گوناگون

پیام توییتری اولیانوف درباره گزارش آژانس اتمی از ایران

پیام توییتری اولیانوف درباره گزارش آژانس اتمی از ایران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز اعلام کرد: مدیرکل آژانس (بین‌المللی انرژی اتمی) امروز گزارشی درباره ایران منتشر کرد که بلافاصله به رسانه‌ها درز کرد.

به گزارش پارسینه و به نقل از مهر؛ « میخائیل اولیانوف » نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی در وین امروز سه شنبه در واکنش به ادعای خبرگزاری رویترز پیرامون گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص ایران در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بر اساس گزارش آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی، ایران ماه‌ ها کاهش سرعت غنی‌ سازی اورانیوم خود تا خلوص ۶۰ درصد را معکوس کرده است. اگر ایالات متحده و تروییکای اروپایی مانع از احیای برجام در سال گذشته نمی‌ شدند، اکنون سطح غنی‌ سازی در ایران از ۳.۶۷ درصد تجاوز نمی‌ کرد.

نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی در وین در این ارتباط در پیامی دیگری در ایکس افزود: مدیرکل آژانس امروز گزارشی درباره ایران منتشر کرد که بلافاصله به رسانه‌ها درز کرد.

 

واکنش «اولیانوف» به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره ایران

 

خبرگزاری رویترز امروز سه شنبه ادعا کرد به نسخه‌ای از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی برای کشورهای عضو این نهاد دست یافته است که نشان می‌دهد ایران کاهش سرعت ماه ها غنی‌ سازی اورانیوم خود با خلوص تا ۶۰ درصد را معکوس کرده است.

بر اساس ادعای رویترز، بسیاری از دیپلمات‌ها بر این باور بودند که کاهش سرعت غنی سازی ایران که از ماه ژوئن آغاز شده بود، نتیجه مذاکرات محرمانه بین ایالات متحده و ایران بود که منجر به آزادی آمریکایی‌های (جاسوس) بازداشت شده در ایران به شمار می‌آید.

رویترز اضافه کرد: ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد دارد و در صورت غنی سازی بیشتر می‌تواند برای ساخت ۳ بمب هسته‌ ای- طبق تعریف تئوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- و بیشتر در سطوح غنی‌ سازی پایین‌ تر از آن استفاده کند.

این در حالیست که این خبرگزاری اذعان کرد: ایران دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد می‌کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای که خلاصه‌ ای از گزارش محرمانه‌ اش به کشورهای عضو بوده و توسط خبرگزاری رویترز مشاهده شده است، اعلام کرد: ایران تولید اورانیوم غنی‌ شده در سطح بالای خود را افزایش داده است؛ اقدامی که با آن کاهش تولید قبلی خود در اواسط سال ۲۰۲۳ را معکوس کرده است.

گزارش مذکور اضافه می‌کند که ایران در نیروگاه آزمایشی غنی سازی سوخت (PFEP) در مجتمع گسترده نطنز و در تأسیسات غنی‌ سازی سوخت فردو (FFEP) که در یک منطقه داخل کوه حفر شده است، تا ۶۰ درصد غنی‌ سازی می‌ کند. از زمان کاهش سرعت، این نیروگاه‌ ها اورانیوم را تا ۶۰ درصد با میزان حدود ۳ کیلوگرم در ماه غنی‌سازی می‌ کرده اند.

رویترز اضافه کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی به اعضای خود گفته است: آژانس تأیید می‌کند که از پایان نوامبر ۲۰۲۳، نرخ تولید اورانیوم غنی سازی شده تا ۶۰ درصد U-۲۳۵ توسط ایران در مجموع این ۲ تأسیسات به تقریباً ۹ کیلوگرم در ماه افزایش یافته است.

رویترز نوشت: طبق تعریف تئوری آژانس بین المللی انرژی اتمی، حدود ۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد، مقداری است که توان ساخت بمب هسته‌ای با آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار