گوناگون

امن ترین بالگردها برای جابجایی افراد سیاسی+تصاویر

امن ترین بالگردها برای جابجایی افراد سیاسی+تصاویر

پس از سانحه سقوط بالگرد شهید آیت الله رئیسی تمام سوال اینجاست که امن ترین بالگردهای جهان کدام هستند؟

اقتصاد ایران نوشت: امن ترین و تواناترین هلیکوپتر ترابری نظامی جهان کدام است؟ این ۱۰ تحلیل برتر از امن ترین هلیکوپترهای نظامی بر اساس اندازه و ظرفیت بار است. این فهرست شامل هلیکوپترهایی که در حال حاضر در حال توسعه هستند .

Mil Mi-26 بزرگترین هلیکوپتر تولیدی جهان است. در غرب با نام Halo شناخته می شود. در حال حاضر این بالگرد بالابر سنگین در نزدیک به ۲۰ کشور از جمله روسیه و هند در خدمت است.

z18

توسعه آن در اوایل دهه ۱۹۷۰ آغاز شد. هدف طراحان تولید هلیکوپتر با ظرفیت بار دو برابر بیشتر از هر ماشین امروزی بود. در سال ۱۹۸۳ به بهره برداری رسید.

Mi-26 توانایی حمل بار را مانند یک هواپیمای ترابری C-130 دارد. فضای بار آن با رمپ عقب بسته ۱۲ متر طول و ۳.۲ متر عرض و حداقل ارتفاع سقف ۲.۹ متر است.

nh_90

فضای داخلی را می توان طوری پیکربندی کرد که ۸۰ سرباز مجهز رزمی یا ۶۰ برانکارد را در خود جای دهد. با این حال مواردی وجود داشت که با ۱۵۰ نفر پرواز کرد. از طرف دیگر این هلیکوپتر باری می تواند دو خودروی جنگی را با وزن هر کدام ۱۰۰۰۰ کیلوگرم حمل کند. Mi-26 همچنین می تواند بارهای مختلفی را به صورت خارجی حمل کند.

mil_mi26_halo

اخیراً یک هلیکوپتر جدید CH-53K King Stallion برای برآوردن نیازهای تفنگداران دریایی ایالات متحده ساخته شده است. این یک پیشرفت بیشتر از CH-53E Super Stallion است . از سال ۱۹۷۴، Super Stallion بزرگترین و قدرتمندترین هلیکوپتر خارج از روسیه بود. جدیدترین King Stallion جایگزین آن می شود که حتی بزرگتر و قدرتمندتر است. CH-53K دارای بدنه ای مشابه با مدل قبلی خود است، اما عملکرد آن به طور قابل توجهی بهبود یافته است. این هلیکوپتر سنگین اولین بار در سال ۲۰۱۴ به طور عمومی معرفی شد. King Stallion در سال ۲۰۱۸ به توانایی عملیاتی اولیه با تفنگداران دریایی ایالات متحده رسید. در حال حاضر این هلیکوپتر بزرگترین و سنگین ترین بالگرد مورد استفاده ارتش ایالات متحده است.

این هلیکوپتر نظامی برای رساندن نیروها، وسایل نقلیه و تدارکات از کشتی ها به ساحل طراحی شده است. CH-53K دارای ظرفیت حمل بار ۱۵.۹ تن است. می تواند حدود ۳۷ نفر را حمل کند. با نصب صندلی های خط مرکزی، King Stallion می تواند حدود ۵۵ سرباز را حمل کند. این می تواند سلاح های سنگین و وسایل نقلیه را به خارج منتقل کند. این هواپیما قادر است خودروی زرهی LAV-25 یا هویتزر صحرایی ۱۵۵ میلی متری M198 را با خدمه و مهمات خود بلند کند. همچنین می تواند وسایل نقلیه هوایی ساقط شده را تا اندازه خود بازیابی کند. نیروی دریایی ایالات متحده از تعداد کمی از این هلیکوپترها برای تامین مجدد کشتی استفاده خواهد کرد.

mil_mi8_hip

CH-47 شینوک در همه جا برای برآوردن نیازهای یک  ارتش کامل توسعه یافته است. این هلیکوپتر برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ پرواز کرد. این هلیکوپتر کاربردی در سال ۱۹۶۲ عملیاتی شد. به سراسر جهان صادر شده است. شینوک های ارتقا یافته برنامه ریزی شده است تا پس از سال ۲۰۶۰ یا بیش از ۱۰۰ سال پس از اولین بار وارد شدن به خدمت، با ارتش ایالات متحده عملیاتی باقی بمانند.

 

هلیکوپتر شینوک ماموریت های حمل و نقل مختلفی را انجام می دهد. این نیروها، تجهیزات جنگی و تجهیزات میدان جنگ را حمل می کند. این بالگرد همچنین در عملیات تخلیه پزشکی، جستجو و نجات، بازیابی هواپیما، پرتاب چتر نجات و سایر عملیات ها مستقر است.

ec725_caracal

حداکثر ۴۴ مسافر را در خود جای می دهد. این می تواند ۱۰۳۰۰ کیلوگرم بار را در داخل و ۱۱۳۰۰ کیلوگرم را در خارج حمل کند. دارای دو قلاب بار خارجی است و می تواند بارهای مختلف مانند وسایل نقلیه سبک یا توپخانه را به بیرون حمل کند.

CH-47F یک نسخه جدید است. می تواند تا ۵۵ مسافر یا تا ۱۲۷۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند. هلیکوپترهای CH-47D موجود را می‌توان به این استاندارد ارتقا داد، یا می‌توان آن‌ها را تازه تولید کرد. تا سال ۲۰۱۴ ارتش و گارد ملی ایالات متحده ۳۰۰ فروند از این بالگردها را به دست آوردند. CH-47F به برخی کشورها صادر شده است.

ch53k_king_stallion

V-22 Osprey دقیقاً یک هلیکوپتر نیست. این اولین tiltrotor عملیاتی است. Osprey ترکیبی از قابلیت های بالابر عمودی یک هلیکوپتر با سرعت پرواز یک هواپیمای توربوپراپ با بال ثابت است. این بالگرد توسط ارتش، نیروی هوایی، تفنگداران دریایی و نیروی دریایی ایالات متحده استفاده می شود. تحویل در سال ۲۰۰۱ آغاز شد.

در حال حاضر Osprey یکی از بزرگترین هواپیماهای VTOL است. ۲۴ نفر را در خود جای می دهد. این بالگرد می‌تواند ۹۰۰۰ کیلوگرم را در داخل یا ۶۸۰۰ کیلوگرم را در خارج حمل کند.

 

Osprey می تواند با حداکثر سرعت کروز کمی بیش از ۵۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند. این هلیکوپتر تقریبا دو برابر سریعتر از آن چیزی است که بیشتر هلیکوپترهای کاربردی می توانند پرواز کنند. همچنین این تیلتروتور قابلیت سوخت گیری در حین پرواز را نیز دارد.

Osprey می تواند از کشتی های تهاجمی بزرگ آبی خاکی یا ناوهای هواپیمابر عملیات کند. روی کشتی می توان آن را به صورت فشرده ذخیره کرد.

بنابراین ترابری تیلتروتور Osprey دارای مزیت قابل توجهی نسبت به هلیکوپترها است که می تواند دو برابر سریعتر پرواز کند و مزیت دیگری نسبت به هواپیما که به صورت عمودی فرود می آید. بنابراین می تواند روی کشتی ها یا زمین های ناهموار فرود بیاید.

Mi-38 یک هلیکوپتر ترابری است که هم مشتریان نظامی و هم غیر نظامی را هدف قرار می دهد. به عنوان جایگزینی برای هلیکوپترهای قدیمی Mi-8 و Mi-17 پیشنهاد شده است . در ابتدا به عنوان یک نسخه بهبود یافته از Mi-8 توسعه یافت. با این حال تفاوت های زیادی دارد که Mi-38 یک طراحی کاملاً جدید است تا نسخه بهبود یافته Mi-8. دارای بدنه هوا، موتورها، سیستم روتور و اویونیک جدید است. می توان آن را نسل جدید Mi-8 دانست. توسعه این هلیکوپتر اکنون کامل شده است. تولید در مقیاس کوچک آن در سال ۲۰۱۷ آغاز شد. در سال ۲۰۱۸ اعلام شد که تولید سری Mi-38 آغاز شده است. اولین هلیکوپتر تولیدی قرار بود در سال ۲۰۱۸ به ارتش روسیه تحویل داده شود.

برای ماموریت های حمل و نقل مسافر، این هلیکوپتر حداکثر ۳۲ سرباز را در خود جای می دهد. این می تواند ۵۰۰۰ کیلوگرم بار را در داخل یا ۷۰۰۰ کیلوگرم را در خارج حمل کند.

نسخه های مختلفی از Mi-38 برای ماموریت های مختلف برنامه ریزی شده است. تجهیزات ممکن است برای فرود اضطراری روی آب نصب شوند. همچنین می توان از آن به عنوان آمبولانس استفاده کرد.

EC 725 Super Cougar یا Caracal یک هلیکوپتر حمل و نقل تاکتیکی دوربرد است. از خانواده Eurocopter Puma/Cougar تکامل یافته است . این هلیکوپتر مخصوصاً برای برآوردن نیاز نیروی هوایی فرانسه برای یک هلیکوپتر تخصصی برای عملیات جستجو و نجات ساخته شده است. هلیکوپتر جدید اولین پرواز خود را در سال ۲۰۰۰ انجام داد. اولین بالگرد در سال ۲۰۰۵ به نیروی هوایی فرانسه تحویل داده شد. بعداً توسط ارتش فرانسه پذیرفته شد. این هلیکوپتر توسط برزیل، اندونزی، مالزی، مکزیک پذیرفته شده است. برخی کشورهای دیگر این بالگرد را سفارش دادند.

EC 725 می تواند تا ۲۸ نفر یا ۵۶۷۰ کیلوگرم محموله را در داخل حمل کند. محموله خارجی حدود ۴۵۰۰ کیلوگرم است.

EC 725 را می توان نه تنها برای جستجو و نجات جنگی، بلکه برای حمل و نقل نیرو و محموله یا تخلیه مجروحان نیز استفاده کرد. این هلیکوپتر می تواند به روکش زرهی افزودنی مجهز شود و می تواند در محیط های جنگی عمل کند. همچنین یک نسخه ASW از این هلیکوپتر وجود دارد.

Z-18 یک هلیکوپتر ترابری نظامی جدید چینی است. این توسط Changhe Aircraft Industry Group (CAIG) توسعه یافته است. این هواپیما از یک AC313 غیرنظامی Avicopter ساخته شده است که به نوبه خود بر اساس یک هلیکوپتر ضد زیردریایی دریایی Z-8 ساخته شده است. Z-18 بزرگترین هلیکوپتر نظامی است که تاکنون در چین ساخته شده است. هلیکوپتر جدید اولین بار در سال ۲۰۱۴ در معرض دید عموم قرار گرفت. به نظر می رسد Z-18 در حال حاضر در خدمت ارتش چین است. این به تدریج جایگزین هلیکوپترهای قدیمی Z-8 خواهد شد.

هلیکوپتر چینی Z-18 بر اساس طرح هاربین Z-8 ساخته شده است، اما دارای طراحی مجدد بدنه و موتورهای قدرتمندتر است. در نتیجه Z-18 جدید فضای داخلی بیشتری دارد، می تواند محموله بیشتری را حمل کند و عملکرد کلی بهتری در ارتفاع و دمای بالاتر دارد. گزارش شده است که از کامپوزیت و تیتانیوم در تولید این هلیکوپتر به طور گسترده استفاده می شود.

این هلیکوپتر حدود ۲۷ مسافر را در خود جای می دهد. این می تواند ۴۰۰۰ کیلوگرم را در داخل یا ۵۰۰۰ کیلوگرم را در خارج حمل کند.

در طی یک پرواز آزمایشی در تبت، Z-18 با رسیدن به ارتفاع ۹۰۰۰ متری و پرواز بر فراز قله اورست، رکورد شکست. این اولین باری است که یک هلیکوپتر بزرگ توانسته است تا این ارتفاع پرواز کند.

AgustaWestland AW101 به عنوان یک هلیکوپتر کاربردی نیروی دریایی مدرن توسعه داده شد. قبلاً این هلی کوپتر با نام Eurocopter Industries EH101 شناخته می شد. این هلیکوپتر به طور مشترک توسط آگوستا ایتالیا و هلیکوپتر وستلند انگلستان تولید شده است. اما در سال ۲۰۰۰ هلیکوپترهای آگوستا و وستلند با هم ادغام شدند و آگوستا وستلند را تشکیل دادند. از سال ۲۰۰۷ این هلیکوپتر با نام AgustaWestland AW101 به بازار عرضه می شود. نسخه های کاربردی و ضد زیردریایی این بالگرد وجود دارد.

EH101/AW101 در ایتالیا و بریتانیا در خدمت است. به الجزایر، کانادا (CH-149 باکلان)، دانمارک، نیجریه، پرتغال، عربستان سعودی و ترکمنستان صادر شده است. در ژاپن و ایالات متحده با مجوز تولید می شود. شایان ذکر است که بریتانیا، دانمارک و پرتغال از نام مرلین برای این هلیکوپتر استفاده می کنند.

نسخه کاربردی AW101 26 سرباز را در خود جای می دهد. ظرفیت بار حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلوگرم است. این مقدار محموله را می توان به صورت داخلی یا به صورت زیر شلنگ حمل کرد. بعلاوه نیروی هوایی سلطنتی از نسخه مرلین HC.Mk.3 استفاده می کند که حداکثر ۴۵ نفر یا حداکثر ۶۰۰۰ کیلوگرم محموله داخلی را در خود جای می دهد.

Mil Mi-8 یکی از پرکارترین هلیکوپترهای کاربردی است که تاکنون با بیش از ۷۳۰۰ نمونه ساخته شده از سال ۱۹۶۱ ساخته شده است. نسخه صادراتی آن Mi-17 به طور گسترده صادر شد. این هلیکوپتر با بیش از ۶۰ کشور جهان در خدمت است. انواع این هلیکوپتر پربار هنوز هم امروزه تولید می شود.

گسترده ترین نسخه ساخته شده برای مشتریان نظامی Mi-8T است که استاندارد حمل و نقل عمومی است. ۲۴ سرباز را در خود جای می دهد. همچنین می تواند ۴۰۰۰ کیلوگرم محموله را به صورت داخلی یا ۳۰۰۰ کیلوگرم را به خارج حمل کند.

Mi-8TB یک مشتق مسلح است که ضربات سنگینی را با مسلسل قابل آموزش، بمب، راکت و موشک های هدایت شونده ضد تانک بسته بندی می کند.

aw_101

این هلیکوپتر طیف گیج کننده ای از نسخه ها را ایجاد کرده است که نقش های تخصصی متنوعی را ایفا می کنند. انواع پشتیبانی رزمی اختصاصی شامل پست فرماندهی ذخیره هوابرد، اقدامات ضد الکترونیکی، اطلاعات ارتباطی و رله فرماندهی است. سایر نسخه ها تحویل سوخت به واحدهای خط مقدم، شناسایی عکس، تصحیح آتش توپخانه، شناسایی، حمل و نقل VIP، مین گذاری و مین زدایی را انجام می دهند.

در سال ۱۹۸۵ پنج کشور اروپایی یادداشت تفاهمی امضا کردند که یک هلیکوپتر ناتو برای دهه ۹۰ یا NH90 را پوشش می داد. بریتانیا در سال ۱۹۸۷ به نفع EH 101 از برنامه خارج شد و فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند را با استفاده از صنایع NH در پروژه باقی گذاشت.

bellboeing_v_22_osprey

دو نسخه اولیه NH90 NFH (بالگرد ناو ناتو) برای نقش‌های خود مختار ضد زیردریایی و ضد کشتی، و NH90 TTH (بالگرد حمل‌ونقل تاکتیکی) برای حمل و نقل تهاجمی، نجات، جنگ الکترونیک و وظایف حمل‌ونقل VIP بودند. این بالگردها در فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند در خدمت هستند. به استرالیا، بلژیک، یونان، نیوزلند، نروژ، عمان و سوئد صادر شده است.

ch47f

هلیکوپتر ترابری NH90 TTH 20 نفر را در خود جای می دهد. یا می تواند ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلوگرم بار را در داخل یا ۴۲۰۰ کیلوگرم را در خارج حمل کند.

 

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار