان دارند و افرادی که پیوند اعضا یا جراحی‌های بزرگ خواهند داشت داده می‌شود.
  • اهدای خون و گلبول قرمز مضاعف به شما امکان می‌دهد مقدار متمرکزی از گلبول‌های قرمز را اهدا کنید. گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن را به اندام‌ها و بافت‌های شما می‌رسانند. گلبول‌های قرمز اهداشده به افرادی داده می شود که در تصادف یا حوادث دیگر، خون شدیدی را ازدست‌داده‌اند یا مبتلا به کم‌خونی هستند.
  • اهدای پلاسما (پلاسمافرزیس) قسمت مایع خون (پلاسما) را جمع‌آوری می‌کند. پلاسما منجر به لخته‌شدن خون می‌شود و حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که در مبارزه با عفونت‌ها به کار می‌آید. پلاسما معمولا به افراد در شرایط اضطراری و تروما داده می‌شود تا به توقف خونریزی کمک کند.

2

چرا این کار انجام می‌پذیرد؟

شما موافقت می‌کنید خون بدهید تا به فردی که نیاز به انتقال خون دارد، داده شود. سالانه میلیون‌ها نفر نیاز به تزریق خون دارند. برخی افراد ممکن است در حین جراحی‌های بزرگ به دریافت خون نیاز داشته باشند. برخی دیگر پس از تصادف یا به‌دلیل ابتلا به بیماری که به قسمت‌های خاصی از خون نیاز دارد به آن وابسته هستند.

اهدای خون همه اینها را ممکن می‌کند. هیچ جایگزینی برای خون انسان وجود ندارد و در تمام تزریق‌ها از خون اهداکننده استفاده می‌شود. با مشاوره پزشکی آنلاین در دکترتو می‌توانید اطلاعات بیشتر در خصوص این روش نجات‌بخش جان زندگی افراد اطلاعات به دست آورید.

شرایط اهداکردن خون

اکثر افراد در صورت سلامتی می‌توانند خون بدهند. برخی از الزامات اساسی وجود دارد که باید برای اهدای خون انجام شود. در جلسه مشاوره پزشکی تلفنی تمامی این شرایط و اطلاعات در اختیار شما قرار داده خواهد شد. در زیر چند دستورالعمل اساسی واجد شرایط بودن آورده شده است:

سن

اگر شما بین 18 تا 65 سال سن دارید. در برخی از کشورها، قوانین ملی به افراد 16 تا 17 ساله اجازه اهداکردن خون را می‌دهد، مشروط بر اینکه معیارهای فیزیکی و خونی مورد نیاز را برآورده و رضایت لازم را کسب کنند. علاوه‌براین، در برخی کشورها اهداکنندگان مستمر بالای 65 سال می‌توانند بنابه صلاحدید پزشک مسئول پذیرفته شوند. حداکثر سن در برخی کشورها 60 سال است.

وزن

شما باید حداقل 50 کیلوگرم وزن برای اهدای خون داشته باشید. در برخی از کشورها، اهداکنندگان خون کامل باید حداقل 45 کیلوگرم وزن داشته باشند تا 10 ± 350 میلی لیتر اهدا کنند.

 

سلامتی

در زمان اهدا باید در سلامت کامل باشید. اگر سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد، تب‌خال یا هر عفونت دیگری دارید، نمی‌توانید خون اهدا کنید. اگر اخیرا خال‌کوبی یا پیرسینگ بدن انجام داده‌اید، به مدت 6 ماه از تاریخ عمل نمی‌توانید خون بدهید.

اگر پیرسینگ بدن توسط یک متخصص ثبت‌شده انجام شده باشد و هرگونه التهاب به‌طور کامل برطرف شود، می‌توانید پس از 12 ساعت خون اهدا کنید. اگر برای یک عمل جزئی به دندانپزشک مراجعه کرده‌اید، باید 24 ساعت قبل از اهدا صبر کنید.

اگر حداقل سطح هموگلوبین را برای اهدای خون ندارید، نباید خون اهدا کنید. آزمایش در محل اهدا انجام خواهد شد. در بسیاری از کشورها، سطح هموگلوبین کمتر از 12 گرم در دسی لیتر برای زنان و کمتر از 13 گرم در دسی لیتر برای مردان به‌عنوان آستانه درنظر گرفته می‌شود.

مسافرت

سفر به مناطقی که مستعد عفونت‌های انتقالی از طریق پشه بومی هستند، به‌عنوان‌مثال عفونت‌های مالاریا، دنگی و ویروس زیکا ممکن است منجر به تعویق فرایند اهدا موقت شود. بسیاری از کشورها سیاست تعویق اهداکنندگان خون باسابقه سفر یا اقامت در مناطقی که در معرض خطر انتقال نوعی از بیماری به نام کروتزفلد-جاکوب (vCJD) هستند را اجرا می‌کنند.

3

رفتار

شما نباید برای اهدای خون اقدامی انجام دهید اگر:

  • در 12 ماه گذشته فعالیت جنسی پرخطری داشته‌اید.
  • آزمایشHIV  (ویروس ایدز) شما مثبت بوده است.
  • تابه‌حال مواد مخدر یا داروهای افزایش‌دهنده رفتارهای هیجانی را تزریق کرده‌اید.

در دستورالعمل ملی که برای انتخاب اهداکنندگان خون تهیه شده است، معیارهای صلاحیت رفتاری با جزئیات بیشتری وجود دارد. معیارها می‌تواند در کشورهای مختلف متفاوت باشد.

بارداری و شیردهی

پس از بارداری، دوره تعویق باید به‌اندازه مدت بارداری طول بکشد. اهدای خون در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود. پس از زایمان، دوره به تعویق‌انداختن حداقل 9 ماه (مانند بارداری) و تا 3 ماه پس از از شیرگرفتن نوزاد (یعنی تامین بیشتر غذای خود از مواد جامد یا تغذیه با شیشه شیر) است. در این خصوص می‌توانید از طریق مشاوره متنی با پزشک در وب‌سایت دکترتو اطلاعات کامل‌تری کسب کنید.

اطلاعات بیشتر در مورد واجد شرایط بودن برای اهدا

هنگام اهدای خون در خدمات خون در کشورهای خاص، دستورالعمل‌های ملی واجد شرایط بودن باید رعایت شود. برای اطلاع از اینکه آیا شرایط بهداشتی، داروها، حرفه یا سابقه سفر می‌تواند بر توانایی شما در خون دادن تاثیر بگذارد، باید اطلاعات دقیق را در خدمات خون ملی/محلی جستجو کنید و با ویزیت آنلاین پزشک اطلاعات جامعی را به‌دست آورید.

جمع‌بندی

هدف از جمع‌آوری خون از طریق اهدای داوطلبانه خون شامل ارائه خون و اجزای خونی سالم و باکیفیت اهداکنندگان داوطلب، به‌صورت شبانه‌روزی است. مطالعات نشان داده‌اند که اهداکنندگان مکرر خون خطر ابتلا به سرطان کبد، ریه، روده بزرگ، معده و گلو را کاهش می‌دهند. توجه‌به این نکته مهم است که یافته‌های ذکرشده و تاثیرات مثبت برای همه صدق نمی‌کند. بیماران حتما باید در مورد سطح آهن خون و اهدای خون با پزشک مشورت کنند.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار