گوناگون

پیش بینی بورس امروز ۷ خرداد ۱۴۰۳

پیش بینی بورس امروز 7 خرداد 1403

افزایش گمانه زنی‌ها و اخبار غیررسمی درباره مذاکرات برای رفع یا کاهش تحریم‌ها مورد توجه فعالان بازار است. شایعاتی که خاطره مذاکرات عمان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 را به اذهان متبادر کرده است. رؤیایی که فعلا از تعبیر و تحقق آن فاصله زیادی داریم.

به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص کل  برای دومین روز متوالی سقوط کرد. شاخص کل 20 هزار و 730 واحد ریزش کرد و شاخص کل هم‌وزن 4 هزار و 261 واحد افت کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  264 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس ریزش هزار و 817 واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت چرخشگر (خچرخش)، شرکت گروه مالی شهر (شهر) و شرکت نیروکلر (شکلر) نمادهای سبزپوش بازار بودند که بیشترین رشد را داشتند. در فرابورس نیز شرکت بیمه سامان (بساما)، شرکت بیمه زندگی خاورمیانه (بخاور) و شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس (تپسی) بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای غکورش (شرکت صنعت غذایی کورش)، وکغدیر (شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر) و شپدیس (شرکت پتروشیمی پردیس) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس بانک گردشگری (وگردش)، شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) و شرکت سوژمیران (فسوژ) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات یکشنبه، 16 نماد صف خرید داشتند و 626 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 61 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 19 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 150 درصدی به 2 هزار و 401 میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز 

دیروز برای سومین روز معاملاتی متوالی دامنه نوسان قیمت سهام به منفی و مثبت 2 درصد محدود بود. 90 درصد نمادهای بازار قرمزپوش بودند و نمادهای فارس، فولاد، فملی، شپنا، شستا، وبملت و شبندر بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص داشتند. شاخص کل 0.99 درصد ریزش کرد و شاخص هم وزن نیز 0.62 درصد افت کرد. 

علاوه بر این روز یکشنبه برای چهارمین روز سرمایه حقیقی از بورس خارج شد که رقم آن 655 میلیارد تومان بود. در 4 روز اخیر هزار و 839 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. 

دیروز نمادهای فملی، وبملت، فولاد، شستا، شگستر، وپست، وسالت، شپنا، وغدیر و تاپیکو بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند. 

برخی از ناظران علت ریزش بازار را در ریسک‌های سیاسی اقتصاد ایران جست‌وجو می‌کنند. برخی با اعتراض به بالا رفتن نرخ سود اوراق دولتی، سیاست گذاری دولت را عامل ریزش بازار سهام می‌دانند. در این میان برخی تحلیل گران بنیادی نیز به عملکرد ضعیف شرکت‌ها توجه دارند و معتقدند وضعیت بنیادی شرکت‌ها نیز سیگنال مثبتی به معامله گران نمی‌دهد. در این میان افزایش گمانه زنی‌ها و اخبار غیررسمی درباره مذاکرات برای رفع یا کاهش تحریم‌ها مورد توجه فعالان بازار است. شایعاتی که خاطره مذاکرات عمان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 را به اذهان متبادر کرده است. رؤیایی که فعلا از تعبیر و تحقق آن فاصله زیادی داریم. 

با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت بعدی ادامه دولت ابراهیم رئیسی خواهد بود و تحولی در رویکردها و جهت‌گیری‌های دولت رخ نخواهد داد. می‌توان گفت انتظارات درباره دولت بعدی از جمله عوامل مؤثر بر رفتار معامله گران و سهامداران در روزهای آتی خواهد بود. اگر نشانه‌ای برای رفع تحریم‌ها پیدا شود و یا کاندیدایی در انتخابات پیروز شود که اراده‌ای برای مذاکره و احیای برجام داشته باشد، می‌توان به بهبود وضعیت بازار سرمایه نیز امیدوار بود.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار