گوناگون

ارتشی از جنگنده‌های پیشرفته F-۳۵ آمریکایی در راه یونان+ عکس

ارتشی از جنگنده‌های پیشرفته F-۳۵ آمریکایی در راه یونان+ عکس

وزارت امور خارجه آمریکا با فروش ۸.۶ میلیارد دلاری جنگنده‌های پیشرفته F-۳۵ به یونان، موافقت کرده‌است.

به گزارش پارسینه و به نقل از خبر آنلاین؛ لاکهید مارتین F-۳۵، یک خانواده آمریکایی از هواپیماهای جنگی چندمنظوره تک سرنشین، تک موتوره و رادارگریز در همه شرایط آب و هوایی است که برای انجام ماموریت‌های برتری هوایی و تهاجمی ساخته شده‌است.

این گروه از جنگنده‌ها قادر به جنگ الکترونیک و قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی هستند. لاکهید مارتین پیمانکار اصلی F-۳۵ است و نورثروپ گرامن و بی‌ای‌ئی سیستمز شرکای اصلی آن هستند. F-۳۵ سه مدل اصلی دارد: اف-۳۵ اِی با توان نشست و برخاست متعارف، اف-۳۵ بی با توان برخاست عمودی و نشست عمودی و اف-۳۵ سی با توان ناونشینی.

پروژه طراحی و تولید F-۳۵ در نوع خود بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین پروژه در تاریخ نظامی جهان است. دولت آمریکا هزینه نهایی این پروژه را یک تریلیون دلار برآورد کرده‌است. F-۳۵ نوع توسعه‌یافته هواپیمای X-۳۵ است. X-۳۵ جنگنده‌ای بود که توسط لاکهید مارتین برای رقابت در پروژه «جنگنده تهاجمی مشترک» ساخته شد.

گفته شده‌است که F-۳۵ می‌تواند از رادارها بگریزد و شناسایی نشود در سه مدل ساخته شده‌است. ارزش هر جنگنده F-۳۵ بالغ بر تقریباً ۱۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

ارتشی از جنگنده‌های پیشرفته F-۳۵ آمریکایی در راه یونان+ عکس

جنگنده F-۳۵ به عنوان یک جنگنده نسل پنجم دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و ارتقای ویژگی‌های جنگنده‌های نسل قبل است؛ F-۳۵ از قابلیت پنهانکاری بالایی برخوردار است. طراحان این جنگنده از آخرین و پیشرفته‌ترین روش‌ها برای کاهش بازتاب راداری و کاهش تشعشعات فروسرخ در طراحی F-۳۵ استفاده کرده‌اند. توانایی پنهانکاری در کنار آگاهی وضعیتی بالا توانایی دید اول و شلیک اول را برای F-۳۵ فراهم می‌آورد و به بقاپذیری این جنگنده در میدان نبرد کمک شایانی می‌کند.

هر سه مدل جنگنده F-۳۵ توان رسیدن به زاویه حمله ۵۰ درجه‌ای در سرعت ۱٫۶ ماخ را دارا هستند. این درحالی است که جنگنده‌های نسل قبل همچون F-۱۶ و F-۱۸ تنها توان رسیدن به زاویه حمله ۳۰ درجه‌ای را دارا هستند. زاویه حمله بالا توان مانورپذیری و عدم واماندگی را به شدت افزایش می‌دهد. طراحی و سامانه کنترل پروازی مدرن ب-۳۵ از دلایل اصلی دست‌یابی به زاویه حمله بالا در این جنگنده هستند. F-۳۵ اولین جنگنده آمریکایی است به صورت عملیاتی از سامانه فرمان‌های صوتی (DVI) استفاده خواهد کرد.

F-۳۵ از یک نمایشگر یکپارچه در داخل کابین خلبان استفاده می‌کند. این نمایشگر لمسی با رابط کاربری سامانه عامل F-۳۵ هماهنگ بوده و خلبان توان سفارشی‌سازی اطلاعات بر روی نمایشگر را دارد.

یکی از ویژگی‌های F-۳۵ یکپارچگی بال و بدنه آن است؛ بدین معنی که ساختار بال با بدنه یکپارچه است و به داخل بدنه فرومی‌رود. این ویژگی باعث کاهش سطح مقطع راداری و همچنین افزایش قدرت حمل تسلیحات بر زیر بال‌ها می‌شود.

منبع: defensenews

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار